Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-16, 21:06
  #1
Medlem
Dumlehakets avatar
"Sometimes, Evil wins"

http://www.tyrannygame.com/

Nytt singleplayer från Obsidian (Paradox som utgivare) med release 10:e november. Spelet baseras på Pillars of Eternity's Unity-baserade motor och teknologi, men skiljer sig kanske främst med karaktärsutveckligen som saknar klasser och istället kör talent trees och skills som man levlar via användning i strid, dialog och andra interaktioner. Man skapar sin egen karaktär men är hänvisad till att spela som människa då alver och liknande blivit ratade den här gången. Sedan kan man slå sig ihop med upp till tre companions åt gången, precis som i Dragon Age alltså. Allt utspelas i en "mörk" interaktiv spelvärld där "ondskan" regerar och alla ens val och handlingar får digra konsekvenser. Känns som vi hört det förr visserligen...

Vid spelets början har ett maktlystet fruntimmer vid namn Kyros slutligen lagt under sig hela den kända världens enda kontinent efter att hennes nymodigt järnskodda härar spöat skiten ur det töntiga bronsåldersmotståndet. Som spelare antar man rollen som Fatebinder, en rättskipare ā la Judge Dredd i Kyros tjänst som kuskar runt i de erövrade provinserna och håller populasen i schack. Är det tänkt i alla fall. Mycket mer om storyn har inte avslöjats än men upplägget verkar likna F:NV litegrann med olika tvistande faktioner typ vasallfurstar, rebeller, protofascister och andra glada.

Kanske värt att påpeka är att Obsidian ställer upp med B-laget här. Det är alltså inga gamla Black Isle-rävar eller veteraner från tidigare RPG-titlar, förutom möjligen Matt MacLean (Lead Narrative Designer) som jobbade med PoE. Spelet är också betydligt mindre ambitiöst i omfång med en speltid uppskattad till ynka 25 timmar. Detta i kombination med arkadiga designval (ex. no friendly-fire) gör ju vad det kan för att ta kål på eventuella förväntningar. Min spontana tanke var att det här är något de dragit ihop lite hastigt med pengarna som blev över från PoE, men eftersom en tvåa av allt att döma är på gång i det fallet så... kanske inte? Eller har de några vågade förhoppningar om att det här ska gå med rejäl vinst? Sträcker de ut en trevande hand till Dragon Age-publiken?

Det skoningslösa Codex har redan döpt om spelet till Tranny och omdömena är väl inte enbart positiva...

http://www.rpgcodex.net/forums/index...xt-rpg.104738/

Character creation

https://www.youtube.com/watch?v=gQ9-o57fh6M

Gameplay (spoilervarning)

https://www.youtube.com/watch?v=Vc_eUF8glc0

GOG tänker visst kränga det för drygt 300 spänn.

https://www.gog.com/game/tyranny_com...ition_preorder



Nån annan här som likt mig åtminstone är en smula nyfiken?
Citera
2016-10-17, 14:20
  #2
Medlem
Forzos avatar
Håller mig försiktigt positiv till det här. Gillar verkligen konceptet och har förtroende för Obsidian men kommer inte förboka utan avvaktar en stund. Förhoppningsvis kommer valen man gör påverka så mycket som de påstår vilket då bör ge bra omspelningsvärde. Annars känns 25 timmar i minsta laget...
Citera
2016-10-18, 19:25
  #3
Medlem
"Suck" Obsidian fortsätter att envisas med sina RTwP spel, om de inte vill ha turordningsbaserat så kör på realtidsbaserat, faan jävla spacebar muppar
Citera
2016-10-18, 20:32
  #4
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
"Suck" Obsidian fortsätter att envisas med sina RTwP spel, om de inte vill ha turordningsbaserat så kör på realtidsbaserat, faan jävla spacebar muppar

Är väl bara att du spelar ett av de miljarder spel som inte är RTwP då, och låter oss fans av genren få vara glada över att i alla fall EN kvalitativ utvecklare sysslar med det.
Citera
2016-10-19, 02:55
  #5
Medlem
Sandman423s avatar
Jävligt taggad faktiskt!

Tyckte väldigt mycket om PoE, hoppas detta är i samma kvalité.

Day9 (en streamer) fick tillgång till en demoversion och har spelat en bit (så långt som utvecklarna tillät honom) cirka 6 timmar långt kom han.

Här är länken till första delen utav spelsessionen https://www.youtube.com/watch?v=NKUQO4CZFzE

Ska bli riktigt kul att få ett nytt Isometric RPG medans man väntar på Tides of Numenera (hoppas ni har kikat in det spelet!)
Citera
2016-11-09, 21:43
  #6
Medlem
Tlagnojs avatar
Blir en hemsk väntan för mig, möjligtvis lite spelande imorgonkväll, men rädd för att jag ska fastna och vara vaken allt för sent, har viktigt möte direkt kl 08 på fredagen. Fredag och lördag kväll jobbar sambon, självklart har man redan lovat iväg sig på massa stökande. Söndagen kommer spenderas sängliggandes om jag känner mig själv rätt.
Citera
2016-11-17, 18:09
  #7
Medlem
Dumlehakets avatar
Har bara tagit mig en bit in i andra kapitlet, men jag börjar faktiskt tycka att det är rätt bra.

Först retade jag mig otroligt på att spelet såg ut som en Disneyfilm och överflödet av påträngande scriptade sekvenser. Att man inte kan attackera dem som inte är hostile och på så vis tvingas promenera rakt in i det ena uppenbara bakhållet efter det andra är skitstörande. Speciellt som spellcaster när man automatiskt placeras längst fram och vid stridens början blir påhoppad och gruppvåldtagen av en hel hop galningar alltmedan man i panik försöker fly in i skydd bakom sina tanks. Det här är förstås en konsekvens av att narrativet har väldigt hög prioritet och all choice & consequence som spelet marknadsfördes med tycker jag hittills i alla fall begränsar sig till dialogvalen. I övrigt har man tvärtom väldigt lite handlingsutrymme.

Man kan väl säga att det är Dragon Age: Origins i PoE-motorn helt enkelt. Och det är väl helt ok. Striderna är trots cooldown-spam roliga med positionering och allt sånt... Det är inte Poe, men det duger för stunden. Gillar bronsåldersmiljön också.

Enligt Steamspy finns det över 80 000 ägare bara på Steam efter första veckan. Måste vara att betrakta som rätt lyckat väl?

http://steamspy.com/app/362960
Citera
2016-11-21, 12:10
  #8
Medlem
Lurigfaxs avatar
Skönt spel och jag gillar det bättre än PoE hittills.
Citera
2016-11-21, 14:14
  #9
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumlehaket
Först retade jag mig otroligt på att spelet såg ut som en Disneyfilm och överflödet av påträngande scriptade sekvenser. Att man inte kan attackera dem som inte är hostile och på så vis tvingas promenera rakt in i det ena uppenbara bakhållet efter det andra är skitstörande. Speciellt som spellcaster när man automatiskt placeras längst fram och vid stridens början blir påhoppad och gruppvåldtagen av en hel hop galningar alltmedan man i panik försöker fly in i skydd bakom sina tanks.

Öh, är du inte medveten om att du kan ändra gruppens formation så att din mage är placerad längst bak istället?
Citera
2016-11-21, 19:35
  #10
Medlem
Dumlehakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Öh, är du inte medveten om att du kan ändra gruppens formation så att din mage är placerad längst bak istället?

Vem tar du mig för egentligen?

Uttryckte mig lite luddigt men det jag syftade på var alltså de halvcinematiska scener där man blir fråntagen kontrollen över sina gubbar och de styrs automatiskt, helt utan hänsyn till vilken gruppformering man har inställd. Nu när jag har spelat lite mer kan jag erkänna att det faktiskt inte händer så jätteofta men när det väl gör det är det nog så irriterande. NWN2 hade ju också det här problemet men sju resor värre.



Tror jag börjar närma mig slutet nu och sedan ungefär halvvägs har spelet tyvärr blivit alltmer linjärt och man får vara glad de gånger man iallafall erbjuds illusionen av ett val. Men, fortfarande ett kul spel och jag är imponerad över vad de lyckats prestera med så kort utvecklingstid. Hoppas verkligen att Obsidian och Paradox' samarbete går fortsatt bra så att man kanske får se fler såna här lite mindre RPG-titlar framöver.
Citera
2016-11-22, 09:59
  #11
Medlem
Såg ju utsom vilken baldrugs gate clon som helst.. fastnar man för dess lore så visst.
Citera
2016-11-23, 08:56
  #12
Medlem
Lurigfaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Såg ju utsom vilken baldrugs gate clon som helst.. fastnar man för dess lore så visst.

En evig förbannelse när man är BG-nörd är att varje liknande spel i cprg-genren bleknar i jämförelse med Baldurs Gate...därför var jag tvungen att dra igång en ny BG1-save igår efter att ha kommit till act 2 i Tyranny.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback