Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 16:20
  #1
Medlem
Hej.
Jag har tillbringat hela eftermiddagen med att läsa igenom gamla trådar utan att hitta det jag söker efter, hoppas att tråden hamnar rätt i den här forumdelen.
Jag har tillgång till en ftp-server på annan ort med bra hastighet på internetuppkopplingen.
Så jag letar efter ett program som kan göra backup mot en ftp-server. och känna av vilka filer som är nya och förändrade sedan senaste backupen. Detta ska se med schemaläggning.

Tack på förhand.
/fabban.

Edit.

Glömde bort o nämna att det ska vara för Windows 10 också.
__________________
Senast redigerad av fabban 2016-10-14 kl. 16:47.
Citera
2016-10-14, 16:43
  #2
Medlem
Ett tips är att kolla här.

https://wiki.archlinux.org/index.php...ackup_programs
Citera
2016-10-14, 17:05
  #3
Medlem
Tack, ska titta efter.

Men är det någon annan som har nåt tips så får ni gärna dela med er av det.
Citera
2016-10-14, 17:50
  #4
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2016-10-14, 19:35
  #5
Medlem
Gör ett script i en batfil och lägg den i schemaläggaren.
Citera
2016-10-23, 16:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Gör ett script i en batfil och lägg den i schemaläggaren.

Problemet är att jag inte vill kopiera hela backupen varje gång den ska göra backup.
Citera
2016-10-23, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabban
Problemet är att jag inte vill kopiera hela backupen varje gång den ska göra backup.

Går att göra script som bara lägger över saker med nya namn eller nyare datum. Dvs låter det som inte är ändrat vara som det är.
Citera
2016-10-24, 21:27
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabban
Problemet är att jag inte vill kopiera hela backupen varje gång
Kör kommandot..
xcopy /?
så får du upp förklarande text på vad alla växlarna jag använt här gör, du kanske vill lägga till, ta bort, ändra osv, men det här är vad jag själv använder och det har funkat fint i många år. Det är inlagt i schemaläggaren så det körs regelbundet. Jag har valt att logga backup, därav det där extra grejset efter /Y
Såhär ser det ut

xcopy C:\originalmapp\*.* E:\backupmapp\ /D /S /E /C /I /F /G /H /R /Y >> F:\loggar\backup.txt

Spara det där som backup.bat och låt schemaläggaren köra det, kanske en gång per vecka eller nåt.
Läs loggfilen (backup.txt med exempelsökväg som anges längst till höger) så ser du vad som kom med i backup. Första gången tar den allt, sedan tar den bara det som ändrats/lagts till. Den tar inte bort ur backup det som du tagit bort i originalmappen, så backupen blir större och större med tiden, om du inte väljer att emellanåt radera hela backup'en och skapa om den, det kan du också scripta och kanske köra en gång i kvartalet eller så.

Det kommer inte upp nåt cmd-fönster medan backup körs via schemaläggaren, det bara märks på diskaktivteten att scriptet gick igång.
Citera
2016-10-30, 21:46
  #9
Medlem
Men hur får jag detta att fungera med en FTP överföring, som va min grundtanke.
Xcopy har jag koll på.
Citera
2016-10-31, 03:40
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabban
att fungera med en FTP överföring
Har du tittat på winscp? https://winscp.net/eng/docs/free_ftp_client_for_windows den går scripta. Jag har inte testat backup med den, men den är såpass konfigurerbar att jag blir lätt förvånad om det inte går skilja ut filer och bara överföra de med senare tidsstämpel.
Citera
2016-10-31, 05:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabban
Men hur får jag detta att fungera med en FTP överföring, som va min grundtanke.
Xcopy har jag koll på.

Skriptet bör - efter inkrementell XCopy - fortsätta med att köra ftp från "backupfolder", och avsluta med att radera innehållet under "backupfolder".
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-10-31 kl. 05:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback