Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-19, 16:02
  #1
Medlem
konstits avatar
Nå, jag kör det här:

XXXX-HK-01#sho
XXXX-HK-01#show interf
XXXX-HK-01#show interfaces gi1/0/50 capabilities
GigabitEthernet1/0/50
Model: WS-C2960X-48FPS-L
Type: 1000BaseSX SFP
Speed: 1000
Duplex: full
Trunk encap. type: 802.1Q
Trunk mode: on,off,desirable,nonegotiate
Channel: yes
Broadcast suppression: percentage(0-100)
Flowcontrol: rx-(off,on,desired),tx-(none)
Fast Start: yes
QoS scheduling: rx-(not configurable on per port basis),
tx-(4q3t) (3t: Two configurable values and one fixed.)
CoS rewrite: yes
ToS rewrite: yes
UDLD: yes
Inline power: no
SPAN: source/destination
PortSecure: yes
Dot1x: yes

Men när jag flyttar fibern över till den porten vaknar den inte... Inget ljus. Jag fipplar runt på fibern, men det hjälper heller inte. Död som en dodo.

Vill inte outputten:
Type: 1000BaseSX SFP indikera att SFPn faktiskt fungerar ?

Dessvärre sitter där en jävla HP i andra änden, kan det ha något att göra med problemet, här vet jag inte vilken typ det är, är där något i CLI som man kan fiska den slags information fram med ?

Kort sagt, jag skrotar allt HP i huvudkryssfältet, men har ändå en i drift för att få kontakt med underkryssfältet, vilket känns väldigt onödigt, och dessutom kostar en port i Ciscon, vilket irriterar mig.

Gör jag bara fel, har jag missat något i trunkkonfigurationen ?

(Nä, jag är inte Ciscoman, ännu...)
Citera
2016-10-19, 17:36
  #2
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Gör jag bara fel, har jag missat något i trunkkonfigurationen ?

SFP modulen kanske är trasig, inkompatibel, eller har fel våglängd. Om SFP modulen är av ett annat fabrikat än Cisco, då måste du tvinga switchen att godta den.

Kod:
Switch(config)# service unsupported-transceiver

Warning: When Cisco determines that a fault or defect can be traced to
the use of third-party transceivers installed by a customer or reseller,
then, at Cisco's discretion, Cisco may withhold support under warranty or
a Cisco support program. In the course of providing support for a Cisco
networking product Cisco may require that the end user install Cisco
transceivers if Cisco determines that removing third-party parts will
assist Cisco in diagnosing the cause of a support issue.

Switch(config)# no errdisable detect cause gbic-invalid
Citera
2016-10-19, 17:57
  #3
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
SFP modulen kanske är trasig, inkompatibel, eller har fel våglängd. Om SFP modulen är av ett annat fabrikat än Cisco, då måste du tvinga switchen att godta den.

Kod:
Switch(config)# service unsupported-transceiver

Warning: When Cisco determines that a fault or defect can be traced to
the use of third-party transceivers installed by a customer or reseller,
then, at Cisco's discretion, Cisco may withhold support under warranty or
a Cisco support program. In the course of providing support for a Cisco
networking product Cisco may require that the end user install Cisco
transceivers if Cisco determines that removing third-party parts will
assist Cisco in diagnosing the cause of a support issue.

Switch(config)# no errdisable detect cause gbic-invalid

Nä, i Ciscon är det en SX SFP från Cisco... Jag får pilla ut den och ta den med till ett ställe med ren Ciscomiljö och se om den fungerar där, det är nog där jag skall starta. Eller bara beställa ett par nya, priserna är helt nede i botten nu kan jag se
Citera
2016-10-19, 18:00
  #4
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nä, i Ciscon är det en SX SFP från Cisco... Jag får pilla ut den och ta den med till ett ställe med ren Ciscomiljö och se om den fungerar där, det är nog där jag skall starta. Eller bara beställa ett par nya, priserna är helt nede i botten nu kan jag se

Vad sitter det för SFP modul i HP switchen? Kolla att det är samma typ av moduler.
Citera
2016-10-19, 19:20
  #5
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Vad sitter det för SFP modul i HP switchen? Kolla att det är samma typ av moduler.

Nu är jag inte på jobbet, men i HPn sitter där en "HP"-modul... Med något J-nummer som jag inte kommer ihåg. Hade HP varit det minsta vettiga ville där naturligvis stå något om SX-MM blablabla...

Nå, jag har samma fiberkabling på en annan lokation, men där är bara Cisco, så jag tar modulen med där och ser om den funkar, där vet ajg att all konfiguration är ok.
Citera
2016-10-19, 19:40
  #6
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nu är jag inte på jobbet, men i HPn sitter där en "HP"-modul... Med något J-nummer som jag inte kommer ihåg. Hade HP varit det minsta vettiga ville där naturligvis stå något om SX-MM blablabla...

Jag lossade modulen från en HP switch och det står J4858B med pytteliten text. Jag kunde knappt läsa vad det står utan att använda mig av ett förstoringsglas.
Citera
2016-10-20, 09:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Nu är jag inte på jobbet, men i HPn sitter där en "HP"-modul... Med något J-nummer som jag inte kommer ihåg. Hade HP varit det minsta vettiga ville där naturligvis stå något om SX-MM blablabla...

Nå, jag har samma fiberkabling på en annan lokation, men där är bara Cisco, så jag tar modulen med där och ser om den funkar, där vet ajg att all konfiguration är ok.

Från http://h18000.www1.hp.com/products/q.../12280_na.HTML:

Ja HP switchar har ett CLI. Det (liksom hos t.ex Compaq o Dell) har "stulit" mycket inspiration från Cisco/IOS.
Alla Cisco-tekniker med lite fantasiförmåga kan enkelt hanka sig fram vid behov (typ ena, sh int och sådant). Command-completion och tillgängliga parameteralternativ kan hanteras lite olika, men med ? och <tab> kommer man fram. Ibland måste man starta/hitta CLI-läget via ascii-menyer...

Ditt show capabilities visar ju möjligheter - Inte vad den verkligen är ställd för. Kolla efter länk-info och/eller LED-ar och glöm inte "UP".
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-10-20 kl. 09:34. Anledning: Felciterat
Citera
2016-10-20, 17:20
  #8
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Från http://h18000.www1.hp.com/products/q.../12280_na.HTML:

Ja HP switchar har ett CLI. Det (liksom hos t.ex Compaq o Dell) har "stulit" mycket inspiration från Cisco/IOS.
Alla Cisco-tekniker med lite fantasiförmåga kan enkelt hanka sig fram vid behov (typ ena, sh int och sådant). Command-completion och tillgängliga parameteralternativ kan hanteras lite olika, men med ? och <tab> kommer man fram. Ibland måste man starta/hitta CLI-läget via ascii-menyer...

Ditt show capabilities visar ju möjligheter - Inte vad den verkligen är ställd för. Kolla efter länk-info och/eller LED-ar och glöm inte "UP".


Nå, jag tog med modulen till en annan switch där en maken till fungerar. Bytte runt på dom, och SFPen fungerar alltså. Efter att kontrollerat switchens och portens konfiguration i huvud och röv konkluderar jag att det är något som är fel i andra änden, alltså något i HP-switchen som inte fungerar med Ciscon. Så nu nedlägger jag det projektet då HP skal ut ur UK också, så kör vi uteslutande Cisco. Mixad miljö är skit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback