Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-14, 09:05
  #1
Medlem
chessjamts avatar
Så var det Bob Dylan som något kontroversiellt och skrällartat fick nobelpriset i litteratur år 2016 med motiveringen: "som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen".

Diskussionen angående det tas i den specifika tråden: (FB) Nobelpriset 2016


Här blickar vi istället framåt och undrar såklart vem som kommer att få nästa års Nobelpris anno 2017. Vem tror ni det blir?


Några frågor, diskussionsunderlägg.

- Är det kört för de andra amerikanerna nu, eller finns det fortfarande hopp för några av de stora romanförfattarna?

- Kommer det att bli någon betydligt mer okänd författare, en som inte alls är lika "populistisk" som Bob Dylan? Vem ligger bäst till i såfall?

- Kan det bli en återgång till prosaförfattare? Två år på raken nu med lite experimentella pristagare. Litterärt reportage 2015 (Svetlana Aleksijevitj) och sångtexter/poesi 2016 (Bob Dylan). Eller omvänt: de kanske fortsätter trenden och går på dramtik med Jon Fosse istället?


Vad tror ni? Vad kan De Aderton tänkas hitta på nästa år?
Citera
2016-10-14, 09:14
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Så var det Bob Dylan som något kontroversiellt och skrällartat fick nobelpriset i litteratur år 2016 med motiveringen: "som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen".

Diskussionen angående det tas i den specifika tråden: (FB) Nobelpriset 2016


Här blickar vi istället framåt och undrar såklart vem som kommer att få nästa års Nobelpris anno 2017. Vem tror ni det blir?


Några frågor, diskussionsunderlägg.

- Är det kört för de andra amerikanerna nu, eller finns det fortfarande hopp för några av de stora romanförfattarna?

- Kommer det att bli någon betydligt mer okänd författare, en som inte alls är lika "populistisk" som Bob Dylan? Vem ligger bäst till i såfall?

- Kan det bli en återgång till prosaförfattare? Två år på raken nu med lite experimentella pristagare. Litterärt reportage 2015 (Svetlana Aleksijevitj) och sångtexter/poesi 2016 (Bob Dylan). Eller omvänt: de kanske fortsätter trenden och går på dramtik med Jon Fosse istället?


Vad tror ni? Vad kan De Aderton tänkas hitta på nästa år?

Tja, vi kan väl lika gärna fortsätta BREDDA Nobelpriset? Det är ju så tråkigt och konservativt att bara ge det till folk som skriver BÖCKER, liksom... Lars Mortimer kan få det nästa gång!

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lge
Citera
2016-10-14, 09:18
  #3
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tja, vi kan väl lika gärna fortsätta BREDDA Nobelpriset? Det är ju så tråkigt och konservativt att bara ge det till folk som skriver BÖCKER, liksom... Lars Mortimer kan få det nästa gång!

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4lge

Hehe, ja, synd bara att han är död sen två år tillbaka...
Citera
2016-10-14, 09:26
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Hehe, ja, synd bara att han är död sen två år tillbaka...

Då kan han få det postumt.

Nämen alltså: jag respekterar inte Nobelkommittén längre. Det känns nästan som att det skulle vara en förolämpning att få priset, om det är DOM som tycker att man är bra...
Citera
2016-10-14, 10:15
  #5
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Så var det Bob Dylan som något kontroversiellt och skrällartat fick nobelpriset i litteratur år 2016 med motiveringen: "som skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen".

Diskussionen angående det tas i den specifika tråden: (FB) Nobelpriset 2016


Här blickar vi istället framåt och undrar såklart vem som kommer att få nästa års Nobelpris anno 2017. Vem tror ni det blir?


Några frågor, diskussionsunderlägg.

- Är det kört för de andra amerikanerna nu, eller finns det fortfarande hopp för några av de stora romanförfattarna?

- Kommer det att bli någon betydligt mer okänd författare, en som inte alls är lika "populistisk" som Bob Dylan? Vem ligger bäst till i såfall?

- Kan det bli en återgång till prosaförfattare? Två år på raken nu med lite experimentella pristagare. Litterärt reportage 2015 (Svetlana Aleksijevitj) och sångtexter/poesi 2016 (Bob Dylan). Eller omvänt: de kanske fortsätter trenden och går på dramtik med Jon Fosse istället?


Vad tror ni? Vad kan De Aderton tänkas hitta på nästa år?
jag tror fabio får priset för han har varit med på så många bokomslag
Citera
2016-10-14, 10:28
  #6
Medlem
RudyardKiplings avatar
Freds och litteraturpriset har väl mer eller mindre alltid varit ifrågasatt, mest så senaste decennierna.

På senare år har jag reflekterat över utvecklingen i världen, mest västvärlden och i synnerhet Sverige. Ju mer jag läser desto mer tycker jag pekar på att vi blivit fullständigt förda bakom ljuset. Frågeställningarna började med massinvandringen, vilket övergick till bankmaffian och Bilderberg sedan blev det kulturmarxism, Frankfurtskolan, sionismen, bolsjevikerna och Ryska revolutionen vilket gjorde att nazismen dök upp och sedan vände jag på "förintelsestenen" och där uppstod väldigt många frågetecken. När jag sedan googlar (j) i Sverige och kanske framför allt media, Bonnier etc så börjar jag förstå att på toppostioner runt om i samhället har (j) placerats, även Nobelkommittén. Jag googlar vidare på (j) i Hollywood, (j) på Wall Street och (j) runt presidenten i USA och plötsligt blir det klart att väldigt mycket som sker i USA, världens största krigsmakt styrs från Israel. Det amerikanska folket är lika förda bakom ljuset som det svenska.

Ofta påtalas det hur överrepresenterade (j) är i Nobelprissammanhang vilket används som ett kvitto på hur intelligenta de är. Genom att (j) nästlat sig in i Nobelkommittén och ger andra (j) Nobelpris blir det hela som en självuppfyllande profetia. Folk reagerar inte på det och jag kommer säkert få påhopp här också om konspirationsteorier osv, men fundera över hur rimligt det är att Dylan får Nobelpris. Finns det verkligen ingen annan som presterat bättre litterärt? Jag undrar just hur många ostasiater och kristna som blivit snuvade inte bara på priset i litteratur eftersom de inte är (j) men även de andra.

Så vem får Nobelpriset i litteratur 2017? Kanske någon av syskonen Gyllenhaal eller Joel Kinnaman...
Citera
2016-10-14, 12:07
  #7
Medlem
chessjamts avatar
Jag tycker det är intressant med breddningen som Akademin visar upp. Öppnar det för att historiker och essäister kan tänkas vara möjliga kandidater för priset? Helt plötsligt blir det fler kalkyler att ta med i beräkningen och inte bara de vanliga prosaförfattarna.
Citera
2016-10-14, 12:20
  #8
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Jag tycker det är intressant med breddningen som Akademin visar upp. Öppnar det för att historiker och essäister kan tänkas vara möjliga kandidater för priset? Helt plötsligt blir det fler kalkyler att ta med i beräkningen och inte bara de vanliga prosaförfattarna.

Redan förra årets Svetlana Aleksijevitj är väl något annat än en vanlig prosaförfattare?

Är kluven, gillar Dylan men lyssnar aldrig på texter, möjligtvis en fras här och där. Antagligen är jag skadad av att ha lyssnat på för mycket rapmusik? Söker bara punchlinen.
Antar att priset av vissa kan anses ha urvattnats men va fan, ny vinnare nästa år.
Kan en renodlad journalist ro hem bucklan inom tio år?
Citera
2016-10-14, 12:33
  #9
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Redan förra årets Svetlana Aleksijevitj är väl något annat än en vanlig prosaförfattare?

Är kluven, gillar Dylan men lyssnar aldrig på texter, möjligtvis en fras här och där. Antagligen är jag skadad av att ha lyssnat på för mycket rapmusik? Söker bara punchlinen.
Antar att priset av vissa kan anses ha urvattnats men va fan, ny vinnare nästa år.
Kan en renodlad journalist ro hem bucklan inom tio år?

Precis, därför är det intressant att spekulera om detta är en trend för Akademin att fortsätta med författare ur olika litterära genrer/kategorier. Kommer det t.ex. att bli dramatikern Jon Fosse nästa år, eller var trenden bara kortlivad och de återgår till roman- och prosaförfattare igen? Väldigt intressant imo.
Citera
2016-10-14, 12:33
  #10
Medlem
TilleyHats avatar
Borde bli något supertraditionellt val och som liksom alla väntar på, typ Joyce Carrol Oates eller Philip Roth.
Citera
2016-10-15, 12:37
  #11
Medlem
Efter "utflykterna" till andra genrer 2015 och 2016 tror jag det blir en prosaförfattare som tilldelas priset 2017. Att det skulle vara kört för övriga amerikaner tror jag inte, exempelvis blev det ju brittiska pristagare både 2005 med Harold Pinter och 2007 med Doris Lessing. Det har ju dock aldrig hänt att författare från ett och samma land har vunnit åren efter varandra (ok, beror på huruvida man räknar T.S. Eliot som amerikan) så det blir nog inte amerikanskt igen just 2017.
Citera
2016-10-15, 13:44
  #12
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Jag tycker det är intressant med breddningen som Akademin visar upp. Öppnar det för att historiker och essäister kan tänkas vara möjliga kandidater för priset? Helt plötsligt blir det fler kalkyler att ta med i beräkningen och inte bara de vanliga prosaförfattarna.
Vinnare av nästa års pris borde vara en manusförfattare! Om musiker kan få priset ska filmvärlden ha sin vinnare också! Tycker Krasznahorkai borde få för sina böcker men han kan ju få den för Turinhästen eller Karhozat istället!

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Borde bli något supertraditionellt val och som liksom alla väntar på, typ Joyce Carrol Oates eller Philip Roth.
Nä jänkarna som man trodde på till i år lär vara döda innan någon amerikan får priset igen. Vore kul om Pynchon fick det men tvivlade innan och tvivlar fortfarande. Gass hade varit roligt också men han har väl cirka noll chanser (jag gillar dig åtminstone Gass).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback