Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-10-26, 22:12
  #109
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du har ingen skyldighet att inte vara fridfull själv i en värld som inte är det. Och blir du tillräckligt fridfull kommer hela världen att framstå som fridfull, trots fortsatta brister och problem, trots andras rastlösa girighet, trots livets korthet och brutalitet. Utifrån den positionen kan du dessutom förkroppsliga den frid du värdesätter, snarare än att hjälplöst agera utefter hur du ser att andra gör.
Jag är relativt fridfull redan, även om jag inte framstår som det.

Men hur fridfull jag än känner mig så ändrar det inte hur fucked upp världen faktiskt är, hur mycket man än "blundar" för det. Det är väl därför realister kan tolkas som negativa.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Annars fungerar ju ett miljöombyte också, det är knappast omöjligt att finna människor som inte är så som du beskriver och att omge sig med dessa,
Ska iväg på en jorden runt resa om nåt år, så vi får se om jag hittar intressanta människor då.

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
samt att t.ex. läsa böcker av människors tankar man sätter värde på och som får en att utvecklas istället för att aktivt söka upp och lyssna på sådana som förargar eller fördummar en. Därutöver, att fylla sin tankevärld med en evig loop om världens tumult anser jag inte heller vara någons skyldighet, även om de flesta sätter ett – i mina ögon överdrivet – värde på att hålla sig uppdaterad om dagsaktuella nyheter om brott och katastrofer världen över.
Intressant, har inte tänkt på böcker. Ska se om jag kan hitta några bra böcker. Tack för tipset!
Citera
2016-10-27, 00:29
  #110
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Många negativa människor tycker jag kallar sig själva (ofta indirekt) realister, att deras världssyn är den rätta.
Jag läste till och med någonstans en tragisk text om hur jobbigt det är att vara en "hyper-realist".
Det liknar nästan en religion.

Så, varför gör ni detta?
Rationella tankar brukar väl faktiskt vara vägen ur depression, inte till en depression.

Du måste ha råkat ut för människor som använder ordvalet fel i så fall, för de flesta gångerna jag och de jag känner till har använt den där typen av ordval så har det varit uppenbart varför vi sagt det.

Om jag säger att jag inte vill hoppa över mellan byggnaderna för att det är 9 meter mellan dem, också säger någon till mig att jag måste vara positiv och sluta vara negativ. Då säger ju jag att det inte handlar om negativitet, utan om att vara en realist.

Sedan associerar många människor realistiskt tänkande med att vara negativ. Så jag tycker man kan vända på frågan också och fråga de som kallar andra negativ varför realister alltid anses som negativa? Att ha en realistisk syn på saker och ting är väl det mest positiva och underbara man kan ha. Motsatsen är ju trots allt, inte bara likt religion utan bokstavligen som att vara religiös (som du jämförde det med).
Citera
2016-10-31, 23:12
  #111
Medlem
Det finns en mängd talspråk på temat, t.ex. den s.k. Murphys lag, och angränsande diton:

- Finns det något som kan gå snett så gör det det.

- När man tappar något så hamnar det alltid i det minst åtkomliga hörnet.

- Murphy var optimist.

Och så vidare. Det ovan stämmer ju, man blir tvungen att riva isär hela maskinjäveln och lyfta ur motorhelvetet o.s.v. efter att skruven tappats.

Jag har också märkt att jag mår bättre om jag t.ex. använder musik som bakgrundsbrus i hemmet än om jag har en nyhetskanal som hela tiden påminner mej om verkligheten inklusive krig och nationalekonomiska parametrar. Man blir kanske smart eller allmänbildad om man ständigt informerar sej om verkligheten. Men eftersom verkligheten som sagt är skit så är det ibland bra att avskärma sej från den.

Inte speciellt kul att umgås med optimister till vardags, särskilt inte ute i arbetslivet och så. Ofta bättre att umgås med negativa människor i form av realister, pessimister och surgubbar.

Själv har jag råkat ut för ett antal värstascenarier i livet. Tror inte att det hade så mycket att göra med optimism dock. Snarare har det berott på att jag är virrig, ouppmärksam eller inte ser varningssignaler/faror i förväg, jag är helt enkelt dum i huvudet tyvärr.

Ofta så är det också lätt att gilla negativa människor i toppskiktet inom politiken och liknande tycker jag. En president, statsminister eller företagsledare etc som tar allt med en klackspark och kör > 10 st practical jokes på presskonferensen o.s.v. är det svårt att ta på allvar. Inte så konstigt om negativa människor kallar sej för realister, pessimister är klarsynta och smarta.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2016-10-31 kl. 23:15.
Citera
2016-10-31, 23:43
  #112
Avstängd
DougLees avatar
Det handlar om kontrollbehov från sociopater som ser det som en slags sport genom att med muntliga samtal bryta ned din egna världsbild så att du bli en mr-smith kopia som dem. Det är en slags sekt som samtidigt inte är en sekt.

Om alla bara kunde enas under zeitgeist...
Citera
2022-07-31, 13:39
  #113
Medlem
ImAFlirts avatar
Såg serien True Detective på TV och kom att tänka på den här tråden jag startade som ung och kaxig man.

Jag lutar idag åt att realism och pessimism kanske måste likställas ibland för hur ska man annars motivera sig själv till att sträcka ut handen till andra?

Fan vad jag skäms när jag läser mina gamla responser i denna tråd.
Självsäker var jag allt. Jag måste ha trollat? Minns fan inte vad jag tänkte.
__________________
Senast redigerad av ImAFlirt 2022-07-31 kl. 13:47.
Citera
2022-08-01, 16:35
  #114
Medlem
Som ett försvar!
Citera
2022-08-01, 16:51
  #115
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Såg serien True Detective på TV och kom att tänka på den här tråden jag startade som ung och kaxig man.

Jag lutar idag åt att realism och pessimism kanske måste likställas ibland för hur ska man annars motivera sig själv till att sträcka ut handen till andra?

Fan vad jag skäms när jag läser mina gamla responser i denna tråd.
Självsäker var jag allt. Jag måste ha trollat? Minns fan inte vad jag tänkte.
Tycker inte du har något att skämmas över. Intressant tråd... först blev jag irriterad för någon bumpat en så gammal tråd men sen såg jag din post
Vi blir alla äldre och förrhoppningsvis visare.
Gud vad kaxig man var som ung 🤣
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback