Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-21, 22:30
  #1
Medlem
ieshos avatar
Var det ett ufo som snabbt flög förbi Amos 6 när den exploderade? Spela filmen i länken i stark slow motion: 1:11 kommer ett objekt förbi när raketen exploderar och 1:12 flyger ett objekt förbi åt andra hållet och man kan tydligt se att det flyger bakom den exploderande raketen - alltså inte en fluga framför linsen.

(FB) Spacex Amos 6
Citera
2016-10-21, 23:14
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var det ett ufo som snabbt flög förbi Amos 6 när den exploderade? Spela filmen i länken i stark slow motion: 1:11 kommer ett objekt förbi när raketen exploderar och 1:12 flyger ett objekt förbi åt andra hållet och man kan tydligt se att det flyger bakom den exploderande raketen - alltså inte en fluga framför linsen.

(FB) Spacex Amos 6

En bra jävla bit från raketen och den smäller före ufot passerat. Ett plan en bit bort? Flyger visserligen långt på en sekund men perspektiv är alltid svårt.
Citera
2016-10-21, 23:21
  #3
Medlem
Dust0rs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=1AIkuTU69qM

Thunderf00t har en bra video om just detta. Länk ovan.





Edit: Posta gärna bild när du har dumstruten på.
__________________
Senast redigerad av Dust0r 2016-10-21 kl. 23:27.
Citera
2016-10-22, 01:08
  #4
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
En bra jävla bit från raketen och den smäller före ufot passerat. Ett plan en bit bort? Flyger visserligen långt på en sekund men perspektiv är alltid svårt.
Under sekunden 1:11 i klippet rör sig en fläck från bildens högra sida till dess vänstra på någon tiondels sekund. Strax innan fläcken passerar exploderar raketen. Det går inte att avgöra om fläcken ser ut att passera framför eller bakom raketen och det skulle kunna vara ett flygfä alldeles framför kameran.

Under sekunden 1:12 rör sig en fläck åt motsatta hållet, den ser lika dan ut och rör sig lika fort över bildrutan. Men här ser man att den passerar bakom eldsflammorna och kan alltså inte vara en fluga på nära håll.

Om objektet rör sig 200 m på 1/10 sekund så motsvarar det mach 6.

Visst ser man massvis med fåglar i klippet, men ingen av dem rör sig över bildrutan på 1/10 sekund.
Citera
2016-10-22, 01:09
  #5
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
https://www.youtube.com/watch?v=1AIkuTU69qM

Thunderf00t har en bra video om just detta. Länk ovan.





Edit: Posta gärna bild när du har dumstruten på.
Vad är det som är bra med den videon?
Citera
2016-10-23, 02:39
  #6
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad är det som är bra med den videon?
Det som är bra är att han förklarar trivial trigonometri för de som tror att "objekten" rör sig i mach 6?
Citera
2016-10-23, 07:51
  #7
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Det som är bra är att han förklarar trivial trigonometri för de som tror att "objekten" rör sig i mach 6?
Du verkar inte ha en susning om trigonometri. Inte om du anser att ett objekt med en vinkelhastighet mycket större än 1/30 radian/sekund, som rör sig på minst 6 km avstånd, är en fågel.
Citera
2016-10-23, 11:42
  #8
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du verkar inte ha en susning om trigonometri. Inte om du anser att ett objekt med en vinkelhastighet mycket större än 1/30 radian/sekund, som rör sig på minst 6 km avstånd, är en fågel.
Det är det som är poängen. Det enda du känner till från filmen är vinkelhastigheten. Det går inte att avgöra avståndet till objektet och därmed är det meningslöst att hitta på hastigheter, även om man hittar på jättehöga hastigheter!

Det blir lite som "100-tusen tyska bögar". Varför gissar du inte att pricken är på 8 km avstånd, och därmed rör sig med den dubbla hastigheten? Mach 12 låter väl ännu mer spektakulärt? Eller varför gissar du inte att den är 15km bort, och därmed rör sig i mach 25?

Om man ändå är ute och gissar på hastigheter och leker vetenskap (matematik i detta fall) så kanske det är dags att ta fram den mycket väletablerade vetenskapliga principen Ockhams rakkniv. Om du har två lösningar: t ex en fluga på några meters avstånd som flyger i flughastighet eller utomjordingar på 6km avstånd som flyger i mach 6, så blir det lite underligt att gissa på det senare.
Citera
2016-10-23, 12:07
  #9
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Det är det som är poängen. Det enda du känner till från filmen är vinkelhastigheten. Det går inte att avgöra avståndet till objektet och därmed är det meningslöst att hitta på hastigheter, även om man hittar på jättehöga hastigheter!

Det blir lite som "100-tusen tyska bögar". Varför gissar du inte att pricken är på 8 km avstånd, och därmed rör sig med den dubbla hastigheten? Mach 12 låter väl ännu mer spektakulärt? Eller varför gissar du inte att den är 15km bort, och därmed rör sig i mach 25?

Om man ändå är ute och gissar på hastigheter och leker vetenskap (matematik i detta fall) så kanske det är dags att ta fram den mycket väletablerade vetenskapliga principen Ockhams rakkniv. Om du har två lösningar: t ex en fluga på några meters avstånd som flyger i flughastighet eller utomjordingar på 6km avstånd som flyger i mach 6, så blir det lite underligt att gissa på det senare.
Den fläck som sveper förbi precis vid explosionen (1:11) kan jag inte bedöma avståndet till eftersom siktlinjen pekar ovanför raketen. Men den fläck som (1:12) sveper nedifrån vänster in bakom flammorna och ut från flammorna högre upp och försvinner mot höger i överkant rör sig lika fort. Och är alltså mer än 6 km bort.
Citera
2016-10-23, 15:08
  #10
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Den fläck som sveper förbi precis vid explosionen (1:11) kan jag inte bedöma avståndet till eftersom siktlinjen pekar ovanför raketen. Men den fläck som (1:12) sveper nedifrån vänster in bakom flammorna och ut från flammorna högre upp och försvinner mot höger i överkant rör sig lika fort. Och är alltså mer än 6 km bort.
Nej.
http://i63.tinypic.com/1zou7pj.jpg

På denna bild ser du att den syns framför explosionen både när den kommer in i eldområdet och när den lämnar. Anledningen till att den inte syns framför själva mitten på explosionen beror på ljusintensiteten i det området.

Pricken är alltså framför och maximalt 4 km bort. Det betyder att den mycket väl kan vara 4km bort och röra sig i mach 6, men även vara 15m bort och röra sig i en flugas hastighet. Åter igen: Ockhams rakkniv...

Jag vet att du nu kommer hitta på något annat för att hålla din dröm i liv. Det är inte för att övertyga dig jag svarar på detta. Det är för att andra som tittar i tråden ska fundera lite över rimliga förklaringar istället för nervkittlande intergalaktiska reptil-utomjordingar från andra dimensioner...

ps. När jag tittar på videon igen ser jag att den dessutom ses på en bild till på väg in i eldområdet: I bildrutan efter den övre raden i länkade. Så det är uppenbart att insekten är framför eldklotet.
__________________
Senast redigerad av Halge78 2016-10-23 kl. 15:15.
Citera
2016-10-23, 16:48
  #11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Nej.
http://i63.tinypic.com/1zou7pj.jpg

På denna bild ser du att den syns framför explosionen både när den kommer in i eldområdet och när den lämnar. Anledningen till att den inte syns framför själva mitten på explosionen beror på ljusintensiteten i det området.

Pricken är alltså framför och maximalt 4 km bort. Det betyder att den mycket väl kan vara 4km bort och röra sig i mach 6, men även vara 15m bort och röra sig i en flugas hastighet. Åter igen: Ockhams rakkniv...

Jag vet att du nu kommer hitta på något annat för att hålla din dröm i liv. Det är inte för att övertyga dig jag svarar på detta. Det är för att andra som tittar i tråden ska fundera lite över rimliga förklaringar istället för nervkittlande intergalaktiska reptil-utomjordingar från andra dimensioner...

ps. När jag tittar på videon igen ser jag att den dessutom ses på en bild till på väg in i eldområdet: I bildrutan efter den övre raden i länkade. Så det är uppenbart att insekten är framför eldklotet.
Jag kan inte se bilden men visst är det möjligt att jag sett fel. Ska verkligen gå till grunden med det. Men allt som flyger framför raketen är inte insekter och fåglar per automatik. Det krävs lite mer för att verkligen identifiera ett objekt.

Din teori att objektet inte syns för att skenet är för starkt kan vara riktig, men mycket annat syns framför samma sken, t.ex. bråte som flyger iväg från platsen. Men det kan hända att små objekt nära kameran försvinner mot de ljusaste partierna.
Citera
2016-10-28, 00:16
  #12
Medlem
Det där är högst sannolikt en insekt eller en fågel som är nära kameran bara. Den är helt ur fokus och blir därför lite större och rund. Det är väldigt in-zoomat så det ser bara ut som att den rör sig snabbt.

Det syns ju massa liknande "ufon" redan före explosionen. Dom ser precis likadana ut som den andra men flyger framför raketen... https://www.youtube.com/watch?v=arIc1NlHvV0

Det är tyvärr sånt här skräp som har gjort ufologin till ett skämt som ingen tar seriöst...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback