Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-10-18, 11:47
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tareq har åtminstone en engelsk mamma som ursäkt för sitt ofog.
Aha..ok..ja, då kan jag ju förstå hans beteende. Men tragiskt hur detta sprider sig som en farsot till alla medelsvenssons som bara måste stå i sina nyrenoverade villakök och pickla.
Citera
2016-10-18, 11:59
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nu måste vi ju börja kalla "pickles" för "inläggs".

Nu är jag inte ironisk, i nästa meny jag ska jag kalla tex "pumpapickles" för "pumpainläggs".

Tack för den här tråden.

Inlagd pumpa? Hur svårt är det? Det är två ord i svenskan och det är två ord i engelska. Kan du inte bara börja prata engelska istället om svenska är så jävla svårt? Att bara säga pickles men inte specifiera vad som är "picklat" är lika efterblivet som att säga "inlagt" om maten. Du tjänar således ingenting med att slänga in engelska ord och försöka böja dom enligt svenskans regler.

Är trött på alla efterblivna 90-talister som pratar svengelska för att det minsann "inte finns något svenskt ord". Du är typexemplet på detta. När du seriöst inte kan komma på hur sjutton man ska uttrycka det på svenska. Då finns det inte.
Citera
2016-10-18, 12:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Det betyder mycket riktigt samma sak. "Picklad" är en försvenskad version av engelskans "pickled", som betyder just "inlagd".

Är det så enkelt? I USA så kan "Pickled" många gånger betyda mjölksyrad (fermenterad).
Citat:
Pickling is the process of preserving or expanding the lifespan of food by either anaerobic fermentation in brine or immersion in vinegar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pickling

Artikeln nämner t.ex Kimchi och Sauerkraut som exempel på "pickles" och dessa är inte inlagda i 1-2-3 utan mjölksyrade.

Däremot så har vi i svenskan ordet mjölksyrad vilket borde betyda att det svenska "picklad" mer motsvarar en inläggning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in