Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-17, 20:52
  #1
Medlem
Platon är väl i någon mening Akademiskt gods men diskussionerna där är ovanför huvudet på de flesta icke initierade. Platons dialoger är dock högst läsbara även för vanliga dödliga, vilket jag tänkte kolla om några av er har upptäckt, och är intresserade av att prata om på hyfsat normal Svenska.

Jag har läst igenom dialogerna fram till och med Timaios, och jag är grymt faschinerad. Det är verkligen current best thinking, med vad de rimligen kunnat veta vid den tiden, om man tittar tillbaka. Inklusive gudarna och teleologin. Vad bättre förklaring hade de kunna haft till den ordning som tycks råda. Det här med att allting funnits i miljardtals år är inget som de gick och förträngde, det var något som värktes fram. Och förklaringarna runt hur en stat bör skapas, hur kroppen fungerar. Jag tror ingen nu levande skulle ha gjort bättre med de förutsättningarna.

Det enda att säga är att: Man skall inte vara så jävla säker på att man har rätt i saker. Och i rätt många dialoger kommer Sokrates och hans parter fram till det. I vissa andra, typ Timaios är de dock typ... liite väl självsäkra.

Så tycker jag. Någon annan som har en lekmannauppfattning om dialogerna?
Citera
2016-10-17, 23:22
  #2
Medlem
Slevberts avatar
Intressanta politiska frågor i Sokrates försvarstal och Kriton. Även Staten och Lagarna om man orkar läsa dem.
Citera
2016-10-21, 23:35
  #3
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Och i rätt många dialoger kommer Sokrates och hans parter fram till det.

Det beror på det deras oerhörda hängivenhet till samtalskonsten. I den Sokratiska modellen är dialektiken ett verktyg för att nå fram till den absoluta sanningen. Du utgår ifrån att du inte vet något om x påstående/händelse/faktum. Sedan plockar du isär det, och med den slingrande frågemetoden så vips, har Sokrates funnit det sanna.

Något som slår mig när jag läser de gamla grekerna är hur mycket han kommer undan med bara genom sin logiska retorik. Vissa samhällsorienterade frågeställningar kan lösas med rationalitet men långt ifrån allt. Han påstår i en dialog att kvinnor ska tvingas till att avla fram barn med skarpsinnade män bara för att det ska gagna staten mer tillexempel.

Jag har överseende med att den kommer från en annan tidsålder men en smart jävel som han bör veta bättre.

I övrigt gillar jag dialogerna men man blir rätt mätt på konceptet tillslut. Den bästa är Gästabudet om du frågar mig, då den är lite mer busig och skönlitterär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback