Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-18, 18:50
  #1
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu...ha-samma-loner

Citat:
– Då blir det ju billigare att anställa någon från Sverige i stället. Varför ta någon från Bulgarien om lönen är densamma? säger Petar Ganev, nationalekonom på fristående tankesmedjan Institutet för marknadsekonomi i Sofia.

Därför att man då konkurrerar på lika villkor, och ingen diskrimineras beroende på härkomst, något som borde avskaffats samtidigt med slaveriet. Dessutom har jag hört att många arbetsgivare anställer billiga polska arbetare för att de arbetar hårt, i stället för inhemska arbetare som inte lyfter ett finger för minimilön. Och varför skulle en arbetsgivare anställa en rumän som helst vill sitta och tigga? Börja snacka produktivitet, utbildning och arbetsmoral med arbetsgivare så konkurrerar vi snart ut alla ADHD-diagnosticerade, närsynta, handik-appande brats med förslitningsskadad tumme.
Citera
2016-10-18, 19:03
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Jag är för globalisering och hyfsat för EU fortfarande, även om jag är mindre entusiastisk nu än 1994.
Men: Jobbar man i Sverige, ska man ha svensk lön! -Därmed basta!
Citera
2016-10-18, 19:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är för globalisering och hyfsat för EU fortfarande, även om jag är mindre entusiastisk nu än 1994.
Men: Jobbar man i Sverige, ska man ha svensk lön! -Därmed basta!
Absolut, lika lön för lika arbete. Men hur vissa länder kan säga att det inte är en fråga för EU är obegripligt. Det handlar ju om den inre marknaden med fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital - grundbulten i EU-samarbetet.
Citera
2016-10-18, 23:54
  #4
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu...ha-samma-loner



Därför att man då konkurrerar på lika villkor, och ingen diskrimineras beroende på härkomst, något som borde avskaffats samtidigt med slaveriet. Dessutom har jag hört att många arbetsgivare anställer billiga polska arbetare för att de arbetar hårt, i stället för inhemska arbetare som inte lyfter ett finger för minimilön. Och varför skulle en arbetsgivare anställa en rumän som helst vill sitta och tigga? Börja snacka produktivitet, utbildning och arbetsmoral med arbetsgivare så konkurrerar vi snart ut alla ADHD-diagnosticerade, närsynta, handik-appande brats med förslitningsskadad tumme.
Snackar vi fysikt arbete är nog ADHD vad du vill ha de har så mycket energi att de orkar mer än vanligt folk.
Citera
2016-10-19, 01:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Snackar vi fysikt arbete är nog ADHD vad du vill ha de har så mycket energi att de orkar mer än vanligt folk.
Då har jag inte ADHD för jag arbetar som långtradarchaufför så det kan bli 13-15 timmars pass med jämna mellanrum, och jag brukar vara ganska trött efter en sån körning. Det blir en vana men roligt blir det aldrig.
Citera
2016-10-20, 00:06
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Lön bestäms i förhandlingar, exempelvis mellan fack och arbetsgivarorganisationer. Om organisationerna så önskar kan de samarbeta inom unionen, eller globalt, istället för att som nu sitta och trycka innanför nationsgränserna. Staten och liknande, inklusive EU, ska ge fullständigt fan i lönenivåer.

De som reser i tjänsten bör inte få någon annan lön än den de har på hemorten, däremot kan det vara lämpligt med traktamente.
Citera
2016-10-25, 13:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lön bestäms i förhandlingar, exempelvis mellan fack och arbetsgivarorganisationer. Om organisationerna så önskar kan de samarbeta inom unionen, eller globalt, istället för att som nu sitta och trycka innanför nationsgränserna. Staten och liknande, inklusive EU, ska ge fullständigt fan i lönenivåer.

De som reser i tjänsten bör inte få någon annan lön än den de har på hemorten, däremot kan det vara lämpligt med traktamente.
I vissa länder förhandlar ministrar med arbetstagarorganisationer, och minimilön löser många problem. I stället för subventioner med skattemedel får alla en lön som de kan leva på.

Traktamente finns redan inskrivet i svenska kollektivavtal, Transportavtalet t ex.
Citera
2016-10-25, 15:54
  #8
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
I vissa länder förhandlar ministrar med arbetstagarorganisationer, och minimilön löser många problem. I stället för subventioner med skattemedel får alla en lön som de kan leva på.

Traktamente finns redan inskrivet i svenska kollektivavtal, Transportavtalet t ex.
Hjälper ju inte den som saknar svenskt kollektivavtal som vid fallet i Vaxholm där ett företag jobbade efter Lettiskt kollektivavtal och arbetarna därför hade betydligt sämre betalt än vad man normalt har i Sverige.
Blir ju knappast konkurrens på lika villkor om vissa företag kan ha Lettiska avtal för dina arbetare medan andra måste ha svenska. Regeln bör ju vara att jobbar man i Sverige så går man enligt svenska avtal.
Citera
2016-10-25, 18:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hjälper ju inte den som saknar svenskt kollektivavtal som vid fallet i Vaxholm där ett företag jobbade efter Lettiskt kollektivavtal och arbetarna därför hade betydligt sämre betalt än vad man normalt har i Sverige.
Blir ju knappast konkurrens på lika villkor om vissa företag kan ha Lettiska avtal för dina arbetare medan andra måste ha svenska. Regeln bör ju vara att jobbar man i Sverige så går man enligt svenska avtal.
Och det är vad som gäller. Om du är stationerad i Sverige ska du ha lön enligt svenska avtal.

Det går i dag att kräva att de utländska företag du anlitar har hängavtal med Byggnads eller ett avtal med Almega (branschorganisation). Hur det är med Transport vet jag inte, men det har alltså redan skett en förändring, så det borde inte vara omöjligt. Jag tror det är unikt för Sverige, för i andra länder gäller minimilön. Även skatteregler har setts över så att speditörer som anlitar utländska åkare betalar arbetsgivaravgift i Sverige. Då kan de inte dumpa priserna lika lätt samtidigt som en konkurrensfördel försvinner. Nu återstår bara att få utländska åkare att betala för vägslitaget, för det är därför jag har sagt att man borde införa kilometerskatt, inte för inrikestransporter.

Införandet av kilometerskatt i Belgien har f ö lett till att många kör genom småbyar i Nederländerna i stället för de stora vägarna genom Belgien. Även om transporten tar längre tid pga lägre snitthastighet, vilket är kontraproduktivt för det brukar innebära högre förbrukning, tjänar de alltså på att slippa skatten, vilket tyder på att den är för hög. Så varken lokalbefolkning eller miljön tjänar på en sån satsning om inte alla länder i Europa är med på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback