Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-25, 10:25
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Kan berätta min story:

Jag är strax under 180cm och vägde knappt 65kg i början på sommaren, var sjukt missnöjd med hur jag såg ut, spinkig och smala armar var ingen höjdare hos damerna.

Jag krökade rätt mycket ganska ofta och åt knappt något till frukost. Jag kommer ihåg att jag hade jävligt ont i huvudet på morgonarna vilket jag trodde var relaterat till min syn (huvudvärk utan linser). Jag kunde knappt trycka två reps med 40kg på bänken och var så sjukt svag dem första gångerna jag körde i slutet på juni. Till skillnad från 99% av ALLA som jag känner så sket jag fullständigt i kosttilskott/gainers/rövpump och bestämde mig för att byta livsstil och köra på helt naturlig kost.

Jag började äta riktigt rediga jävla portioner havregrynsgröt till frukost med lite sylt i varvat med kokta ägg och turkisk yoghurt med agave sirap så att man inte blev helt trött på samma sak. Höll på att spy eftersom kroppen inte var van vid intaget den första veckan. Dock märkte jag redan av effekterna efter bara några veckor. Nu fyra månader senare väger jag runt 72kg och är inte långt ifrån att lyfta mig själv i flera set på bänken. Resten av min diet ser väl ungefär likadan ut som innan, bara att jag har så mycket större aptit, det har liksom kommit helt naturellt och kompenserar upp för all styrketräning (kör väl 3 gånger i veckan i snitt).

Jag tror inte ett dugg på tjurpisstabletter, sötsaker i form av chokladvasslepulver och annat skit. När jag känner någon form av tvivel så behöver jag bara titta på bilder på min morfar från tiden när han var i 20-års åldern (flygofficer) så inser jag snabbt att man kan bygga allt och må bra helt naturellt utan tillskott.

Jag tror inte du behöver hetsäta eller följa någon riktigt strikt "diet" heller, se bara till att skippa det dåliga raffinerade sockret och lär dig njuta av frukt. Tränar du så kommer du automatiskt börja äta större portioner. En mogen anannas eller vindruvor är så mycket godare än den kalla läsken, skippa det ljusa brödet på lunchen, ät proteinrikt. Må bra och tänk inte så mycket, se bara till att träna regelbundet. Småäter du ofta går du garanterat upp snabbare i vikt på gott och ont.

Vet inte vilket vasslepulver du kollat på men det flesta är helt fria från socker. Klart det går att bygga upp en bra fysik och må bra utan tillskott, förutsatt att du får i dig allt genom kosten, får du inte det så kan t.ex ett proteinpulver vara ett bra komplement till den övriga kosten. Dessutom är proteinpulver(vassle) "naturellt". Det är helt vanligt mjölkprotein.
Citera
2016-10-25, 21:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vet inte vilket vasslepulver du kollat på men det flesta är helt fria från socker. Klart det går att bygga upp en bra fysik och må bra utan tillskott, förutsatt att du får i dig allt genom kosten, får du inte det så kan t.ex ett proteinpulver vara ett bra komplement till den övriga kosten. Dessutom är proteinpulver(vassle) "naturellt". Det är helt vanligt mjölkprotein.

Självklart är vassle naturligt och det finns väl vissa märken som är bra mycket bättre än andra. Dock så vet jag att större delen av dem innehåller olika sorters sötningsmedel och annat skräp (speciellt om det är smaksatt med något). Jag tror många underskattar hur mycket enkelt det är att få i sig tillräckligt protein, klart att man kan dricka det som extra tillskott om man nu verkligen känner att det behövs. Dock så tror jag att det är många som faller i fällan att det bara är att sitta och suga på sina shakes på gymmet och tro att det ska lösa alla problem. Jag tror mycket mer på styrketräning i kombination med en naturligt balanserad kost, men jag är nog gammaldags av mig och brukar oftast kunna hålla mig borta från "trender" i vanliga fall.

Något jag verkligen inte förstår är hur folk kan beställa gainers/kreatin och andra sorters pulver eller piller på nätet och sedan bara pressa i sig allt utan någon form av riktig koll på vad det innehåller, något skrämmande enligt mig. Men men, alla får väl göra på sitt eget sätt.
Citera
2016-10-25, 21:29
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Självklart är vassle naturligt och det finns väl vissa märken som är bra mycket bättre än andra. Dock så vet jag att större delen av dem innehåller olika sorters sötningsmedel och annat skräp (speciellt om det är smaksatt med något). Jag tror många underskattar hur mycket enkelt det är att få i sig tillräckligt protein, klart att man kan dricka det som extra tillskott om man nu verkligen känner att det behövs. Dock så tror jag att det är många som faller i fällan att det bara är att sitta och suga på sina shakes på gymmet och tro att det ska lösa alla problem. Jag tror mycket mer på styrketräning i kombination med en naturligt balanserad kost, men jag är nog gammaldags av mig och brukar oftast kunna hålla mig borta från "trender" i vanliga fall.

Något jag verkligen inte förstår är hur folk kan beställa gainers/kreatin och andra sorters pulver eller piller på nätet och sedan bara pressa i sig allt utan någon form av riktig koll på vad det innehåller, något skrämmande enligt mig. Men men, alla får väl göra på sitt eget sätt.

Sötningsmedel är dock inget farligt, mest studerat är nog Aspartam skulle jag tro. Vilket kroppen klarar bryta ned själv. Sukralos bryts också ner, som man sedan kissar ut, tror jag.

Att folk generellt borde läsa på mer om det dom beställer håller jag med om. Men t.ex Kreatin som du nämner är ett av det mest studerade tillskotten och det ger effekt på prestationen, så där håller jag inte med dig.

Skulle nog säga att styrketräning+rätt kost är bra början. Har man möjligheten att lägga pengar på tillskott så är nog proteinpulver, kreatin och eventuellt vitamin D/Omega 3 en bra investering.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback