Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 15:48
  #1
Medlem
BaronAfStropps avatar
http://www.giantbomb.com/forums/gene...e-base-384688/

Det är en intressant tanke. När PS3 kom så hade ingångsmodellen 20 gb hårddisk. Man kunde uppgradera hårddisken och satt man i en större hårddisk så hände något intressant. Man kunde helt plötsligt ha alla sina spel på konsolen och behövde aldrig överhuvudtaget röra konsolen. Själva mjukvaran hängde på trenden och konsolerna fick massor av nedladdningsbara spel.

Det visade sig dock vara något av en fantasi. Om man hade PS3 och om man uppgraderade till maximal hårddiskstorlek så kunde man ha detta. Så fort nästa generation kom så blev det ohållbart igen. PS4 kom med 500 gb och det räckte inte långt så de fick släppa 1 tb. Xbox One finns nu med 2 tb, men antagligen kommer det inte räcka.

Går SSD ner i pris så finns det en viss möjlighet att, kanske inte nästa generation, men den efter, får SSD-kassetter. N64 och PS1 hade ju fysisk media av tre anledningar, internet var inte lika välutvecklat, internt omskrivbart minne var dyrt, samt att det vore i princip omöjligt att ha så mycket minne att en hel spelsamling ryms inne i konsolen.
Citera
2016-10-20, 16:49
  #2
Medlem
whaks avatar
Absolut.
Citera
2016-10-20, 16:51
  #3
Avstängd
onaturligstyrkas avatar
Fel ingångshårddisken hade 60 gb. Det vet jag eftersom jag betalade 6000 kr för mitt PS3 med 60 gb på realease dagen.

Fel 2. Folk köpte sitt PS4 med 500 gb hårddisk och bytte själv till 1000 GB, många trots att dom inte behövde det. Sony såg sin chans att tjäna lite extra pengar och släppte då en dyrare 1000 gb variant.
Citera
2016-10-20, 17:46
  #4
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onaturligstyrka
Fel ingångshårddisken hade 60 gb. Det vet jag eftersom jag betalade 6000 kr för mitt PS3 med 60 gb på realease dagen.

Fel 2. Folk köpte sitt PS4 med 500 gb hårddisk och bytte själv till 1000 GB, många trots att dom inte behövde det. Sony såg sin chans att tjäna lite extra pengar och släppte då en dyrare 1000 gb variant.

Du vet inte vad ingångsmodell betyder. Om en apparat släpps i två versioner så är den billigare ingångsmodellen. PS3 släpptes i 20 och 60 gb, varav 20 gb var ingångsmodellen och 60 gb toppmodellen som dessutom spelade PS2-spel. Något senare släpptes fler hårddiskstorlekar så som 40 gb, 80 gb och 160 gb.

Angående hårddiskbyte så skedde det såklart kontinuerligt under konsolens livslängd. Min poäng var att det bara fanns en liten lucka där man realistiskt kunde ha hela sin spelsamling på konsolen. Alltså om man köpte t.ex. en konsol med 80 gb hdd och satte i 500 gb hårddisk, vilket var den största hdd inom rimlig prisklass och ansträngning* så kunde man en kort period ha sin spelsamling på konsolen, men efter bara något år hade storlekarna på spel blivit för stora.

Som det ser ut nu kan man få en Xbox One slim med 2 tb hdd, men om man under konsolens livslängd skaffar 20 spel så är det ändå för lite då spelen bara blir större.

Angående att PS4:ans 500 gb hdd skulle räcka så stämmer det inte, jag har redan fyllt min med spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback