"Sometimes, Evil wins"
http://www.tyrannygame.com/
Nytt singleplayer från Obsidian (Paradox som utgivare) med release 10:e november. Spelet baseras på Pillars of Eternity's Unity-baserade motor och teknologi, men skiljer sig kanske främst med karaktärsutveckligen som saknar klasser och istället kör talent trees och skills som man levlar via användning i strid, dialog och andra interaktioner. Man skapar sin egen karaktär men är hänvisad till att spela som människa då alver och liknande blivit ratade den här gången. Sedan kan man slå sig ihop med upp till tre companions åt gången, precis som i Dragon Age alltså. Allt utspelas i en "mörk" interaktiv spelvärld där "ondskan" regerar och alla ens val och handlingar får digra konsekvenser. Känns som vi hört det förr visserligen...
Vid spelets början har ett maktlystet fruntimmer vid namn Kyros slutligen lagt under sig hela den kända världens enda kontinent efter att hennes nymodigt järnskodda härar spöat skiten ur det töntiga bronsåldersmotståndet. Som spelare antar man rollen som Fatebinder, en rättskipare ā la Judge Dredd i Kyros tjänst som kuskar runt i de erövrade provinserna och håller populasen i schack. Är det tänkt i alla fall. Mycket mer om storyn har inte avslöjats än men upplägget verkar likna F:NV litegrann med olika tvistande faktioner typ vasallfurstar, rebeller, protofascister och andra glada.
Kanske värt att påpeka är att Obsidian ställer upp med B-laget här. Det är alltså inga gamla Black Isle-rävar eller veteraner från tidigare RPG-titlar, förutom möjligen Matt MacLean (Lead Narrative Designer) som jobbade med PoE. Spelet är också betydligt mindre ambitiöst i omfång med en speltid uppskattad till ynka 25 timmar. Detta i kombination med arkadiga designval (ex. no friendly-fire) gör ju vad det kan för att ta kål på eventuella förväntningar. Min spontana tanke var att det här är något de dragit ihop lite hastigt med pengarna som blev över från PoE, men eftersom en tvåa av allt att döma är på gång i det fallet så... kanske inte? Eller har de några vågade förhoppningar om att det här ska gå med rejäl vinst? Sträcker de ut en trevande hand till Dragon Age-publiken?
Det skoningslösa Codex har redan döpt om spelet till Tranny och omdömena är väl inte enbart positiva...
http://www.rpgcodex.net/forums/index...xt-rpg.104738/
Character creation
https://www.youtube.com/watch?v=gQ9-o57fh6M
Gameplay (spoilervarning)
https://www.youtube.com/watch?v=Vc_eUF8glc0
GOG tänker visst kränga det för drygt 300 spänn.
https://www.gog.com/game/tyranny_com...ition_preorder
Nån annan här som likt mig åtminstone är en smula nyfiken?
http://www.tyrannygame.com/
Nytt singleplayer från Obsidian (Paradox som utgivare) med release 10:e november. Spelet baseras på Pillars of Eternity's Unity-baserade motor och teknologi, men skiljer sig kanske främst med karaktärsutveckligen som saknar klasser och istället kör talent trees och skills som man levlar via användning i strid, dialog och andra interaktioner. Man skapar sin egen karaktär men är hänvisad till att spela som människa då alver och liknande blivit ratade den här gången. Sedan kan man slå sig ihop med upp till tre companions åt gången, precis som i Dragon Age alltså. Allt utspelas i en "mörk" interaktiv spelvärld där "ondskan" regerar och alla ens val och handlingar får digra konsekvenser. Känns som vi hört det förr visserligen...
Vid spelets början har ett maktlystet fruntimmer vid namn Kyros slutligen lagt under sig hela den kända världens enda kontinent efter att hennes nymodigt järnskodda härar spöat skiten ur det töntiga bronsåldersmotståndet. Som spelare antar man rollen som Fatebinder, en rättskipare ā la Judge Dredd i Kyros tjänst som kuskar runt i de erövrade provinserna och håller populasen i schack. Är det tänkt i alla fall. Mycket mer om storyn har inte avslöjats än men upplägget verkar likna F:NV litegrann med olika tvistande faktioner typ vasallfurstar, rebeller, protofascister och andra glada.
Kanske värt att påpeka är att Obsidian ställer upp med B-laget här. Det är alltså inga gamla Black Isle-rävar eller veteraner från tidigare RPG-titlar, förutom möjligen Matt MacLean (Lead Narrative Designer) som jobbade med PoE. Spelet är också betydligt mindre ambitiöst i omfång med en speltid uppskattad till ynka 25 timmar. Detta i kombination med arkadiga designval (ex. no friendly-fire) gör ju vad det kan för att ta kål på eventuella förväntningar. Min spontana tanke var att det här är något de dragit ihop lite hastigt med pengarna som blev över från PoE, men eftersom en tvåa av allt att döma är på gång i det fallet så... kanske inte? Eller har de några vågade förhoppningar om att det här ska gå med rejäl vinst? Sträcker de ut en trevande hand till Dragon Age-publiken?
Det skoningslösa Codex har redan döpt om spelet till Tranny och omdömena är väl inte enbart positiva...
http://www.rpgcodex.net/forums/index...xt-rpg.104738/
Character creation
https://www.youtube.com/watch?v=gQ9-o57fh6M
Gameplay (spoilervarning)
https://www.youtube.com/watch?v=Vc_eUF8glc0
GOG tänker visst kränga det för drygt 300 spänn.
https://www.gog.com/game/tyranny_com...ition_preorder
Nån annan här som likt mig åtminstone är en smula nyfiken?