Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-19, 17:37
  #1
Medlem
Hej mina fina vänner!

Ska åka iväg på en väldigt kort weekend resa nu i början av november med min flicka. Biljett priset är ju fruktansvärt lågt (inte lågprisflyg) så tänkte "varför inte!"

Kommer vara på Charles De Gaulle runt 16:00 och hade tänkt ta taxi in till Paris, till hotellet vi kommer välja. Stod på flygplatsens hemsida att en resa med taxi skulle kosta mellan 35-60 euro, sådär 400-650:- för en resa på 60 min, är inte det väldigt billigt?

Vill helst inte åka vilse i deras tunnelbanenät eller gå långa sträckor eftersom vi inte är speciellt erfarna med att åka utomlands osv.

Har två tankar kring boende:

Det första är Villa Saxe Eiffel som ligger precis i närheten av Eiffeltornet, som vi såklart tänkt besöka.
Inte världens lyxigaste hotel men det verkar mysigt ändå. drygt 3-4 km gångväg till The Louvre och Notre Dame. Detta kommer vara de tre målen att besöka under resan.

Andra alternativet är ett betydligt finare hotel, Melia Paris la Defense som ligger 10km från eiffeltornet, och drygt 15 till the louvre och notre dame. Extremt fin utsikt, samma pris som ovanstående hotel i princip men känns som man får mycket mer för pengarna här. Här kommer vi dock behöva ta taxi till samtliga destinationer. Vad är priset för en 15-30 minuters resa i paris och hur lätt/svårt är det att få tag på en taxi mitt i stan? Kan tänka mig att hotellet hjälper en om man ska åka därifrån.

Kommer vara framme på flygplatsen 16:00 på en söndag. 17:00 på hotellet. Så man skulle ju hinna dra till någon sevärdhet på kvällen och sen ut och äta något. Tips på matställen och så tas gärna emot!
Har hela måndagen öppen för att hitta på saker! Sen åker vi tillbaka till flygplatsen vid 12 tiden på tisdagen.

Som sagt, extremt kort resa där vi ändå vill hinna med så mycket som möjligt.


Edit: Hur är säkerheten i Paris?
__________________
Senast redigerad av Steffeboi 2016-10-19 kl. 17:40.
Citera
2016-10-19, 18:09
  #2
Medlem
ihelps avatar
Använde nyligen Uber i Frankrike. Priserna för UberX där ligger på 1 Euro per km och 0.25 euro per minut. utöver har du en starttaxa på 1 euro


Y+X*0,25+1 i Euro

Så en resa på 45 km a 30 minuter blir då 54.5 euro.

Fanns även en billigare version men tror man delar den med någon, ej säker. Polo tror jag den hette.
Citera
2016-10-19, 19:01
  #3
Moderator
tobess avatar
Från CDG har jag alltid tyckt att det är enklare att ta tåg. Du kan stiga på tåget direkt i terminalen. Om du vill ta taxi trots allt, så rekommenderas att du skriver upp adressen före om du inte nu har bra franskt uttal eller pratar franska. Finns en övervägande risk att chauffören pratar taskig eller ingen engelska alls, och det finns en hel del gator med snarlika namn som kan uppfattas fel med taskigt uttal.

Väl inne i Paris så rekommenderas helt klart promenader för centrum (staden är i mitt tycke en upplevelse i sig) eller Metro. Du kan köpa t.ex. en carnet (10-biljetter), som är lite billigare/lättare än att köpa engångsbiljetter.

Boendet tänker jag inte säga så mycket om, annat än att jag personligen diggar andra sidan Seine bättre än området kring tour eiffel. Operakvarteren, Montmartre, Le Marais och Bastiljen är i mitt tycke trevligare områden. Le Defense är "futuristiskt" och väldigt icke-Parisiskt.

Restauranger som jag personligen skulle tipsa om:

Bouillon Racine - http://www.bouillonracine.com/en/
L'Office - https://www.facebook.com/L.Office.Restaurant/

Lite olika sidor av stan, men sjukligt bra mat på båda ställena. Bouillon Racine är lite mer åt fine dining hållet, och L'office är lite mer hipsteraktigt, men riktigt bra mat på båda ställena.
Citera
2016-10-20, 12:24
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Om ni flyger till Terminal 1 på CDG (SAS kör dit) så får ni först åka ett gratis flygplatståg (CDGVAL) till pendeltåget. Terminal 1 är för övrigt sevärd, men ganska annorlunda.
Citera
2016-10-29, 03:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Använde nyligen Uber i Frankrike. Priserna för UberX där ligger på 1 Euro per km och 0.25 euro per minut. utöver har du en starttaxa på 1 euro


Y+X*0,25+1 i Euro

Så en resa på 45 km a 30 minuter blir då 54.5 euro.

Fanns även en billigare version men tror man delar den med någon, ej säker. Polo tror jag den hette.


Ja! Kollade på detta precis och blir UberX vi kommer använda oss av. Utbudet i paris verkar bra för våra ändamål Tack!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2773581

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback