Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-22, 16:58
  #1
Medlem
kridan_pyros avatar
Hejsan, tänkte dra ig¨ng min första ciderjäsning på länge nu idag och blandade ihop allting, men mmärkte nu precis att jästnäringen gick ut år 2014, tror ni detta kommer påverka cidern negativt?
Citera
2016-10-22, 17:09
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Spekulerar bara nu, men det är nog med jästnäring som med allt annat; luktar den okej så är den förmodligen det också. Är det jästnäring i pulverform skulle jag absolut inte oroat mig alls.

Har du förvarat den i kylen, eller på annat mörkt, svalt ställe kan du nog räkna flera år till hållbarhetstiden, bäst-före-datumet gäller troligen vid mindre ideala förvaringsförhållanden. Säg att man tagit höjd för att näringen kan säljas i en väl upplyst butik nere på kontinenten, där det sällan blir under 24 grader varmt, eller nåt.
Citera
2016-10-22, 17:59
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det är bara mineraler och salter, kan knappast ha någon sista-förbrukningsdag alls...?
Citera
2016-10-22, 18:30
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara mineraler och salter, kan knappast ha någon sista-förbrukningsdag alls...?

Mnjae, det beror lite på. Många jästnäringskompositioner innehåller även döda/deaktiverade jästceller, som ju sammansättningsmässigt är den perfekta näringen för jäst, och jag skulle nog gå så långt som att utgå från att det rör sig om ett sådant, när ett utgångsdatum angetts på förpackningen, och jag inte fått någon annan information

Edit: sedan kan man ju fråga sig vad som händer över tid med en blandning salter om något av dem skulle vara hygroskopiskt? Kommer det kemiska innehållet vara exakt detsamma ett godtyckligt antal år efter utgångsdatum också? Att besvara den frågan överlåter jag dock till någon som är mer kemiskt bevandrad än jag.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-10-22 kl. 18:34.
Citera
2016-10-23, 12:16
  #5
Medlem
kridan_pyros avatar
Tack alla för snabba svar! Bestämde mig för att det nog är lungt, det luktar rätt ok om pulvret det ser rent och torrt ut. Men sen igårkväll slog det mig om det finns en chans att plasten från en batterivatten dunk, där cidern jäser just nu, läcker ut i mäsken pga. alkoholmängden?
Citera
2016-10-23, 18:13
  #6
Medlem
kridan_pyros avatar
EDIT: Redan nu verkar det ha slutat jäsa, jag startade jäsningen bara igår ju..
Testade kasta i lite extra socker, men det verkar inte hjälpa heller. Använde mig av bakjäst och lät de stå i varmvattenbad på ca 37 grader. Nån som vet vad som kan stå på?
Citera
2016-10-23, 20:04
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kridan_pyro
EDIT: Redan nu verkar det ha slutat jäsa, jag startade jäsningen bara igår ju..
Testade kasta i lite extra socker, men det verkar inte hjälpa heller. Använde mig av bakjäst och lät de stå i varmvattenbad på ca 37 grader. Nån som vet vad som kan stå på?

Stilla i båten nu, ge det lite tid innan du drar några slutsatser Jästen alstrar ingen koldioxid under tillväxtfasen, och det kan ta några dagar innan den är över, särskilt så om du syresatt brygden riktigt innan jässtart, och vid den här årstiden då det blivit lite kallare i hemmen. Det bubblar ofta lite i jäsröret precis i början när gaser går ur lösning från vätskan, vilket kan missuppfattas som att jäsningen börjat, och sedan avstannat igen.

Vid ciderjäsning är dessutom jästnäring hängslen till livremmen, äppelmusten innehåller all näring jästen behöver. Kommenterade det dock inte igår, då det i alla fall inte blir sämre av att ha i jästnäring.

Mitt förslag är att du lämnar jäsningen ifred i alla fall tills nästa helg innan du börjar fundera på åtgärder.

Plastsmak från dunken behöver du inte oroa dig för.
Citera
2016-10-23, 20:39
  #8
Medlem
kridan_pyros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Stilla i båten nu, ge det lite tid innan du drar några slutsatser Jästen alstrar ingen koldioxid under tillväxtfasen, och det kan ta några dagar innan den är över, särskilt så om du syresatt brygden riktigt innan jässtart, och vid den här årstiden då det blivit lite kallare i hemmen. Det bubblar ofta lite i jäsröret precis i början när gaser går ur lösning från vätskan, vilket kan missuppfattas som att jäsningen börjat, och sedan avstannat igen.

Vid ciderjäsning är dessutom jästnäring hängslen till livremmen, äppelmusten innehåller all näring jästen behöver. Kommenterade det dock inte igår, då det i alla fall inte blir sämre av att ha i jästnäring.

Mitt förslag är att du lämnar jäsningen ifred i alla fall tills nästa helg innan du börjar fundera på åtgärder.

Plastsmak från dunken behöver du inte oroa dig för.

Tac´k för du tar dig tid att svara, med ett detaljerat svar dessutom!
Igår började de bubbla rätt så kraftigt efter 1-2 timmar men idag i eftermiddags hade de lagt sig rätt mkt och var typ still, sen smakade jag på cidern och kände att den inte var så söt längre, så jag hällde i mer socker och lite granna mer jäst. Nu ser det dock ut att bubbla lite svagt igen
Citera
2016-10-23, 21:45
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kridan_pyro
Tac´k för du tar dig tid att svara, med ett detaljerat svar dessutom!
Igår började de bubbla rätt så kraftigt efter 1-2 timmar men idag i eftermiddags hade de lagt sig rätt mkt och var typ still, sen smakade jag på cidern och kände att den inte var så söt längre, så jag hällde i mer socker och lite granna mer jäst. Nu ser det dock ut att bubbla lite svagt igen

Åhå, bubblade det kraftigt, så var det nog jäsning i alla fall. Å andra sidan har du kanske inte fullkoll på vad som hände under natten sen? Det är absolut inget konstigt att stormjäsningen är över på mindre än dygnet heller, och sen puttrar på i makligare tempo, speciellt så om du kanske inte syresatte det ordenligt innan jäsningen. Läckande hinklock och jäsrörsbussningar kan också luras.

Ta det chill du, och även om det inte ser ut att jäsa, så kan det mycket väl göra det. Mät med hydrometern och notera förändring istället för att gå helt på vad som händer i jäsröret
Citera
2016-12-15, 17:55
  #10
Medlem
123qazs avatar
Troligtvis ingenting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback