Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-18, 10:07
  #1
Medlem
Efter att ha kollat runt en del och försökt ta reda på vad problemet är under inspelning, så börjar jag bli hopplöst förbannad.
Spelar in trummor ofta och detta händer ibland och förstör en hel tagning, och detta är Väldigt frustrerande.

Ljudet som uppkommer under inspelningen/efter inspelning vid lyssning, är något som jag skulle beskriva som ett "statiskt hack" som kommer helt oförberett. Jag vet inte om det är någon inställning som inte är som den ska, och allt jag använder är inhandlat nytt 2016. Dator, Interfaces, Mickar, Kablar, you name it.

Jag använder mig utav en Mac Book Pro, fullt utrustad, Logic Pro X DAW, Focusrite Scarlett 18i20/Octopre MkII. Jag spelar inte in i för låg Rate, så detta ligger inte i problemet. Det jag själv kan utesluta är att något av mina interfaces ställer till det.

Jag hade Focusrite's support syncad till min dator för att gå igenom inställningarna, och allt var som det ska, så nu vänder jag mig till er kunnigare än Focusrite's egna tekniska kundsupport.

Finns det någon som stött på samma problem? Hur löste du det? Ska ljudkorten reklameras?
Citera
2016-10-18, 12:59
  #2
Medlem
För att förenkla det jag menar: Om jag har t.ex en hel låt inspelad, så uppkommer detta missljud lite då och då under uppspelningen, det är alltså inte när man trycker play och det ger ifrån sig något statiskt missljud, utan det kan komma lite här och var under låtens gång.
Citera
2016-10-19, 18:13
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Låter som att något är trasigt... d.v.s strömförande. Testa att spela in med någon annan utrustning, byt ut komponent för komponent tills du lokaliserat problemet. Tror inte att det är någonting som stör ut frekvensmässigt då det antagligen hade varit ett konstant brus isf.
Citera
2016-10-19, 20:12
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knockx
Efter att ha kollat runt en del och försökt ta reda på vad problemet är under inspelning, så börjar jag bli hopplöst förbannad.
Spelar in trummor ofta och detta händer ibland och förstör en hel tagning, och detta är Väldigt frustrerande.

Ljudet som uppkommer under inspelningen/efter inspelning vid lyssning, är något som jag skulle beskriva som ett "statiskt hack" som kommer helt oförberett. Jag vet inte om det är någon inställning som inte är som den ska, och allt jag använder är inhandlat nytt 2016. Dator, Interfaces, Mickar, Kablar, you name it.

Jag använder mig utav en Mac Book Pro, fullt utrustad, Logic Pro X DAW, Focusrite Scarlett 18i20/Octopre MkII. Jag spelar inte in i för låg Rate, så detta ligger inte i problemet. Det jag själv kan utesluta är att något av mina interfaces ställer till det.

Jag hade Focusrite's support syncad till min dator för att gå igenom inställningarna, och allt var som det ska, så nu vänder jag mig till er kunnigare än Focusrite's egna tekniska kundsupport.

Finns det någon som stött på samma problem? Hur löste du det? Ska ljudkorten reklameras?

Går Mac book pro på batteriet eller nätström när detta uppstått?

Går det se på vågformen dessa statiska hack?
Citera
2016-10-24, 12:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Går Mac book pro på batteriet eller nätström när detta uppstått?

Går det se på vågformen dessa statiska hack?

Problemet är åtgärdat! Jag behövde bara köpa mig en Wordclock-kabel för att få syncen att bli jämn. Det ska egentligen räcka med en ADAT-kabel, men då detta var ett sync-problem så rättar Wordclock-kabeln ut syncningen mellan båda korten.

Så, träffar ni på samma problem, köp en Wordclock-kabel, kommer att ordna sig!

Tack för svar hörrni!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback