Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-18, 00:33
  #1
Medlem
Hej!

I morse på vägen till arbetet råkade jag snappa upp en konversation mellan två unga killar i ca 15-18 års åldern. De tycktes på samtalet vara på väg till skolan.

De visade stolt upp varsin s.k. "becknar telefon", alltså en burner, modell äldre. Ena grabben utbrast stolt:

"Min har snake!"

De kom sedan in på samtal kring deras bekanta och deras narkotikahandel samt egen försäljning av narkotika. De pratade om någon bekant som hade börjat erbjuda "heggen", dvs 100 g Cannabis för försäljning.


De verkade glorifiera hela livsstilen - en livsstil som utåt syns mer i socioekonomiskt utsatta områden.

Nu till min fråga:
Jag undrar vad man kan göra för att motverka denna typen av brottslighet bland unga.
Dessa kids var nämligen inga gangsters - än. Det känns därför märkligt att försöka bemöta problemet som om de vore dito.

De talade glorifierande kring deras äldre, mer inbitna bekanta som var en "big baller" med kvinnor, vapen och pengar kring sig - något som jag oroas över.

Detta känns som ett segregationsproblem av rang. Vanliga ungdomar som borde intressera sig för föreningsliv, möjligtvis lite harmlösa fester etc har köpt en enkelbiljett in i kriminalitet.

Vad kan vi i samhället göra för att komma till bukt med denna framväxande livsstil?

Varsågoda, diskutera!

/Lexem
Citera
2016-10-18, 00:53
  #2
Medlem
beardbraids avatar
Ge ungdomarna nån annan möjlighet att tjäna 2000 spänn och röka till sig själva? Om vi inför mer normkritik och sexualkunskap i skolan kanske de kan prostituera sig om vi jobbar bort stigmat kring det.
Citera
2016-10-18, 01:10
  #3
Medlem
Enda lösningen är att föra in den aktuella produkten i skattesystemet. Ge kidsen 'riktiga jobb' helt enkelt.

Ju längre vi väntar med detta, ju mera resurser och människoliv kommer vi att förspilla till ingen som helst jävla nytta.
Citera
2016-10-18, 01:15
  #4
Medlem
99% är väl blattar. Utvisning.

Det är det ENDA sraffet de befarar.

Punkt slut.
Citera
2016-10-18, 01:43
  #5
Medlem
Ryggradsluss avatar
Mer föräldrautbildning. Många måste lära sig den hårda och smärtsamma vägen.
Narkotikapolitiken går framåt? Vi borde kanske inte ha folk som vill berusa sig men folk kommer att vilja "berusa" sig. Jisses jag har levt i en lögn halva mitt liv. Har förmodligen blivit steriliserad. Kan det va rätt? Jag vet inte just nu.
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2016-10-18 kl. 01:57.
Citera
2016-10-18, 01:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Enda lösningen är att föra in den aktuella produkten i skattesystemet. Ge kidsen 'riktiga jobb' helt enkelt.

Ju längre vi väntar med detta, ju mera resurser och människoliv kommer vi att förspilla till ingen som helst jävla nytta.

Vore det inte lämpligare att försöka hitta vettigare jobb än detta? Skulle vi legalisera produkten och därmed ta ansvar för produktens kvalité samt konsumentens välmående och rättigheter, skulle det ju knappast vara 15-18 åringar med ett nya-sneakers-begär som skulle agera kurirer.

Vore det inte bättre att försöka skapa jobb för dessa ungdomar där de kan tjäna pengar, finna trygghet och kontakt med samhället? Jag kan inte föreställa mig att deras föräldrar känner till vad de gör.
Om de nu inte gör det, vilka vuxna närvarande individer som kan agera förebild och moralkompass när deras, pga kassa förutsättningar (återigen, socioekonomisk tillhörighet, kulturellt kapital etc), tryter?

Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
99% är väl blattar. Utvisning.

Det är det ENDA sraffet de befarar.

Punkt slut.

Alla de tusentals svenskar som någon gång slingar droger - vad gör vi med dem? Vad gör vi med de ungdomar som är kvar som ändå inte har kontakt med samhället och riskerar att ta de utvisades plats?

Om de är födda i Sverige och är andra och till och med kanske tredje generationens invandrare, vart ska man skicka dem?

Jag är genuint intresserad av att höra hur du tänkt dig detta skall ske, samt hur vi skall lyckas identifiera dessa small time-hustlers som dessa ungdomar är. De lever ganska anonymt och gör inte tillräckligt mycket liv av sig för att den låg-begåvade Farbror Blå skall få upp ögonen för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Många behöver och måste lära sig den hårda och smärtsamma vägen

Tror du inte att det vore bättre att hugga tag i dessa individer så tidigt som möjligt, redan innan deras uppväxt har hunnit satt en så pass hård prägel på dem att de måste lära sig genom den hårda vägen? För vi kan väl aldrig födas så naiva?

Skulle vara skoj att höra lite mer om dina tankar.

/L.
Citera
2016-10-18, 02:02
  #7
Medlem
Adderar nya frågeställningar:

Hur skulle en avkriminalisering utav Cannabis, som Sveriges vanligaste illegala drog, påverka dessa ungdomar?

Skulle det bli mer eller mindre fritt fram för dessa ungdomar att befästa sin livsstil ytterligare?

Vilken effekt skulle det få på samhället i stort om fler kunde livnära sig på drogförsäljning och många gånger medföljande kriminalitet?

/L.
Citera
2016-10-18, 02:07
  #8
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag har sagt nåt liknande förut men gör det "töntigt" att knarka. Inför knarkarutbildningar där alla "töntar" i ungdomarnas ögon använder.

Jag vet inte varför jag fortsatte röka på efter ångestattacker och allt.
Det jag har utsatts för är SJUKT och kan och får inte vara det enda rätta. Jag ser mig som en martyr och ställer gladeligen upp i vidare plågsamma experiment för sakens skull.
It's all good.
Citera
2016-10-18, 02:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Mer föräldrautbildning. Många måste lära sig den hårda och smärtsamma vägen.
Narkotikapolitiken går framåt? Vi borde kanske inte ha folk som vill berusa sig men folk kommer att vilja "berusa" sig. Jisses jag har levt i en lögn halva mitt liv. Har förmodligen blivit steriliserad. Kan det va rätt? Jag vet inte just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jag har sagt nåt liknande förut men gör det "töntigt" att knarka. Inför knarkarutbildningar där alla "töntar" i ungdomarnas ögon använder.

Jag vet inte varför jag fortsatte röka på efter ångestattacker och allt.
Det jag har utsatts för är SJUKT och kan och får inte vara det enda rätta. Jag ser mig som en martyr och ställer gladeligen upp i vidare plågsamma experiment för sakens skull.
It's all good.

Detta känns inte helt sammanhängande eller relevant för ämnet, men låt gå. Jag känner mig godhjärtad och ska försöka finna någon innebörd i det du säger, relevant för ämnet.

Hur bör man, med narkotikapolitiska medel, komma till bukt med människans behov att berusa sig?

Tycker du det är dags att "avsexualisera" (göra det mindre coolt med) Cannabis?
Tycker du att det är bra att vi går mot en avkriminalisering?
Går dessa två bilder att sammanföra? Går det både att tillgängliggöra Cannabis mer för en bredare publik och samtidigt slå hål på hypen kring det?

OT: På vilket sätt är du martyr?

/L
__________________
Senast redigerad av Lexem 2016-10-18 kl. 02:18.
Citera
2016-10-18, 03:05
  #10
Medlem
Ryggradsluss avatar
Kände mig som ett offer för stunden och kommer att göra det igen. Ursäkta mina förvirrade, lata och slarviga texter. "Isak" (jag) blev ju offrad.


Vi måste fortsätta att satsa på att skapa en stimulerande livsmiljö för ungdomarna. Barnen är vår framtid, vi behöver göra mer.
Inför rättvis nyanserad utbildning om rusmedel.
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2016-10-18 kl. 03:26.
Citera
2016-10-18, 03:32
  #11
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
Detta känns inte helt sammanhängande eller relevant för ämnet, men låt gå. Jag känner mig godhjärtad och ska försöka finna någon innebörd i det du säger, relevant för ämnet.

Hur bör man, med narkotikapolitiska medel, komma till bukt med människans behov att berusa sig?

Tycker du det är dags att "avsexualisera" (göra det mindre coolt med) Cannabis?
Tycker du att det är bra att vi går mot en avkriminalisering?
Går dessa två bilder att sammanföra? Går det både att tillgängliggöra Cannabis mer för en bredare publik och samtidigt slå hål på hypen kring det?

OT: På vilket sätt är du martyr?

/L

Ja. Avkriminalisering och legalisering av Cannabis är rätt. Många vill va rebeller.
Citera
2016-10-18, 04:26
  #12
Medlem
Ryggradsluss avatar
Mord och våld bör förbli förbjudet. Kanske inte en nyttoväxt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback