Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-10-26, 20:18
  #61
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den passive mannen har inte själv våldtagit någon, men att han inte deltagit i brottet därför att han förhåller sig passiv och stått bredvid vid utförandet av våldtäkten är en definitionsfråga och jag anser absolut att det är en form av delaktighet. Han är inte passiv i den meningen att han inte gör ett frivilligt och aktivt val som innebär ett godkännande av handlingen och det är i sig ett deltagande i det pågående brottet.

Jo för fan, nog e han delaktig alltid
Och han sprang ju iväg precis som de andra 3
Plus att han inte berättade för polisen vilka de var, även fast han visste om det, och kanske till och med bor med dem? Typ
Enormt skyldig

Det handlar fan alltså inte om att nån av dem är oskyldig, alla är ju för fan skyldiga
Inte så jvla svårt att förstå
Citera
2016-10-26, 20:22
  #62
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Lagen har hängt med. Det här är som jag redan nämnt inte på något sätt ett nytt fenomen och det har diskuterats och debatterats tidigare. Däremot så är det en så väldigt ovanlig situation att den skada man måste göra på rättssäkerhetsprincipen inte alls motiverar den nytta man får.

Så ovanlig är den inte och den har svåra konsekvenser för offret. Som bekant håller våldtäktslagstiftningen på att ändras och där kan man verkligen tala om en rättssäkerhetsproblematik. Genom att införa oaktsamhet och samtyckeskrav uppstår extremt olyckliga principiella fel vad gäller rättssäkerheten.

Men just att den ändras visar att det mycket väl går att göra i sig. Jag håller med om att man bör betänka rättssäkerheten och förespråkar inte heller som synes att det skall göras avkall på den genom att döma alla deltagande för våldtäkt.

Men principiellt fel att som här döma till ansvar för ett brott man väljer att göra sig delaktig i genom att det ger ett utökat ansvar är det inte.
Citera
2016-10-26, 20:33
  #63
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fundera på om det kan vara så att lagen inte riktigt hängt med. Lagstiftning skärps hela tiden och omöjligheten att döma behöver inte vara pga ett rättssäkerhetsproblem utan kan istället vara ett arv från en annan tid då den gängse synen mer var att brottslingar ändå inte bör straffas, åtminstone inte hårt. Då spelar det ju också mindre roll om de kommer undan i ett fall som det här.
Topic är ett sexualbrott. Därför är inte lagarna alls gamla o tillämpningen är prejuridicerade redan.

Kruxet här är att vi inte kan ha olika beviskrav på olika brott.

Men nu ska jag ge TS ett gratis vedträd till brasan.
Just nu sitter tre personer på livstid i fängelse.
Jag betvivlar att två av dem egentligen ville döda någon o nu i efterhand har den tredje erkännt att han ensam avrättade de två poliserna.
Men ändå sitter de övriga två kvar på livstid pga samförstånd.
Självklart talar jag om Malexander.
Citera
2016-10-26, 22:42
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så ovanlig är den inte och den har svåra konsekvenser för offret. Som bekant håller våldtäktslagstiftningen på att ändras och där kan man verkligen tala om en rättssäkerhetsproblematik. Genom att införa oaktsamhet och samtyckeskrav uppstår extremt olyckliga principiella fel vad gäller rättssäkerheten.

Men just att den ändras visar att det mycket väl går att göra i sig. Jag håller med om att man bör betänka rättssäkerheten och förespråkar inte heller som synes att det skall göras avkall på den genom att döma alla deltagande för våldtäkt.

Men principiellt fel att som här döma till ansvar för ett brott man väljer att göra sig delaktig i genom att det ger ett utökat ansvar är det inte.

Men på vilket sätt menar du att den tredje personen gjort sig delaktig i brottet? det finns inga bevis för något delaktighet alls.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback