Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 12:35
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
I Språket i p1 11/10 säger en inringare att han sett en diskussion om sin språkfråga på Flashback.

Kan höras här; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=411
Citera
2016-10-18, 15:53
  #2
Medlem
Zwerchstands avatar
Avsnittet går 15:45—22:30 och gäller uttrycket ‘han/hon sade inte halv sju på hela kvällen’, Flashback nämns vid 18:07, om sökträffar på Nätet: “jag hamnade också till slut på Flashback, som man så många andra gånger också gör, [där man] diskuterar uttrycket.”

F.ö. säger alla i programmet (inringare, programledare & bisittande språkvetare) “han eller hon” / “han”/“hon”/“de”/“jag” och inget annat, men SR:s sättare missar givetvis inte chansen att på avsnittsegna sidan P1 Språket 2016.10.11 ta neutradikal ställning: “Varifrån kommer uttrycket ‘hen sa inte halv sju på hela kvällen’?” [Min fetning.]

Språktrådar om fråga:
(FB) Halv Tre
(FB) Ord och uttryck som används av den äldre generationen; sökning ‘flaska’

Goggling "inte halv sju" site:flashback.org
Goggling "inte halv sju"
Citera
2016-10-18, 16:10
  #3
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Avsnittet går 15:45—22:30 och gäller uttrycket ‘han/hon sade inte halv sju på hela kvällen’, Flashback nämns vid 18:07, om sökträffar på Nätet: “jag hamnade också till slut på Flashback, som man så många andra gånger också gör, [där man] diskuterar uttrycket.”

F.ö. säger alla i programmet (inringare, programledare & bisittande språkvetare) “han eller hon” / “han”/“hon”/“de”/“jag” och inget annat, men SR:s sättare missar givetvis inte chansen att på avsnittsegna sidan P1 Språket 2016.10.11 ta neutradikal ställning: “Varifrån kommer uttrycket ‘hen sa inte halv sju på hela kvällen’?” [Min fetning.]

Språktrådar om fråga:
(FB) Halv Tre
(FB) Ord och uttryck som används av den äldre generationen; sökning ‘flaska’

Goggling "inte halv sju" site:flashback.org
Goggling "inte halv sju"


Tack för att du tog dig tid att ta fram länkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback