Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 10:45
  #1
Medlem
Hej

Jag vill bygga en modell av gustavsbergs vattentorn i skala 1:87, men jag hittar inte mått någonstans.
Allt jag hittade var höjden, men skulle vilja veta omkrets på pelaren och självaste vattendelen.
Nån som kan peka mig i rätt väg eller vet måtten?

Tack på förhand
Citera
2016-10-20, 11:29
  #2
Medlem
Poechalis avatar
Det ska finnas ritningar hos kommunen.
Eventuellt kanske du inte får tillgång till ritningarna om tornet är skyddsobjekt.
Börja med att ta reda på adress eller helst fastighetsnamn.
Citera
2016-10-21, 10:55
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cornholio84
Hej

Jag vill bygga en modell av gustavsbergs vattentorn i skala 1:87, men jag hittar inte mått någonstans.
Allt jag hittade var höjden, men skulle vilja veta omkrets på pelaren och självaste vattendelen.
Nån som kan peka mig i rätt väg eller vet måtten?

Tack på förhand
Har du höjden och en bild är det ju bara och ta fram linjalen och mäta.
I skala 1:87 får du göra väldigt mycket kompromisser som det redan är.
Citera
2016-10-21, 19:50
  #4
Medlem
direktörns avatar
Själva pelaren kan ju vara svårt. Men själva diametern på behållaren ska på att fram med hjälp av eniro. Sedan får ni väl trixa lite formeln för volymen på cylindern tror jag.
Citera
2016-10-24, 08:38
  #5
Medlem
tack för era svar, trodde jag skulle slippa att "höfta" men antar att det får bli så.
Citera
2016-10-24, 13:06
  #6
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cornholio84
tack för era svar, trodde jag skulle slippa att "höfta" men antar att det får bli så.

Om du kollar på hitta.se så har du en bra kartbild där. Du har till och med själva ytterstolparna där.
Citera
2016-10-24, 14:04
  #7
Medlem
Orm Ondes avatar
Men innan du börjar, kolla med kommunen. Stadsbyggnadskontoret har ritningar på allt som byggts som kräver bygglov och det kostar ingenting att fråga efter dessa ritningar. Skulle tornet vara ett skyddsobjekt så kan ritningarna vara sekretessbelagda, men i så fall blir du upplyst om detta. Råder inte sekretess så har du rätt att få kopior på ritningarna, eventuellt till en ringa kostnad för kopiering. Stadsbyggnadskontorens arkiv är guldgruvor för modellbyggare!
Citera
2016-10-24, 19:30
  #8
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Men innan du börjar, kolla med kommunen. Stadsbyggnadskontoret har ritningar på allt som byggts som kräver bygglov och det kostar ingenting att fråga efter dessa ritningar. Skulle tornet vara ett skyddsobjekt så kan ritningarna vara sekretessbelagda, men i så fall blir du upplyst om detta. Råder inte sekretess så har du rätt att få kopior på ritningarna, eventuellt till en ringa kostnad för kopiering. Stadsbyggnadskontorens arkiv är guldgruvor för modellbyggare!

Det verkar som det till och med kan finnas elektroniskt.
http://www.varmdo.se/byggaboochmiljo...af011f62b.html
Citera
2016-10-25, 11:19
  #9
Medlem
tack för tipsen, jag bor alldeles för långt bort för att knata in på deras kommunhus tyvärr, jag har däremot skickat en förfrågan till dem.
jag kollade på länken men det verkade bara täcka från 2000 framåt.
Citera
2016-10-27, 19:58
  #10
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cornholio84
tack för tipsen, jag bor alldeles för långt bort för att knata in på deras kommunhus tyvärr, jag har däremot skickat en förfrågan till dem.
jag kollade på länken men det verkade bara täcka från 2000 framåt.

Nja det där stämmer ju inte helt gällande den fastigheten. Jag har hittat dokument från 1975. Det arkivet verkade inte specifikt inriktat på ritningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback