Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 22:29
  #1
Medlem
Jag är 18 år och vill börja spela ishockey. Mer specifikt vill jag börja spela som målvakt.

Det var min dröm redan som knatte att spela ishockey men jag sattes tidigt in i fotboll. Jag har spelat i
U17-allsvenskan och har representerat Stockholms stadslag. Jag blev tyvärr skadad och var tvungen att sluta med fotboll då det tog 8 månader att kommat tillbaks på planen och jag inte längre var lika duktig. Det kändes bara inte rätt längre, så jag insåg att det var dags att lägga av. Det var ett beslut som jag och mina tränare fattade gemensamt.

Nu har jag precis fyllt 18 och vill börja spela hockey istället. Jag vet att det är väldigt sent att börja som 18-åring och speciellt om man vill vara målvakt. Jag har spelat korpen hockey med polare i flera år under hockeysäsongen och är en skicklig skridskoråkare och min puckbehandling är inte illa den heller. Jag har aldrig stått i mål förutom i street hockey, men det har alltid vart min dröm att stå, särskilt då min pappa spelade tv-pucken för uppland när han var ung.

Jag har atletiska förmågor och talang i de flesta sporter, inte minst i hockey. Mina fotbollsmeriter bekräftar min talang i idrott, och jag är en högst ambitiös och målmedveten kille som är van vid att träna en eller två gånger om dagen. Jag är 1,87 m lång och väger 81 kg, så det fysiska klarar jag nog av ganska bra i början redan.

Vart ska jag börja om jag aldrig har stått i mål förrut och vilka möjligheter har jag att komma med i ett bättre lag senare? Mitt mål är att bli tillräckligt duktig för att senare kunna spela iallafall division 3 eller 2 för seniorer. Jag vet att det är långsiktiad som in i helvete och att jag ligger efter med säkert 10-12 år. Hur tar jag mig an att börja? Korpen? Vanligt lag?

Thanks for reading brahh!
Citera
2016-10-20, 22:53
  #2
Medlem
kordens avatar
Du får nog avvakta till nästa år då alla serier redan påbörjade, lär dig grunderna innan du provtränar för nåt lag i högre div
Lätt att stå stilla men punken åker inte bara rakt fram den passas i sidled med
Kör hårt med träningen detta år kolla med polare som spelar, om dom kan låna hallen på kvällen/nätter på helger

Kör hårt hitta många timmar på isen fråga lag i längre div typ 5,6 om du kan träna med dom .

Lycka till
Citera
2016-10-20, 23:13
  #3
Medlem
Det är den klassiska 10000h-regeln. Bara nöta på mer än andra så kan du ta dig dit du vill. Beror ju givetvis på vad du har för mål, men att nå till Div 1, Allsvenskan om 10år är väl inte omöjligt?
Finns många målvakter som blommat ut sent (även om det kanske spelat sedan de var yngre). Se till att hitta något lag att börja lira med oavsett nivå och någon utespelare som är villig att nöta på lite efter träningarna (om möjligt).
Citera
2016-10-21, 13:37
  #4
Medlem
Jag tror att den största utmaningen i att lyckas med detta är att hitta en klubb som är villig att ta emot en 18-årig nybörjare och där det finns tränare som har tid/kunskap att se till dig som individ och inte bara till helheten i den egna klubben/egna laget.

Om du lyckas komma i kontakt med en klubb som är villig att hjälpa dig med detta, så får du ju helt enkelt sätta dig ner och förklara dina mål, din idrottsbakgrund och att du är villig att börja från botten. Utifrån det så får ni göra en plan för hur du skall kunna få förutsättningar att träna så mycket som behövs för att på sikt komma ikapp, samtidigt som det inte påverkar den övriga verksamheten negativt. Att säsongen redan har börjat har nog ingen betydelse, då det ändå inte kommer att bli tal om matcher i början, utan endast träning. Mycket träning.

Om din ekonomi tillåter, så kan ju privatlektioner vid sidan om den ordinarie träningen vara ett sätt att snabba på processen.

Du har ju perfekt längd för att bli hockeymålis, och om du spelat fotboll i U17-allsvenskan så är du ju vad vid elitförberedande träning, så det är nog inte ogenomförbart, bara du hittar en klubb som är med på noterna. Kör hårt.
Citera
2016-10-21, 14:01
  #5
Medlem
94jackars avatar
Eftersom det är målvakt du vill bli så kan en start vara att kolla på tex: övningar på youtube för att sedan dra med dig en kompis till hallen och låta han skjuta
Du ska såklart börja väldigt basic, för att sedan göra svårare och svårare förflyttningar/rörelser.
Men allt det där bör du hitta på youtube som sagt.
Detta kommer du behöva nöta på ett ganska bra tag, sedan när du känner dig redo så försöker du hitta en klubb som skulle kunna ta in dig på deras träningar.
För att komma helt färsk på en lagträningen kommer inte vara givande alls för en helt ny målvakt. Börja ha rena målvaktspass innan du börjar med lagträning.
Citera
2016-10-21, 14:08
  #6
Medlem
Eoppoyzs avatar
Kontakta din lokala klubb. Om de säger nej, vilket de antagligen kommer göra, så gå till nästa klubb. Du kan ju alltid fråga om du kan provträna med det specifika laget. Jag har själv alltid drömt om att bli hockeymålvakt, men med mina 26 år, kommer det förbli en dröm.
Citera
2016-10-21, 15:57
  #7
Medlem
Leksingens avatar
Finns ju massvis med byalagsserier runt om i landet som tar in vad som helst då det alltid är ont om spelare. Bara googla och sedan kontakta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback