Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-19, 14:04
  #1
Medlem
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???
Citera
2016-10-19, 14:08
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???

Det är klart att man inte spänner upp kalvarna i rep, vad har du rökt?
Citera
2016-10-19, 14:08
  #3
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???
Vart fick du den informationen ifrån? En ding ding värld eller någon militant växtätare?
Citera
2016-10-19, 14:09
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Så här säger Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe
Citera
2016-10-19, 14:10
  #5
Avstängd
onaturligstyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???
Det stämmer att man tar löpe från kalvars magar men det går inte till så som du beskriver det. Det förstår du väl själv?
Citera
2016-10-19, 16:49
  #6
Medlem
Jag som trodde man kramade ut löpen ur djuret som man vrider ur en disktrasa alternativ att man bankade ut den med begagnade brödkavlar.
Fick för mig att det framställdes på syntetisk väg men tydligen så mal man ner frusna kalvmagar för att få tag i enzymet.
Citera
2016-10-19, 16:52
  #7
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Spänner upp kalvarna.. Nu har jag då läst allt. Mitt tips TS är att du tar en snabb google eller söker osttillverkning på YT.

Vad du har fått den där infon ifrån vill jag gärna veta men den är inte allt för korrekt
Citera
2016-10-19, 17:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har nyligen blivit informerad om processen med att tillverka ost. Kan någon bekräfta eller dementera för mig att detta är en vedertagen hantering i Sverige?

Ost behöver kalvlöpe för att just bli en ost.

Alltså tar man x antal nyfödda kalvar direkt från kon efter födsel. För bort kalven avskilt där den sedan spänns upp med rep på ett djurplågarmässigt vis så att den ej ska kunna utvecklas normalt under de månader den får leva. Efter 3-4 månader slaktas kalven och dess löpe tas om hand för att kunna användas till cirka 400-500 kg ost-tillverkning.

Stämmer detta verkligen???

Ja, det är djurplågeri. En av anledningarna till att vegetarianer och veganer inte äter mejeriprodukter alls, men allt inom köttindustrin är djurplågeri.
Tänker inte säga så mycket kring sanningshalten i ditt inlägg, men googla och få upp ögonen säger jag bara. Köttindustrin är inte så gullig och vacker som svensken verkar tro.
Citera
2016-10-19, 17:41
  #9
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadknuck
Ja, det är djurplågeri. En av anledningarna till att vegetarianer och veganer inte äter mejeriprodukter alls, men allt inom köttindustrin är djurplågeri.
Tänker inte säga så mycket kring sanningshalten i ditt inlägg.
Allt?! Nu är du fan ute och cyklar.
Nej säg inget om sanningen för den går inte hand i hand med dina åsikter.
Citera
2016-10-19, 19:06
  #10
Avstängd
Man undrar ju hur TS hade tänkt sig att Indierna kan acceptera att deras nationalost Paneer är tillverkad av slaktade kalvar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Paneer
Citera
2016-10-19, 21:22
  #11
Medlem
Ost framställs av mjölk. Emedan en ko måste kalva ungefär en gång varje år för att hennes mjölkproduktion inte skall avstanna, och då antalet sålunda födda kalvar givetvis långt överstiger behovet för nyrekrytering av mjölkkor faller det sig självt att all mjölkproduktion innebär kalvslakt.

De flesta hårdostar framställs med löpe (från kalvmage) som löpningsmedel. En del färskostar, som den nämnda paneer, görs däremot med andra löpningsmedel som citron- eller ättiksyra.

Kalvar skiljs i Sverige regelmässigt från kon inom ett dygn efter födseln. Som orsak anges att detta är mindre plågsamt för både kon och kalven, då de på det viset aldrig hinner utveckla någon nära relation.

Uppfödning av kalvar medelst upphängning i rep är inte någon metod jag hört talas om, och torde i varje fall ej förekomma i Sverige. Värt att notera är dock att Sverige importerar såväl mjölk som ostlöpe från andra länder, så även om några Astrid Lindgrenlagar (åtminstone på papperet) garanterar svenska kalvar x kvadratmeter yta under sina korta liv i boxar utgör detta inte självklart någon garanti för att motsvarande gäller dem som gått åt vid produktionen av svensktillverkad ost.
Citera
2016-10-20, 00:38
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Kalvarna som man tar löpmagen från för att utvinna löpe föds ju inte upp bara för det. Man tar förstås hand om köttet med. Vad som ska ses som en biprodukt eller huvudprodukt är lite knepigt i detta fall, alla produkter som man får betalt för bidrar ju till att upprätthålla produktionen.

Uppfödning av kalvar för slakt som kalvar är i många fall en tveksam verksamhet på många sätt, se https://en.wikipedia.org/wiki/Veal#Controversy

Det vore intressant att smaka ost med löpe respektive alternativt enzym men i övrigt samma recept och känna om det är någon skillnad. Jag skulle gärna köpa ost utan löpe om den är god och det är den säkert.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback