Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 18:52
  #1
Medlem
Jag är nyfiken på vilken del av ett sjukhus flest dör på. Ta ett universitetssjukhus med många sorters avdelningar som exempel, typ Sahlgrenska. Akuten? Onkologen? Iva? Och av vad? Finns statistik?
Citera
2016-10-20, 18:57
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Olika s.k hospis torde leda den sorgliga ligan. Ett hospis är ju ett sjukhus/vilohem dit folk kommer för att dö.

Annars så ligger nog cancer och infektionskliniker bra till.
Citera
2016-10-20, 20:58
  #3
Moderator
tobess avatar
Patologen?

Seriöst, utan att ha något som helst fakta bakom så skulle jag personligen chansa på onkologen. Fast vete fan, det är tydligen så att 33% av alla får någon gång under sina livstid en cancerdiagnos och 65% av dessa blir botade/överlever. Om man tror på den statistiken så är det "bara" alltså 11% av den totala befolkningen som trillar av pinn pga cancer.

Så diverse hospis/ålderdomshem och dylikt lär väl nog leda ligan om man tar sånt som inte är ett regelrätt sjukhus, precis som nämnt tidigare.
Citera
2016-10-20, 21:27
  #4
Medlem
-Zex-s avatar
Palliativ vårdavdelning? Där dör ju 100 % av dom inneliggande Annars skulle jag gissa på Intensivvårdsavdelning/Medicinska avdelningar
Citera
2016-10-21, 00:50
  #5
Medlem
Pie021s avatar
Skulle nog gissa på MAVA.
Citera
2016-10-21, 14:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Patologen?

Seriöst, utan att ha något som helst fakta bakom så skulle jag personligen chansa på onkologen. Fast vete fan, det är tydligen så att 33% av alla får någon gång under sina livstid en cancerdiagnos och 65% av dessa blir botade/överlever. Om man tror på den statistiken så är det "bara" alltså 11% av den totala befolkningen som trillar av pinn pga cancer.

Så diverse hospis/ålderdomshem och dylikt lär väl nog leda ligan om man tar sånt som inte är ett regelrätt sjukhus, precis som nämnt tidigare.

Det beror nog på hur man definierar det också. Hos onkologen blir man inte akut sjuk och dör på plats, utan när man blir så dålig att onkologen inte kan göra något mer så förs man över till palliativ vård. Jag skulle säga akuten.
Citera
2016-10-21, 18:27
  #7
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det beror nog på hur man definierar det också. Hos onkologen blir man inte akut sjuk och dör på plats, utan när man blir så dålig att onkologen inte kan göra något mer så förs man över till palliativ vård. Jag skulle säga akuten.
Du är medveten om att en akutmottagning har så OTROLIGT många fall som inte alls är dödliga, småungar med feber, ortopediska fall, gammelfarmor känner sig trött osv osv. Isåfall är ju IVA mer troligt då traumapatienter skickas från akuten till IVA så skulle tippa på att dom flesta traumapatienter dör på IVA och inte på akuten om man räknar i procent (på akuten dör 3% säger vi då vi räknar alla akuta fall, ortopediska osv inräknade. Medans IVA dör 30% då det bara ligger mycket svårt sjuka patienter där. Ortpedpatienter ligger på Ort.Avd osv)
Citera
2016-10-21, 21:26
  #8
Medlem
trallexs avatar
Precis. Pratar vi om antal eller andel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback