Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-19, 21:46
  #1
Medlem
Som titeln, finns det, och i så fall vad kännetecknar då en icke-filosofisk fråga?
__________________
Senast redigerad av jockre 2016-10-19 kl. 22:14.
Citera
2016-10-19, 22:43
  #2
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockre
Som titeln, finns det, och i så fall vad kännetecknar då en icke-filosofisk fråga?
Du kan utgå från vad som är filosofi. Sedan utesluter du alla de möjligheterna och frågar om någonting som finns kvar.

(FB) Vad är filosofi och vad är inte filosofi? (läs och fråga gärna här innan du postar)
Citera
2016-10-19, 23:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det typiska för en icke filosofisk fråga är att den hamnar i papperskorgen.

Anser ni att 2+2 är en filosofisk fråga?
Citera
2016-10-19, 23:23
  #4
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockre
Anser ni att 2+2 är en filosofisk fråga?
Nej, för den saknar frågetecken. Skämt åsido tänker jag att det ofta beror på hur frågan är formulerad. Det kan bli en matematisk-filosofisk fråga om du formulerar dig på ett sådant sätt. Om du frågar "2+2?" så skulle jag dock inte påstå att det är en filosofisk fråga, snarare en matematisk fråga.

Anledningen till att vi kategoriserar frågor är för att det huvudsakliga innehållet kretsar kring ett och samma tema tänker jag. Alternativt att man söker ett svar utifrån ett särskilt perspektiv. Det underlättar helt enkelt för att veta vad man pratar och ska prata om. Om du ställer frågan "2+2?" känns det inte särskilt relevant att tala om hur den frågan relaterar till ekologi, natur, djur och växter. På samma sätt kan man tänka sig att frågan "vad äter bortsprungna katter?" inte heller är en matematisk fråga.

Samma fråga kan dock få olika svar beroende på i vilken kontext du ställer dem. Frågan "vad är en människa för någonting?" får förmodligen olika svar på en konferens för biologer, filosofer eller fysiker.

Hur tänker du själv?
Citera
2016-10-19, 23:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Nej, för den saknar frågetecken. Skämt åsido tänker jag att det ofta beror på hur frågan är formulerad. Det kan bli en matematisk-filosofisk fråga om du formulerar dig på ett sådant sätt. Om du frågar "2+2?" så skulle jag dock inte påstå att det är en filosofisk fråga, snarare en matematisk fråga.

Anledningen till att vi kategoriserar frågor är för att det huvudsakliga innehållet kretsar kring ett och samma tema tänker jag. Alternativt att man söker ett svar utifrån ett särskilt perspektiv. Det underlättar helt enkelt för att veta vad man pratar och ska prata om. Om du ställer frågan "2+2?" känns det inte särskilt relevant att tala om hur den frågan relaterar till ekologi, natur, djur och växter. På samma sätt kan man tänka sig att frågan "vad äter bortsprungna katter?" inte heller är en matematisk fråga.

Samma fråga kan dock få olika svar beroende på i vilken kontext du ställer dem. Frågan "vad är en människa för någonting?" får förmodligen olika svar på en konferens för biologer, filosofer eller fysiker.

Hur tänker du själv?

Håller med dig, frågetecknet glömde jag visst. Det är en fråga i en filosofiuppgift som jag letar svar till, tack för hjälpen!
Citera
2016-10-20, 11:14
  #6
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockre
Håller med dig, frågetecknet glömde jag visst. Det är en fråga i en filosofiuppgift som jag letar svar till, tack för hjälpen!

Var är det för fråga?
Citera
2016-10-20, 23:34
  #7
Medlem
Djinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockre
Som titeln, finns det, och i så fall vad kännetecknar då en icke-filosofisk fråga?
Känner mig inte så filosofisk när jag frågar mig själv om jag ska ta kalkon eller skinka på kvällsmackan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback