Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-15, 23:10
  #1
Medlem
Finns det förståndshandikappade som ser helt normala ut? Jag vet att alla inte ser annorlunda ut vid första ögonkastet men om man tittar närmre ser man alltid något i ansiktet eller ögonen som ser lite skevt ut.
Citera
2016-10-15, 23:27
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Ja du. Jag har sett vissa som ser ganska normala ut. Men jag förstår din tanke.
Citera
2016-10-16, 00:03
  #3
Medlem
Autismpowers avatar
Hjärnan och ansiktet utvecklas ihop. Tydligen visar forskning att man kan se på någons ansikte om de har autism och det påverkar hjärnans fysiska utveckling.

Den vanligaste formen av utvecklingsstörning verkar vara Downs syndrom, 50 IQ i genomsnitt och påverkar fysiologin. Finns dessutom massa olika typer av utvecklingsstörningar, Williams syndrom osv.
__________________
Senast redigerad av Autismpower 2016-10-16 kl. 00:06.
Citera
2016-10-16, 01:15
  #4
Medlem
Ofta är grunddiagnosen annan än 'utvecklingsstörning', fysiska eller psykiska sjukdommar som på något sätt hämmar hjärnans utveckling och funktion.

Vid down syndrom är ansiktsdragen väldigt lika hos olika individer, men utvecklingen hos dom skiljer sig enormt.
Många med Downs har också nån typ av autism - det är också vanligt med hjärtfel.

Vissa som iag har stött på har grunddiagnosen epilepsi där utvecklingsstörning är en konsekvens.


Finns en mängd kombinationer men som svar på frågan 'varför förståndshandikappade ser så konstiga ut' vill jag ge svaret att ett nedfött funktionshinder sällan kommer ensamt.
Citera
2016-10-16, 11:25
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Finns det förståndshandikappade som ser helt normala ut? Jag vet att alla inte ser annorlunda ut vid första ögonkastet men om man tittar närmre ser man alltid något i ansiktet eller ögonen som ser lite skevt ut.
Du har aldrig tänkt på att det kanske beror på att de enda du Ser som är förståndshandikappade är de som ser "annorlunda" ut ?

Du lägger naturligtvis inte märke till alla som ser normala ut, eller hur?
Och varför skulle du - de ser ju ut som alla andra och om du inte pratar med dem så märker du heller inget.


Det finns "många" som har ett "begåvningshandikapp" men som i övrigt ser ut som vem som helst annars.
Men de brukar ha assistans av olika slag. Vissa går till sk daghem, andra bor på något hem för likasinnade på heltid.
Men de är ofta i någon sysselsättning.
Som Samhall brukade vara förr (kanske även nu?).

Men föreställ dig tex en person som "fastnat" i kanske 10-årslålderns mentala utveckling.
Kroppen fortsätter emellertid att växa och mognar som den ska.
Det är bara deras "10-åriga" intelligensnivå som sätter käppar i hjulet.
Men de kan ju klara av det mesta. Precis som alla vanliga 10-åringar kan.

Dock kan det bli svårigheter när sådant som "betala räkningar" ska skötas, och de behöver därför assistans av någon form.
Men annars är de ute i livet som alla andra.
De t.o.m. gifter sig och skaffar barn.
T.o.m. med normala personer som partners ibland.
Annars brukar de fastna för likasinnade vad jag förstått.
Citera
2016-11-10, 02:59
  #6
Medlem
Flammarions avatar
För att du inte ska sprida deras gener vidare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback