Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-20, 17:33
  #1
Medlem
Hej. Behöver hjälp att reda ut om jag har ångerrätt på telefonabonnemanget jag tecknade i en Media Markt butik för ett par dagar sedan.
Jag är för tillfället kund hos Tele2. Går in på Media Markt för att köpa en ny telefon men lägga upp betalningen hos Tele2. Slutar med att jag tecknar nytt abonnemang + telefon hos Telenor och begär nummerflytt och att abonnemanget avslutas från mitt nuvarande Tele2 nummer. Kommer hem och läser igenom papperna och inser att Telenor abonnemanget jag tecknat inte va mer fördelaktigt än Tele2 abonnemanget (vad hade jag väntat mig egentligen...)
Nu vill jag säga upp Telenor abonnemanget, men endast abonnemanget, alltså ha kvar avbetalningen på den nya telefonen hos Telenor och gå tillbaka till Tele2. Har försökt läsa igenom konsumentköps lagen och allt vad det heter men blir inte klok på vad som gäller. Har heller inte möjlighet att åka tillbaka till Media Markt butiken på ett par dagar pga. jobb.

Någon som varit med om liknande eller har bra koll på alla lagar som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.
Citera
2016-10-20, 17:40
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brugis11
Hej.
Någon som varit med om liknande eller har bra koll på alla lagar som kan hjälpa mig?
Tack på förhand.

Nej. Du har igen ångerrätt om inte butiken och operatören frivilligt gett dig en sådan.

Inte heller kommer du att få en operatör att gå med på att hålla i en avbetalningsplan på en telefon när du inte är kund hos dem. Varför skulle de?
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-10-20 kl. 17:47.
Citera
2016-10-20, 17:42
  #3
Medlem
Nej, du har ingen ångerrätt, och även om du hade det tillåter inte ångerrätten att du plockar russinen ur kakan.
Citera
2016-10-20, 17:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Du har igen ångerrätt om inte butiken och operatören frivilligt gett dig en sådan.

Inte heller kommer du att få en operatör att gå med på att hålla i en avbetalningsplan på en telefon när du inte är kund hos dem. Varför skulle de?

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej, du har ingen ångerrätt, och även om du hade det tillåter inte ångerrätten att du plockar russinen ur kakan.

Okej, tack för svaren. Då lutar det ju mot att säga upp Telenor abonnemanget. Där det väl är en viss uppsägningstid (1-3 månader kanske?) men det borde väl inte vara några problem?
Citera
2016-10-20, 17:49
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brugis11
Okej, tack för svaren. Då lutar det ju mot att säga upp Telenor abonnemanget. Där det väl är en viss uppsägningstid (1-3 månader kanske?) men det borde väl inte vara några problem?

Jo, eftersom du (sannolikt) förbundit dig under ett år så kan du inte kliva av innan dess utan att få betala dig ur det genom att betala för hela perioden.
Citera
2016-10-20, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jo, eftersom du (sannolikt) förbundit dig under ett år så kan du inte kliva av innan dess utan att få betala dig ur det genom att betala för hela perioden.

Satan.
Citera
2016-10-20, 18:50
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Detta fick jag uppleva för 6 år sedan. Om jag inte var nöjd så hade 14 dagars ångerrätt. Men blev bunden i 24 månader. Det gör jag aldrig om kan jag säga.
Citera
2016-10-20, 18:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Detta fick jag uppleva för 6 år sedan. Om jag inte var nöjd så hade 14 dagars ångerrätt. Men blev bunden i 24 månader. Det gör jag aldrig om kan jag säga.

Så du hade ångerrätt, eller?
Riktig skit... Förstår inte varför jag ens övervägde att byta operatör. Fria samtal, sms och mms med 50gb surf för 345 i månaden, det erbjudandet kommer jag aldrig få igen skulle jag tro.
Citera
2016-10-20, 19:15
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brugis11
Så du hade ångerrätt, eller?
Riktig skit... Förstår inte varför jag ens övervägde att byta operatör. Fria samtal, sms och mms med 50gb surf för 345 i månaden, det erbjudandet kommer jag aldrig få igen skulle jag tro.

Ja i 14 dagar. Du kan ju ringa till dom eller gå till butiken. Men jag köpte mitt från någon säljare på stan.
Citera
2016-10-20, 19:20
  #10
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men jag köpte mitt från någon säljare på stan.

Det är en helt annan sak. Man har alltid ångerrät när man köpt nåt utan för ett ordinarie försäljningsställe, vilket alltså TS inte gjort, utan i en butik.
Citera
2016-10-20, 19:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ja i 14 dagar. Du kan ju ringa till dom eller gå till butiken. Men jag köpte mitt från någon säljare på stan.

Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är en helt annan sak. Man har alltid ångerrät när man köpt nåt utan för ett ordinarie försäljningsställe, vilket alltså TS inte gjort, utan i en butik.

Precis så jag också förstått det...
Citera
2016-10-20, 19:50
  #12
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det är en helt annan sak. Man har alltid ångerrät när man köpt nåt utan för ett ordinarie försäljningsställe, vilket alltså TS inte gjort, utan i en butik.

Jag sa bara hur jag hade det och varför jag inte väljer abonnemang mer. Det var inte ett råd till ts.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback