Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 20:48
  #85
Medlem
gato12s avatar
Tillhör ju dom som blev glada över att Dylan fick priset.

Nackdelen är ju att chanserna samtidigt minskade för andra amerikanska giganter som De Lillo, Roth och Pynchon. John Ashbery hann gå bort. Trist.
Citera
2017-09-11, 11:59
  #86
Medlem
schizophrenias avatar
Unibet kan man tydligen lägga en slant på att Donald Trump vinner priset i litteratur i år.

Är det någon som har nominerat Trump till det här priset? Baserat på vad isåfall? Hans tweets?
Citera
2017-09-11, 12:38
  #87
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Unibet kan man tydligen lägga en slant på att Donald Trump vinner priset i litteratur i år.

Är det någon som har nominerat Trump till det här priset? Baserat på vad isåfall? Hans tweets?

Jag minns att någon virrhjärna nominerade honom till fredspriset. Men litteraturpriset hade jag inte hört.
Det får väl hämtas av hans spökskrivare i så fall.
Citera
2017-09-12, 12:40
  #88
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Unibet kan man tydligen lägga en slant på att Donald Trump vinner priset i litteratur i år.

Är det någon som har nominerat Trump till det här priset? Baserat på vad isåfall? Hans tweets?

Vad fasen gör Yan Lianke så långt upp?
Citera
2017-09-13, 15:58
  #89
Medlem
enklistras avatar
Yeonmi Park skulle vara roligt. Hon har förvisso bara skrivit en bok som är väldigt självbiografisk men en nordkoreansk flicka som kammar hem ett nobelpris är det nog ingen som skulle kunna förutspå. Hennes bok och historia är också väldigt viktig för samhället. Förmodligen är hon inte i närheten av ett nobelpris men den har förändrat min både synen på mitt och på andras liv.
Citera
2017-10-01, 21:51
  #90
Medlem
Dreyers avatar
Med Jayne Svenungsson i Akademien ökar möjligheterna för Marilynne Robinson att få priset. Men hon väljs ju inte in förrän senare i år, så Robinson blir nog inte aktuell förrän längre fram. Min favorit sedan flera år är Olga Tokarczuk som jag tycker besitter alla kvaliteter man kan önska av en nobelpristagare. Hennes 55 år ligger henne nog i fatet just nu dock. Troligare att Akademien efter fjolårets punkiga val drar fram någon gammal favorit ur byrålådan. Adonis, Ngugi, DeLillo, Kadarë, Condé, Antunes, Roth eller Nadas kan mycket väl vaskas fram. Men är det en sak Akademien är bra på så är det ju att överraska.
__________________
Senast redigerad av Dreyer 2017-10-01 kl. 21:54.
Citera
2017-10-01, 22:00
  #91
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyer
Med Jayne Svenungsson i Akademien ökar möjligheterna för Marilynne Robinson att få priset. Men hon väljs ju inte in förrän senare i år, så Robinson blir nog inte aktuell förrän längre fram. Min favorit sedan flera år är Olga Tokarczuk som jag tycker besitter alla kvaliteter man kan önska av en nobelpristagare. Hennes 55 år ligger henne nog i fatet just nu dock. Troligare att Akademien efter fjolårets punkiga val drar fram någon gammal favorit ur byrålådan. Adonis, Ngugi, DeLillo, Kadarë, Condé, Antunes, Roth eller Nadas kan mycket väl vaskas fram. Men är det en sak Akademien är bra på så är det ju att överraska.

Vad gäller Roth tror jag att de flesta gett upp (inklusive han själv). Det är synd att Akademien måste vara beräknande på det här sättet, att det ska tas hänsyn till vad som valdes förra året osv.
Citera
2017-10-02, 16:10
  #92
Medlem
lampross avatar
Dessa tycker jag är värdiga vinnare:

. Storbritannien: Michael Moorcock -- som i sin Eternal Champion-serie skapat en fascinerande gobeläng av figurer och miljöer, allt i ett växelspel mellan kaos och ordning.

. Tyskland: Alexander Kluge -- som i fiktionsverken Slaget och Massöden i Venedig gett oss tajta, tankeväckande och även roliga texter, trots de våldsamma och skickelsedigra antydningarna, kondenserad prosa av evigt giltigt slag.

. Tyskland: Botho Strauss -- som i Kopistens misstag och Anschwellender Bockgesang gett oss en relaterbar konservatism för dagens intellektuella.

Sedan kanske även Norges Jan Kjaerstad kan komma ifråga; skulle han vinna skulle jag gilla det. Jag menar, Homo falsus var ju en annorlunda roman, läsbar och typ konservativ på ett relaterbart sätt. Och det var ett tag sedan Norden belönades.
Citera
2017-10-02, 17:03
  #93
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Sedan kanske även Norges Jan Kjaerstad kan komma ifråga; skulle han vinna skulle jag gilla det. Jag menar, Homo falsus var ju en annorlunda roman, läsbar och typ konservativ på ett relaterbart sätt. Och det var ett tag sedan Norden belönades.

Det vore onekligen märkligt att ge ett pris till Kjaerstad så länge Askildsen och Fosse finns i livet. (Ja, det vore märkligt under vilka omständigheter som helst.)
Citera
2017-10-02, 17:05
  #94
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det vore onekligen märkligt att ge ett pris till Kjaerstad så länge Askildsen och Fosse finns i livet. (Ja, det vore märkligt under vilka omständigheter som helst.)

Fosse är ju rätt ung, så han får nog vänta ett tag till.
Citera
2017-10-02, 17:08
  #95
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Fosse är ju rätt ung, så han får nog vänta ett tag till.

Mja, sju år yngre än Pamuk, som fick priset för elva år sedan. Men jag tror inte någon av norrmännen är aktuell i år.
Citera
2017-10-02, 17:10
  #96
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Mja, sju år yngre än Pamuk, som fick priset för elva år sedan. Men jag tror inte någon av norrmännen är aktuell i år.

Vilket är trist, för det finns ju en del fabulister som vore trevligt att premiera, Kjartan Fløgstad exempelvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback