• 52 559 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 531 758 inlägg
2016-10-13, 23:29
Medlem
Tjo!
Är lite sugen på Oculus Rift men är inte riktigt med på vad för olika versioner det finns.
1.VR står för Virtual Reality och är alltså ett samlingsnamn för alla dessa (HTC vive, samsung vr, oculus rift) antar jag?

2. Jag behöver hjälp att hitta det som passar mig bäst.. Jag ska spela på PC, alla möjliga spel. Det finns olika prisklasser verkar det som då jag hittar priser runt 8k begagnat på blocket, medans jag på Oculus egna sida endast hittar för runt 1k för ett O-R headset, finns endast 1 variant & prisklass i Oculus Rift att välja på. Vilket är att föredra? Vilken hemsida bör jag isåfall köpa ifrån? Är det värt pengarna?

3. Tack för hjälpen <3
Citera
2016-10-14, 04:06
Medlem
Autismpowers avatar
Köp HTC Vive, då kan du gå runt i ett rum och har även touchkontroller som kan representera dina händer i VR. Köper du Oculus Rift kan du bara sitta vänd framåt och kolla åt sidorna och du får bara en Xbox-kontroll till. Vive är kompatibelt med Riftens spel men inte tvärt om.

Nu har ju Touch kommit för Rift men de kostar väl ganska mycket, dessutom jobbar Valve på en ny kontroll som bygger på principerna för Touch men verkar bättre då de sitter fast på händerna så man kan plocka upp saker i VR och kasta iväg dem utan att kasta iväg kontrollen :P

Dessutom om du köper Oculus produkt så går pengarna ner i facebookjuden Zuckerjews ficka, det vill du väl inte? Nästa generations HMDs kommer ha eyetrackers förövrigt, vill du då ge bort biometridata på var du undermedvetet fäster blicken privat, till Facebook?
Senast redigerad av Autismpower 2016-10-14 kl. 04:11.
Citera
2016-10-14, 12:05
Medlem
Man får alltså med en xbox handkontroll.. funkar den till PC? Vart kan man se vilka spel som funkar med oculus & HTC vive? Har bara kikat på steam.. men där finns bara skit spel, jag vill ju kunna lira typ payday 2 liknande osv..
Kan man skjuta med det som följer med i HTC vive? Eller kan man köpa till "pistol" att hålla i?

Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Köp HTC Vive, då kan du gå runt i ett rum och har även touchkontroller som kan representera dina händer i VR. Köper du Oculus Rift kan du bara sitta vänd framåt och kolla åt sidorna och du får bara en Xbox-kontroll till. Vive är kompatibelt med Riftens spel men inte tvärt om.

Nu har ju Touch kommit för Rift men de kostar väl ganska mycket, dessutom jobbar Valve på en ny kontroll som bygger på principerna för Touch men verkar bättre då de sitter fast på händerna så man kan plocka upp saker i VR och kasta iväg dem utan att kasta iväg kontrollen :P

Dessutom om du köper Oculus produkt så går pengarna ner i facebookjuden Zuckerjews ficka, det vill du väl inte? Nästa generations HMDs kommer ha eyetrackers förövrigt, vill du då ge bort biometridata på var du undermedvetet fäster blicken privat, till Facebook?
Citera
2016-10-14, 12:23
Medlem
& med htc vive.. du lär väll behöva ett väldigt stort vardagsrum för att kunna springa igenom ett helt spel.. hur gör man då om man har ett hyfsat litet vardagsrum?
Citera
2016-10-14, 12:36
Medlem
& cyberith virtualizer... den går inte att köpa eller? Hittar ingenstans att köpa den ..

HAR SÅN BESLUTSÅNGEST
Citera
2016-10-15, 06:28
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Man får alltså med en xbox handkontroll.. funkar den till PC? Vart kan man se vilka spel som funkar med oculus & HTC vive? Har bara kikat på steam.. men där finns bara skit spel, jag vill ju kunna lira typ payday 2 liknande osv..
Kan man skjuta med det som följer med i HTC vive? Eller kan man köpa till "pistol" att hålla i?
Ja Xboxkontroller funkar med PC. Payday 2 är inte utvecklat för VR, spelen måste vara utvecklade specifikt för VR, går inte överföra rakt av. Anledningen är att många, kanske de flesta (inte jag) blir illamående om de visuellt upplever att de rör sig fastän de står stilla. Pga. detta så teleporterar man ofta i VR.

Ja man kan skjuta med det som medföljer Vive.

Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
& med htc vive.. du lär väll behöva ett väldigt stort vardagsrum för att kunna springa igenom ett helt spel.. hur gör man då om man har ett hyfsat litet vardagsrum?
Två kvadratmeter bör duga. I de flesta spelen kan man teleportera så det behövs inte så stort utrymme. I bilspel sitter du ju bara ner ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=FGVrvBszHhc

Du verkar antingen dummare än tåget eller så vet du ingenting om produkterna du tänker köpa och är inte så intresserad egentligen. Det är i nuläget ingen billig hårdvara. Du kommer ju säkert behöva lägga 15000 kr på det. Läs på för fan, så svårt är det inte.
Citera
2017-08-14, 10:44
Medlem
Någon fler än mig som beställt från Oculus.com och haft krångel?
Har väntat en månad nu på min beställning.
Förra veckan verkade det äntligen gå genom, pengar drogs men så ploppade de tillbax på kontot fem dagar efteråt.
Citera