Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 14:11
  #1
Medlem
R.Bloodworths avatar
Jag är lite nyfiken på dessa tabletter och vitaminer som säljs i life butiker osv. Köpte nyligen b vitaminer och magnesium. Jag är nyfiken på hur och vad man plockar b vitaminer av för att framställa det som en tablett? Eller när man producerar järntabletter, vad är det man plockar järnet ifrån, eller skapar man det på egen hand, i såna fall, hur?

Någon som vet?
Citera
2016-10-20, 15:00
  #2
Avstängd
Hur skapar man syntetisk olja?

I princip alla vitaminer du köper är syntetiska substitut.
Citera
2016-10-20, 16:13
  #3
Medlem
R.Bloodworths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskyddad
Hur skapar man syntetisk olja?

I princip alla vitaminer du köper är syntetiska substitut.

Apotekets varor är syntetiska, det är life butikernas produkter för det mesta inte. Står ju även på burken "vegetabilisk formula".
Citera
2016-10-20, 16:23
  #4
Medlem
R.Bloodworths avatar
Magnesiumet verkar vara naturligt. Det är denna b-vitamin jag har; http://www.lifebutiken.se/produkter/...complex-90-kap

Någon som kan avgöra om det lutar sig mer åt det syntetiska hållet eller naturliga?
Citera
2016-10-20, 18:27
  #5
Medlem
tj.s avatar
Är det av någon specifik anledning du undrar det?
Citera
2016-10-20, 22:01
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Apotekets varor är syntetiska, det är life butikernas produkter för det mesta inte. Står ju även på burken "vegetabilisk formula".

Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Magnesiumet verkar vara naturligt. Det är denna b-vitamin jag har; http://www.lifebutiken.se/produkter/...complex-90-kap

Någon som kan avgöra om det lutar sig mer åt det syntetiska hållet eller naturliga?

Beror på hur man definierar syntetiskt. För att kunna få fram B12 på ett sätt som många anser är "naturligt" så måste man få till en bakterietillväxt. Detta görs normalt i tarmarna i djurriket men för att kunna extrahera detta och få det till pulverformat så blir det ju alltid någon form av syntetiskt framställt.
Det finns i övrigt helt "syntetiskt" framställt B12 också.

Jag hade personligen hellre valt apotekets varor då dessa säkerligen genomgår en kvalitetskontroll innan de får säljas. Kan dock inte säga att det faktiskt är så.
Det är inte alltid att apotekets varor är "syntetiska" för övrigt.

Nojjar man över att något är syntetiskt eller naturligt så har man problem. Ät och var glad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback