Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-20, 10:04
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???
Läs på innehållsförteckningen på ostpaketet.

Det står om det är antingen Animalisk löpe, eller vegetabilisk löpe.

Den icke-animaliska löpen blir vanligare och vanligare, och är inte alls svår att hitta.
T.o.m. utländska ostar har börjat med det, för det är naturligtvis billigare och enklare än att vänta på att en kalv ska dö ...

Dvs det brukar stå antingen "löpe" eller "ostenzym". Men det är samma sak.



MEN ...

Jag tror att du faktiskt Vet om allt detta.

Eller hur?

Du bara hoppades på lite chockverkan.
Citera
2016-10-20, 15:48
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Ystenzym verkar vara ordet att hålla utkik efter om man vill ha ost utan löpe från kalvar.

Här är en lista med löpefria ostar:
https://ostboden.wordpress.com/vegetariska-ostar/

Visst fan, jag köpte ju en Arla Edamer igår utan att tänka på detta men där står faktiskt ystenzym i innehållsförteckningen. Nice, ingen kalvmage i den då.

Jag köpte även en helvegetarisk (inte gjord på mjölk heller) ostliknande klump som hette Cheezly eller liknande och skulle smaka som cheddarost. Det vete fan, jag känner ingen likhet med ost i den. Ska ta ett par skivor till men ångrar jag mig inte så får den nog bli biogas utan att ha passerat munnen.
Citera
2016-10-20, 15:50
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
[...]
MEN ...

Jag tror att du faktiskt Vet om allt detta.

Eller hur?

Du bara hoppades på lite chockverkan.
Jag tror det är många som inte är medvetna om att de flesta ostar på svenska marknaden kräver att unga kalvar slaktas för att utvinna löpe ur deras magar.
Citera
2016-10-22, 01:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Allt?! Nu är du fan ute och cyklar.
Nej säg inget om sanningen för den går inte hand i hand med dina åsikter.

Sanning och sanning... Det är ju något som varierar som satan beroende på vem man frågar. Men de som är djurvänner "på riktigt" och faktiskt har en livsstil som reflekterar deras åsikter, läs veganer alltså, håller med om det. Men nej, det är klart att medelsvensson Niklas som äter kött till dagens alla måltider inte håller med om det. För sanningen (som vi nu vet är relativt) är jävligt obekväm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback