Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-15, 21:10
  #25
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Och ni kastade äpplen på bilar på uppmaning av en 19-åring?
.

Nej. Vi var på sin höjd 2-3 stycken jämnåriga killar som höll i varsitt äpple. Och vi hade annat och göra så ibland gick det år mellan hyssen.
Men jag kan förstå att det kan eskalera fort om man är 9-12 stycken. Det finns alltid någon som vill vara värst.
__________________
Senast redigerad av therefore 2016-10-15 kl. 21:12.
Citera
2016-10-16, 16:30
  #26
Medlem
OliverCromwells avatar
Förresten! Ska inte Natalia Kazmierska vara en musik/kultur/nöjesjournalist?

Vad gör hon nu när hon ger sig in samhällsfrågor helt plötsligt?
Citera
2016-10-16, 22:33
  #27
Medlem
GenesisPs avatar
Jag ser att ni diskuterar psykologin bakom gullandet med bad boys och liknande.

Jag själv, visserligen kvinna, var ganska bråkig i skolan. Och tänker jag tillbaka på det nu fick jag massor av uppmärksamhet p.g.a det, både från manliga och kvinnliga lärare. Männen kände väl ett behov att skydda mig och vara "den" som fick mig på bättre tankar. Kvinnorna var lite mer uppfostrande i sin attityd och inte lika mjuka som männen gentemot mig. En av mina manliga lärare kom hem till mig en gång, en annan gång när jag blev hemskickad från skolan sprang en manlig lärare efter och ville prata. Kvinnorna ville mer att jag skulle prata med dem efter skolan.

Men ja, man får mycket uppmärksamhet som bråkig, stökig och jävlig i skolan. Kan tänka mig att det är ännu värre i dag. De snälla eleverna märks knappt och får ingen respons alls även om de också skulle må dåligt men inte visa det genom utagerande.

En gång när vi skulle göra ett studiebesök i ett fängelse, sade vår lärare till oss tjejer att vi inte skulle tro att vi kunde rädda någon av fångarna. Tjejer är ju lite så, generellt, vill gärna tro att JUST FÖR MIG kommer han ändra sig.

Såsom jag blev behandlad, är helt fel strategi. Jag skulle behövt stränga regler och riktiga konsekvenser. Nu i efterhand hade jag varit jätteglad om det varit så i stället för gullandet. Förståelse och gullande funkar helt enkelt inte när du börjat spåra ur.
Citera
2016-10-18, 13:20
  #28
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Såsom jag blev behandlad, är helt fel strategi. Jag skulle behövt stränga regler och riktiga konsekvenser. Nu i efterhand hade jag varit jätteglad om det varit så i stället för gullandet. Förståelse och gullande funkar helt enkelt inte när du börjat spåra ur.

Du har nog helt rätt där. Jag har hört detsamma från flera "gamla rövare", de kunde ha hejdats som unga, om någon ställt krav innan det var för sent. Det hjälper naturligtvis inte på psykopater eller sociopater men säkert på de som inte är fullt lika illa ute från början.
Citera
2016-10-18, 15:58
  #29
Medlem
Ratads avatar
Med erfarenhet av att arbeta med invandrare och flyktingar får jag erkänna att den svenska modellen med frihet under egenansvar (gör du något dumt ska det räcka med en åthuting eller "ge fan i det där är du snäll") är svår att få att fungera på människor som flyttat hit.

Triggervarning för er som heter Arnstad. Skandinaver är mycket disciplinerade och självgående jämfört med genomsnittsmänniskan. I skolan och på jobbet förväntas vi lösa uppgifter själva utan att en lärare eller mellanchef står och härjar över axeln. Det speglar sig även i samhällsfunktionerna - polis, väktare, tjänstemän och så vidare respekterar man och man försöker få saker att smidigt fungera när de säger något. De är auktoritära på en resonerande nivå - hittar du på något som inte passar så måste du förklara dig och stubinen brinner vanligtvis långsamt.

I de länder som majoriteten av de senaste 30 årens invandring kommer ifrån är lärare, polis och andra auktoritära på en mer fysisk nivå. Käftar du (eller i värsta fall inte förstår) så åker du på däng eller får smaka en skur 7.62mm.

Efter påtryckningar från mina chefer fick jag börja att sätta ner foten och varna och bestraffa. Missad kunskap och utbildning räckte inte för att få dem att komma i tid eller sluta skolka. Varenda missad minut redovisade jag och sedan fick de inte åka med på utflykter och annat.
De behövde pek med hela handen. Såklart fanns det killar som totalt sket i allt men vad mig angick var de ändå förlorade. Det krävs lite ambition även om man ska sälja fultjack eller slåss för IS.

Det GenesisP skriver tror jag starkt på. Många tyckare och mediabatikhäxor som gråter i TV om de förlorade "busungarna" har aldrig jobbat på socialen, i utanförskapet eller med flyktingar. De duktigaste där är jävligt noga med att sätta gränser.
I den bästa av världar skulle fler varit lika självdisciplinerade för det är billigt, smidigt och kräver färre övervakare i samhället men det är bara att inse att svenskar inte är normen. Vår skolfilosofi, arbetsetik och idé som samhällskontrakt är uppenbarligen inte så lätt att ta till sig som gråterskorna vill få det till.
Citera
2017-06-24, 16:06
  #30
Medlem
megareds avatar
Aftonbladet gör de bara värre.
Bästa vore väl o inte ge no go zonerna någon uppmärksamhet istället.?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback