Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-03, 17:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Men då innehåller tex repr av pi någonstans lång bort alla siffror som ingår av repr av e. Eller?
För varje ändligt N bör du kunna hitta någon följd av decimaler i pi som motsvarar de första N decimalerna i e. Däremot kan du inte förvänta dig att hitta hela den oändligt långa följden av decimaler i e någonstans i pi.
Citera
2016-11-05, 15:56
  #14
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För varje ändligt N bör du kunna hitta någon följd av decimaler i pi som motsvarar de första N decimalerna i e. Däremot kan du inte förvänta dig att hitta hela den oändligt långa följden av decimaler i e någonstans i pi.
Tror du det?
För varje ändligt N?
Svårt det här med oändligheter. Har decimala repr av vilket irrellt tal som helst alla möjliga sifferföljder av längden N?

Svartnar för ögonen på mig. Men finns det kanske nån riktig matematiker som vet?
Citera
2016-11-05, 17:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Såg på 9gag idag en post om att decimalerna i pi är oändliga...och därför finns all information som nånsin funnits eller kommer existera i denna talföljd.
Tankeexprimentet va att genom att göra alla siffror till accsi så kunde man finna precis allt där.
Men stämmer det? ....finns det nåt som säger att tex siffran 7 MÅSTE finnas?
Trots att det är oändligt.
Även om det finns oändligt med decimaler i pi så är informationen begränsad. Informationsteoretiskt kan talet pi inte innehålla mer information än minsta möjliga beskrivning av hur man räknar fram decimalerna.

Vill du peka på att just din DNA-sekvens förekommer i decimalerna så behöver du tillföra information genom att beskriva positionen. Man kan vända på det och säga att ditt DNA inte kan ha mer information än en sådan positionsangivelse. Om ditt DNA innehåller en miljard bitar av information så behövs antagligen minst 100 miljoner siffror för att peka ut var i decimalserien som din sekvens förekommer.
Citera
2016-11-05, 17:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Tror du det?
För varje ändligt N?
Svårt det här med oändligheter. Har decimala repr av vilket irrellt tal som helst alla möjliga sifferföljder av längden N?
Det handlar om huruvida pi är ett normalt tal. Som konstateras där så brukar man anta det, men något bevis finns inte.
Citera
2016-11-05, 18:40
  #17
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det handlar om huruvida pi är ett normalt tal. Som konstateras där så brukar man anta det, men något bevis finns inte.
Ok. Det är möjligtvis så. Tycker det är svårt att inse alla konsekvenser av om ett tal är normalt eller inte. Men å andra sidan har jag inte lagt mkt energi på normala tal.
Men tack i alla fall.
Citera
2016-11-06, 19:51
  #18
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, det var tänkt som en rund cirkel, så rund som man nu kan få i en figur med ändlig upplösning.

Något Sagan också tänkt på och han betonade att figuren och påföljande meddelande var statistiskt signifikant, dvs man borde ha behövt titta på oerhört många gånger fler decimaler för att hitta något sådant.
Aha, då är jag med! Råkade missa kontexten tidigare; trodde det var en fristående fundering som rörde vår värld. :)
Citera
2016-11-09, 21:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claes-Kent
Det kan du ju inte göra, eftersom följden antas vara oändlig. Ta en ändlig del av PI, byt ut en siffra och tesen är alltså att just denna del kommer att hittas senare i följden.

Om detta håller eller inte, det vet jag inte. Men ditt exempel är bara trams.

Man kan beskriva en oändlig summa utan problem, så vad är problemet menar du?

Men okej då, anta att jag hade fel. Det går ändå hitta motexempel.

Ta roten ur 2, den följden är också oändlig och kan knappast finnas i pi följden.

Du är bara trams, gå till en matematiker och säg att alla följder finns inom pi följden så kommer den att cringa så in i helvete.
Citera
2017-02-06, 19:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varghaken
Man kan beskriva en oändlig summa utan problem, så vad är problemet menar du?

Men okej då, anta att jag hade fel. Det går ändå hitta motexempel.

Ta roten ur 2, den följden är också oändlig och kan knappast finnas i pi följden.

Du är bara trams, gå till en matematiker och säg att alla följder finns inom pi följden så kommer den att cringa så in i helvete.

Du tror du är en perfekt "nån" du är inte...du bör titta åt ett håll....och då ser du helvetet....gå dit
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback