Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-06-19, 22:55
  #25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har nyss köpt en Creality Ender-3 S1 Pro o jag är mycket nöjd med den. Jag söker inspiration till saker att skriva ut, o kollar igenom Thingiverse o liknande sidor. Finns det kanske någon dump med stl-filer som man kan ladda ned någonstans?

Visst, klart att folk vill ha betalt för sina ritningar, men jag är en sån där snål jävel som tycker det är surt o betala för stl-filer...

Sen håller jag på att lära mig Blender, det är stort, men det är ju främst 3D-modeleringen jag studerar, inte animation o liknande. Tinkercad har jag tittat lite på men det är lite för enkelt. Håller på att gå igenom denna serie om Blender; https://www.youtube.com/watch?v=MF1q...ksYnB0qL9yWDO6

Egentligen skulle jag vilja lära mig Fusion 360, men det hade jag problem med att få o funka. Har ni tips på andra CAD-liknande program som kan användas, eller tycker ni jag ska fortsätta o sätta mig in i Blender?

FreeCAD finns ju och fungerar för parter. Men är lite bakvänt att använda. Jag har bara använt det lite grand. Numera gör jag det mesta i OnShape, en online-grunka som är gratis för privatpersoner, så länge man har sitt konto öppet (alla kan se vad man gör för saker). OnShape är mer likt ett vanligt CAD-program men kräver att man har internetuppkoppling.
Det går att göra assemblys också, men det är otroligt besvärligt, så det gör jag inte. Men OnShape fungerar bra till parter och har helt OK hantering av ytor.
Vad som är bäst beror helt på vad man skall göra för prylar.
Citera
2023-06-26, 08:21
  #26
Medlem
Muppetys avatar
Det är tydligen viktigt att hålla filamentet torrt. Jag köpte ett skåp där jag förvarar mina olika filament (samt även i de originalkartonger de kom i), o så låter jag silicagel-påsarna ligga kvar i kartongerna.

Kan det vara en idé att köpa en sån här o ställa in i skåpet?
https://www.biltema.se/hem/stadning/...are-2000019534

Har sett folk torka de i ugnar, o det finns speciella torkare för filament, men klarar man sig med ovanstående?
Citera
2023-09-13, 02:20
  #27
Medlem
OceanDeeps avatar
Brä hoppy.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback