Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-20, 11:39
  #1
Medlem
Har just nu en liten lokal sparbank men har flyttat och tänkte nu byta bank.

Vilken bank rekommenderar ni? Väg in alla aspekter, såsom bästa internettjänster, smidigast kundservice, bästa säkerheten, etc. Tänker använda banken endast för transaktioner till och från ett lönekonto. Sparande sker via Avanza.

Tar helst en av de rikstäckande bankerna eftersom jag snart kommer att flytta igen och inte pallar hoppa mellan olika småbanker.
Citera
2016-10-20, 11:47
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelMal
Har just nu en liten lokal sparbank men har flyttat och tänkte nu byta bank.

Vilken bank rekommenderar ni? Väg in alla aspekter, såsom bästa internettjänster, smidigast kundservice, bästa säkerheten, etc. Tänker använda banken endast för transaktioner till och från ett lönekonto. Sparande sker via Avanza.

Tar helst en av de rikstäckande bankerna eftersom jag snart kommer att flytta igen och inte pallar hoppa mellan olika småbanker.

Ica banken, öppet när du har tid, alltid möjligt att kontakta via mail.
Citera
2016-10-20, 11:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Ica banken, öppet när du har tid, alltid möjligt att kontakta via mail.

Tack! Kan väl tillägga att jag ev.också kommer att låna till boende inom ett par år. Är väl så att vissa banker ger bättre förmåner när man är kund hos dem?
Citera
2016-10-20, 11:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelMal
Tack! Kan väl tillägga att jag ev.också kommer att låna till boende inom ett par år. Är väl så att vissa banker ger bättre förmåner när man är kund hos dem?

Vill du ha bättre förmåner så skulle jag nog tipsa om Länsförsäkringar Bank i så fall (eller annat försäkringsbolag som kör banktjänster också, men LF var de som ploppade upp i huvudet). Samlar du alla dina försäkringar, lån och bankärenden på ett och samma ställe bör du kunna förhandla fram bättre priser/villkor.
Citera
2016-10-20, 12:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Vill du ha bättre förmåner så skulle jag nog tipsa om Länsförsäkringar Bank i så fall (eller annat försäkringsbolag som kör banktjänster också, men LF var de som ploppade upp i huvudet). Samlar du alla dina försäkringar, lån och bankärenden på ett och samma ställe bör du kunna förhandla fram bättre priser/villkor.

Även Ica erbjuder väl allt detta? Övervägde annars forex, men de går bort eftersom det inte finns stöd för swish!
Citera
2016-10-20, 12:25
  #6
Medlem
Är ICA en vettig all round lösning för försäkringar, att betala kreditkortsräkningar, hyra och andra fakturor? Tänker inte köra med debitkort då jag sällan eller aldrig använder kontanter.
Citera
2016-10-20, 13:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Vill du ha bättre förmåner så skulle jag nog tipsa om Länsförsäkringar Bank i så fall (eller annat försäkringsbolag som kör banktjänster också, men LF var de som ploppade upp i huvudet). Samlar du alla dina försäkringar, lån och bankärenden på ett och samma ställe bör du kunna förhandla fram bättre priser/villkor.

Jag trodde också det men det är en myt.

Jag sparade 2500kr ungefär per år genom att lämna länsförsäkringar och dela upp försäkringar till olika bolag och jämföra priser närmare.

Man blir invaggad i falsk trygghet att man har ett bra deal hos samma företag men de höjer priserna i smyg och jävlas varje år.

Nu ser jag över allt inför varje år och byter om jag hittar billigare.
Använder compricer för att söka och jämföra.
Skriver inte in mitt riktiga telefonnummer heller så de kan inte ringa mig och försöka övertala mig

Just nu använder jag Forex Bank bankkort som är gratis och Gjensidige bilförsäkring.
Citera
2016-10-20, 13:20
  #8
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelMal
Är ICA en vettig all round lösning för försäkringar, att betala kreditkortsräkningar, hyra och andra fakturor? Tänker inte köra med debitkort då jag sällan eller aldrig använder kontanter.

Har Ica och tycker det fungerar bra. Haft Danske bank och Länsförsäkringar innan. De funkade också bra, är ju ingen större skillnad egentligen utan handlar om var jag fått lån vid olika bostadsköp.
Citera
2017-04-12, 08:02
  #9
Medlem
Seraphiums avatar
Jag rekommenderar Handelsbanken helt klart, aldrig haft några större strul. Om du däremot är ute efter att investera pengar hade jag rekommenderat Avanza m.fl.

Olika banker för olika personer.
Citera
2017-04-18, 12:30
  #10
Medlem
Jag undrar vad folks åsikt om Skandiabanken är?

Jag var inne på att byta till Länsförsäkringar men är inte beredd att skaffa massa försäkringar samt starta sparande och mitt vanliga sparande där. Jag har heller inga skulder/lån.

Hur är Skandiabankens kontokort? Internetappen? Har de bankid/swish?

Vill gärna veta folks erfarenheter av Skandiabanken, är tacksam för alla svar.
Citera
2017-04-18, 14:08
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Vill gärna veta folks erfarenheter av Skandiabanken, är tacksam för alla svar.
Har haft banken i många år men mest för sparande.
Idag finns allt man kan önska av en bank som BankID, Swish och bra internetbank / mobilapp med många funktioner ...har inte deras kontokort men vet andra som har och det är sällan problem med deras VISA som har rätt låg årsavgift.
Citera
2017-04-18, 14:14
  #12
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seraphium
Jag rekommenderar Handelsbanken helt klart, aldrig haft några större strul. Om du däremot är ute efter att investera pengar hade jag rekommenderat Avanza m.fl.

Olika banker för olika personer.

Samma här Handelsbanken funkar super bra för mig och väldigt trevliga och tillmötesgående. Till skillnad mot Swedbank som jag hade innan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback