Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-22, 01:37
  #1
Medlem
Hallå! Jag blir bostadslös i början på nästa år och prenumererar på lägenheter genom fixakontrakter å det väller in lägenheter som man måste söka. Hässelby hem kommer ofta upp å det finns ingen information från de som bor i deras lägenheter.

Så mina frågor är:
Hur lång tid tar det i snitt att bli kallad på visning? Vsd ska man tänka på då? Jag sökr ganska mycket och hugger efter precis allt
Både jag å min tjej tjänar brs och så.

Spelar det nån roll om man blir första sökande på en lägenhet genom att vara snabb eller går de igenom de typ x antal första som anmäler intresse,?
Citera
2016-10-22, 08:34
  #2
Avstängd
BolleZpurts avatar
Pratar du om en intern kö?
Om det är Stockholms bostads kö så inget man behöver tänka på då de går efter kötid.
Citera
2016-10-31, 14:09
  #3
Medlem
Ja, det är en intern kö som Hässelby hem har.. de går inte på kötid utan lottar ut sökande.

Nu har jag blivit kallad till en visning, av 1000 personer så har 10 st blivit "slumpvalt utvalda" (jag tror snarare det handlar om bra årsinkomst + svenskar...) så det är väl bara att ha is i magen nu.
Citera
2016-10-31, 14:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Ja, det är en intern kö som Hässelby hem har.. de går inte på kötid utan lottar ut sökande.

Nu har jag blivit kallad till en visning, av 1000 personer så har 10 st blivit "slumpvalt utvalda" (jag tror snarare det handlar om bra årsinkomst + svenskar...) så det är väl bara att ha is i magen nu.

"bra årsinkomst + svensk" lär du vara ganska ensam om att vara i dom där områdena. Men dom har nog goda anledningar för att söka just det klientelet.
Citera
2017-08-02, 13:07
  #5
Medlem
Kan bekräfta att Hässelby Hem börjat fuska med sina lägenheter. Man delar nu ut lägenheter till kontakter istället för sökande. Bland annat får folk som sökt en lägenhet inte besked om visning längre utan man får ett besked efteråt att "Lägenheten har gått till annan sökande efter visningen du gått på". När sanningen är att man inte gått på någon visning alls...
Citera
2018-03-12, 19:52
  #6
Medlem
Till er som gått på visning eller fått erbjudande;

Hur lång tid var ni registrerade innan ni fick ert första erbjudande/visning?

Jag tror inte det lottas ut alls. Säkert bara trams. Dessa privata hyresvärdar fifflar ju mycket
tror jag.
Citera
2018-03-13, 20:42
  #7
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
Till er som gått på visning eller fått erbjudande;

Hur lång tid var ni registrerade innan ni fick ert första erbjudande/visning?

Jag tror inte det lottas ut alls. Säkert bara trams. Dessa privata hyresvärdar fifflar ju mycket
tror jag.
Jag stod 4 år innan jag fick gå på min första visning. Men under dessa år sökte jag bara 5 lägenheter också så det är ju möjligt att det kan gå fortare om man söker aktivt.

Det kan nog ligga nåt i det nån annan skrev tidigare; alltså att en bra inkomst kan vara ett plus. Vet ju inte hur Hässelbyhem resonerar när de väljer ut vilka som ska få komma på visning men det är nog mycket möjligt att någon med bra inkomst har större chans.

Sen fifflas det såklart ibland, t.ex. att folk får lägenhet via kontakter. Och det gäller inte bara privatvärdar, jag fick själv gå förbi kön en gång hos ett kommunalt bostadsbolag eftersom jag hade fått jobb i en ny stad och någon på mitt nya jobb råkade känna någon på bostadsbolaget...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback