Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-17, 11:55
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Den säkerhetspolitiska aspekten av händelserna på Gotland bör också kunna tas upp.
Gotland är i fokus för svensk säkerhetspolitik. Senast igår talade överbefälhavaren om den ökade spänningen i Östersjön, och att vi nu stationerat trupp på Gotland.
I spåren av de upprörda känslorna efter våldtäkten har tre aktörer gått in och mobiliserat på Gotland.
  • NMR som öppet vurmar för Ryssland och har nära samarbete med ryska organisationer.
  • Feministiskt initiativ som driver frågan om ensidig svensk nedrustning och förnekar hotbild mot Sverige.
  • Vänsterpartiet som historiskt har ett kluvet förhållande till Ryssland och är mot svensk upprustning.
Alla dessa tre har mobiliserat på Gotland, delvis med ditkommenderade aktivister från fastlandet, dels med egna nätverk på ön.
Nätverken är inte små, enligt uppgift så finns uppemot 700 personer i ett nätverk kalla "medborgargarde Gotland", även Fi och V har stark lokal organisation.
Vore jag rysk hök så skulle jag gnugga händerna över att så många är så engagerade på och omkring Gotland, i organisationer som traditionellt stöder rysk politik. Jag skulle också satsa resurser på ett närmande till dessa organisationer, infiltration och bearbetning.

Så hur ser det säkerhetspolitiska aspekten på dessa tre organisationer ut?

I ett skarpt läge där Ryssland direkt hotar Sveriges anspråk på Gotland, kan dessa tre organisationer agera och påverka läget?
Direkt genom att underlätta ryskt agerande, eller indirekt genom att störa försvarsförberedelse/insatser?
Citera
2016-10-17, 12:07
  #2
Medlem
Returpappers avatar
Fi och V är olika sidor på samma mynt. Men de bor huvudsakligen på fastlandet och kommer vid specifika tillfällen för att markera sin äganderätt till Visbys gator. NMR hur många är dom, en handfull? Du har nog inget "säkerhetsläge" på grund av dessa organisationers kontrovers.

Gotlands säkerhetsläge är sekundärt och avhängigt situationen i Baltikum samt USA globalisters och liberalers krigshetsande mot Ryssland. När Hillary blir president kan säkerhetsläget bli betydligt mer alvarligt.
Citera
2016-10-17, 13:22
  #3
Medlem
Sverige har inte anspråk på Gotland, vi har Gotland liksom Britterna har Falklandsöarna, Argentina
däremot anser sig ha anspråk på Falklandsöarna. I sakfrågan tror jag kommunisterna kommer
att tröttna ganska snart och åka tillbaka till fastlandet, det är dyrt att leva i Visby och snart
kommer de att hitta något nytt att gnälla om
Citera
2016-10-17, 14:03
  #4
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Sverige har inte anspråk på Gotland, vi har Gotland liksom Britterna har Falklandsöarna, Argentina
däremot anser sig ha anspråk på Falklandsöarna. I sakfrågan tror jag kommunisterna kommer
att tröttna ganska snart och åka tillbaka till fastlandet, det är dyrt att leva i Visby och snart
kommer de att hitta något nytt att gnälla om

Jag gillar den svenskvänliga defaitismen härinne. Inte anspråk på Gotland, haha. Det har ryssen väl då, eller?
Citera
2016-10-17, 14:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag gillar den svenskvänliga defaitismen härinne. Inte anspråk på Gotland, haha. Det har ryssen väl då, eller?
Du kanske skulle slå upp vad anspråk betyder, om du har anspråk på något innebär
det att du inte har tinget ifråga. Och nej ´Ryssen har inte några anspråk på Gotland, däremot
skulle de kunna fabricera sådana men ingen hade köpt det.
Citera
2016-10-17, 14:11
  #6
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
även Fi och V har stark lokal organisation.


Hehhe, de har väl tillsammans en handfull aktiva medlemmar på ön.

Mycket få människor vill försvara pack som våldtar en handikappad kvinna.
Citera
2016-10-17, 14:53
  #7
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Hehhe, de har väl tillsammans en handfull aktiva medlemmar på ön.

Mycket få människor vill försvara pack som våldtar en handikappad kvinna.
Säg att det blir tvist kring någon naturfråga, till exempel en skog som ska huggas ner. Aktivister bussas in från fastlandet, genomför olika aktioner, blockerar infrastruktur eller liknande. Uppehåller polisen och kanske försvaret.
Det skulle kunna passa in i ett scenario när en annan kraft gör en attack på annat håll.
Citera
2016-10-17, 15:08
  #8
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Själv skulle jag tippa att främmande makt främst förlitar sig på

- fastboende som är sovande agenter och som under fredstid hjälper till med saker som rekognoscering, kartläggning och inprickning av intressanta objekt, vissa nyckepersoners vanor, olika sorters bulvanverksamhet (t ex äga fastigheter som kan användas för militära syften. T ex lagra vapen i en lada eller en lagerlokal).

- tillfälliga besökare som kartlägger och rekognoscerar. Förklädda som turister, t ex.

I båda fallen vill nog främmande makt uppträda så diskret som möjligt. Visst kan man smuggla in en och annan sovande agent bland aktivister, men sådana grupper röner ändå viss uppmärksamhet från såväl media som allmänhet och polis, och när agenterna ska göra sitt jobb måste de ge sig iväg till platser där aktivisterna inte hör hemma.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att främmande makt passar på att skicka över en större grupp aktivister inför ett invasionsförsök, och att det döljer sig ett antal legosoldater bland dessa aktivister. Men om det militärpolitiska läget är spänt skulle jag nog tro att någon säkerhetstjänst håller rätt noga koll på vilka som besöker ön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback