Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-12, 10:43
  #13
Medlem
Har en helt tät 60 tals husbåt byggd helt i saltvatten beständig aluminium, vid inköpet för mer än tio år sen var den helt vitprickig med millimeter djupa gropar båten var bottenfärgs målad med troligen kopparbaserad bottenfärg. Renslipning och sen ett lager vanlig etsgrund som dels avstannade processen och sen skyddar från mer frätskador och förhindrar även påväxt.

Med lite otur kan det räcka man har bryggplats bredvid någon med landström anslutet och då kan ett rent aluskrov börja offra material eller har man blandat olika mer ädla metaller under vatten ytan på skrovet. Har man motor med delar av presgjuten zink eller magnesium offrar de fortare än aluminium och skyddar då skrovet.

Svar på TS fråga: en svetsad alubåt är heltät tar inte upp fukt blir inte tyngre under säsongen vilket alla plastbåtar gör vill man skydda skrovet extra kan man bottenmåla med något annat än koppar baseradbotten färg.

Finns olika kvalitéer på aluminium båtar och andra utsatta produkter tillverkas av aluminium som är saltvatten beständig,
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-s...ndningsomrade/
__________________
Senast redigerad av nikitalord 2016-11-12 kl. 10:47.
Citera
2016-11-12, 21:19
  #14
Medlem
Det var intressant läsning.

Men om man har friska offeranoder så borde man väl va hemma trots att båda båtgrannarna har landström?
Citera
2016-11-13, 11:13
  #15
Medlem
Det går att mäta sig fram om risk finns, kolla marinforumen där finns mycket kunskap.

Jag har själv blandade material på båten eftersom jag svetsat om båten i omgångar och allt är nog inte saltvattenbeständig alu som bränts dit, men åker bara sötvatten så risken är inte så stor.
Citera
2016-11-14, 19:47
  #16
Medlem
elektronikfreaks avatar
Bara en fråga från en icke-båtägare... jag bor på Öland och här vi vi mängder med små fiskebåtar. Inte för att jag vet vad de är byggda i för material men inte tas de upp för målning eller yttre behandling av bottenskrovet utan de ligger ju i Kalmarsund och Östersjön året runt år efter år efter år. Sommar som vinter. Det enda båtägarna gör när vinterkylan kommer är att hugga bort isen runt båten så inte båten ska bli infryst. Vilket händer allt för ofta ex inne i Borgholms hamn.
Citera
2016-11-14, 22:31
  #17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Bara en fråga från en icke-båtägare... jag bor på Öland och här vi vi mängder med små fiskebåtar. Inte för att jag vet vad de är byggda i för material men inte tas de upp för målning eller yttre behandling av bottenskrovet utan de ligger ju i Kalmarsund och Östersjön året runt år efter år efter år. Sommar som vinter. Det enda båtägarna gör när vinterkylan kommer är att hugga bort isen runt båten så inte båten ska bli infryst. Vilket händer allt för ofta ex inne i Borgholms hamn.
Men vad var frågan då?
Citera
2016-11-15, 09:31
  #18
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Hela grejen med aluminiumbåtar är ju att de är underhållsfria. Har aldrig hört någon som vaxat en.

Sen om de är helt täta... Ingen båt kan garanteras vara helt tät om det finns skador på den. Grundstötning eller dålig svetsning kan leda till läckage. Men en oskadad båt läcker naturligtvis inte.

Helt underhållsfria är det ju inte men så gott som. Har man svetsade fogar som på t.ex Anytech klarar de sig väl men kör man lite mer budgetmetoder vid tillverkning som t.ex Buster så är det ju vanligt att man får nita om dem efter ett antal år.
Citera
2016-11-15, 12:55
  #19
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Men vad var frågan då?
Mitt inlägg syftade på topic - Är aluminiumbåtar helt täta?

Följdfrågan som var underförstådd men som jag glömde belysa - hur står sig dessa båtar i saltvatten/bräckt vatten?

Vid närmare eftertanke är det kanske troligare att fiskebåtarna jag nämnde om är byggda i stål? Eller? Men frågan från min sida återstår - hur klarar sig dessa båtar att ligga i havet årtionde efter årtionde utan att rosta sönder eller behöva målas/behandlas?
Citera
2016-11-16, 00:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Mitt inlägg syftade på topic - Är aluminiumbåtar helt täta?

Följdfrågan som var underförstådd men som jag glömde belysa - hur står sig dessa båtar i saltvatten/bräckt vatten?

Vid närmare eftertanke är det kanske troligare att fiskebåtarna jag nämnde om är byggda i stål? Eller? Men frågan från min sida återstår - hur klarar sig dessa båtar att ligga i havet årtionde efter årtionde utan att rosta sönder eller behöva målas/behandlas?

Din fråga handlar då om grundläggande kemi:

När aluminium "rostar" så bildas det redan på några minuter ett skikt (av aluminiumoxid) som fungerar som ett perfekt "rostskydd".
(Viden ny reva/repa så återupprepas detta.)

Medan på stål/järn så är rostskiktet inte alls tätt, utan snarare påskyndar genom att vara fuktighetsbevarande. Så rost kan ju då t.o.m fortsätta även under ett tätt skyddsskikt(rostskydd).
Ända tills allt stål/järn omvandlats till rost. T.ex "rosthål" genom plåt. (Syre från luft/vatten måste också komma åt.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback