Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-21, 13:18
  #1
Medlem
Min politiska resa är aningen diffus. Jag har vandrat från det borgerliga lägret till miljöpartiet i det senaste valet och någonstans nu hamnat i ingenmansland. Jag vet att jag inte är ensam, politikerna har sagt och lovat det ena och andra, bytt retorik, bytt partiledare, bytt ståndpunkter i en sådan grad att flera likt mig inte längre vet vilka vi ska tro på. Under partiledardebatterna vill ledarna inbringa förtroende, men numera går det inte att lura mig. Jag köper inte något av vad till exempel Fridolin säger, man ser i hans ögon hur obekväm han är efter allt som hänt inom partiet. Tyvärr måste han bort, han som var så lovande i början med betoning på i början..

Miljöpartiet har gått från något vackert till att endast få människor att känna sig osäkra, har ni hört från miljöpartiet på senare tid att vi i Sverige gör någonting rätt? Tyvärr lever miljöpartiet fortfarande i bubblan där de sitter i opposition, under den här mandatperioden har det verkligen funnits lägen att leda, inte titta tillbaka och klaga på allt och alla. Jag vet att situationen inte varit ultimat, men om man inte förnyar retoriken framstår man endast efter en tid som tjatig. Det är just så jag ser miljöpartiet idag. Som en bitter, gammal, tjatig lärare som drömmer om pensionen.

Sen undrar jag när och hur miljöpartiet bestämde sig för att inte vilja bli ett större parti. För på det sättet miljöpartiet pratar och för diskussionen kring integrationspolitiken är helt irrationellt och det känns som att de endast har försvårat en redan komplex och känslig fråga till en helt ny nivå. Jag vet att miljöpartiet inte vill framstå som något annat än goda och jag hoppas att ni som läser det här förstår det, även om jag förstår förvirringen. Att stå upp för allas lika värde är något otroligt viktigt och det har miljöpartiet verkligen gjort under otroligt lång tid och gjort otroligt bra. Men någon gång blev det kontraproduktivt, jag kan inte svara på exakt när. Men det har med retoriken att göra. Jag är helt övertygad om att partiet annars har potential att nå 20%. För det miljöpartiet står för håller en stor skala med om, men det är sättet de för ut det hela som inte duger.

Jag vill gå in på integrationen för jag anser själv det som ett bra exempel. Hur många i Sverige tror ni anser att alla människor är lika värda utifrån hudfärg? Jag tänker inte svara på frågan utan jag vill påstå att den ligger så pass mycket högre än den siffran som miljöpartiet för sin retorik från att människor inte kan relatera. För istället för det rättvisa partiet som miljöpartiet kan vara har man kommit att låta som en favoriserande förälder. Det här eliminerar tillväxtmöjligheterna något enormt, utifrån kulturdebatten som har varit om svenskkultur sitter miljöpartiet fast i sitt gamla tankesätt. Självklart ska vi ha hög tolerans mot andra kulturer och vi har och får inflytande från dessa hela tiden. Men det ska inte kännas påtvingat, det ska ske naturligt. Miljöpartiets sätt att föra diskussionen förvirrar dessutom mycket eftersom att den upplevs för aggressiv. Det här är återigen något fint i grunden som har blivit så fel. Miljöpartiets retorik bidrar till att samtalet blir spänt, helt i onödan. Istället för något bra som man vill, för retoriken ut ett annat budskap. Tänk om de skulle säga: "Den svenska kulturen är bra och vi är ett toleranta, vi vill inte att ni ska känna att vi behöver underkasta vår kultur kontra andra, men vi behöver bli öppnare för andra kulturer. Olika kulturer kan leva tillsammans"...något sånt. Människor verkar numera tro att kultur är något känsligt att prata om, innebörden är olika men på ett sätt handlar det som socialt överföra levnadsmönster, inget värre än det. Det här måste Miljöpartiet ta till sig om man vill växa till full potential och släppa oppositionskoftan där man ständigt vill synas. Ni syns redan, men av fel anledningar av många som inte är helt insatta i vad miljöpartiet egentligen handlar om. Apropå miljön undrar man lite vad som händer, likaså djurhållningen.

Som sagt befinner mig i ingenmansland (med säkert tusentals andra). Vad tycker ni om punkterna jag lyfter? är jag en miljöpartisk rasist? Ni som fortfarande röstar på partiet vad tycker ni om retoriken?
Citera
2016-10-22, 06:30
  #2
Medlem
Inv4SDs avatar
Nej det är du inte, innan mp togs över av turkar och islamister och blev kallad för islamisterna i folkmun hände det att t o m jag röstade på dom.

Det du kan hoppas på är att MP hamnar under 4% och därmed irrelevant nästkommande år för att ge Sverige en respit att ta igen andan.

Tveka inte för ögonblick i vilket eländigt skick MP är i, cancern i form av självgod aningslöshet har metastaserat bortom räddning.

Du ska fråga dig själv - vad tycker jag bäst om? Ett fungerande Sverige med hopp för framtiden för alla eller splittring, hat segregation för en överskådlig framtid.

Kom och ena dig med mig och 100 000-tals andra f d rödgröna, ge Sverige en chans. Lägg din röst på #TeamJimmie.
Citera
2016-10-22, 12:56
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Kruxet med Miljöpartiet är att de egentligen är som SD. Dvs ett enfrågeparti som utmärker dem mot de övriga.
Jag själv röstar SD o för mig är det inte ett regeringsdugligt parti om man ser dem som det stora partiet.

Det är detta som blivit MPs fall. De sitter i en regering o tvingas medverka i beslut som de egentligen inte vill ta.

Tanken med MP var att påverka miljön. Detta kan de göra som ett stödparti till en regering utan att sitta i en regering. På så sätt kan de även rösta ner ett regeringsförslag om det inte passar dem.
Sedan allt annat tjafs om islamister o invandrare är inget att bry sig om. De har aldrig gått ut med att vara emot invandring eller islam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback