Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-12, 23:07
  #1
Medlem
Det finns bara ett mål i livet, i alla fall i livet hos oss som är självmedvetna: att må bra.

Men sen, som det märks i världen, så har vi vida skilda åsikter om vad det innebär att 'må bra' och hur man ska nå dit. Ibland trumfas andras väg till lyckan av andra; oftast för att de är i vägen till de andras väg till lycka.. eller åtminstone att de TROR det.

Det är således ganska svårt att luska ut vad som är riktigt 'värt' att sträva efter, men jag skulle vilja säga att det finns vissa bas-behov som alla människor har i mindre eller större grad, men som antingen aldrig väcks till liv eller väcks till liv, beroende på vad du får för upplevelser när du växer upp. Så, jag tror att, på det djupare planet så går det att finna många gemensamma mål.

En svart ghetto-gangster som lever på att döda osv kände inte att det fanns några bättre alternativ för denne.
En vit-makt nationalist kände detsamma. Att detta var den bästa vägen till lyckan. Om de endast hade bytat hudfärg och blivit placerade med samma gener i samma miljö så hade de troligtvis följt med resten av de i miljön. De flesta är inte som Danny Vinyard eller Kendrick Lamar.

Min poäng är, att de alla vill ha social samhörighet, ett sätt att livnära sig på, ett sätt att vara 'immortalized', frid i sinnet, och de 'köttsliga' lusterna. Vi är i grunden alla samma människor, och skillnaderna är bara på IQ och annan genetisk läggning, men den är inte så relevant.

Vad tycker DU att man bör göra, oavsett vilken miljö man är i, om man bortser från de saker som kräver specifika resurser? Jag har ett par grejer.

1. Offra dig själv för andra. Således du inte lever med fulländade rövhål, så kommer du få 'egoistisk' feedback på det här, om inte, så kan du leva med dig själv bra och känna att du är en hedervärd, och bra person med god integritet
2. Täta till alla hål i din modus operandi. Lämna inget öppet. Så fort du får ett problem med hur du ser världen eller vad du tänker, så måste du försöka få ett sätt att fixa det. Du ska inte gå efter några principer annat än 'making sense'. Ha inga emotionella band till dåliga vanor eller oproduktiva grejer
3. Ta god vara på din potential. Tänk på att detta kanske är den enda gången du får uppleva livet. Du har möjligheten att förbättra livet för andra och att göra mer än vad du tror för andra.
4. Att reducera lidande är alltid viktigare än att få njuta. Med andra ord, var framtidsorienterad. Träna, ät bra, ta hand om dig själv, meditera, plugga, ha lite tråkigt ibland. Bättre ett långt liv där man har frid i sinnet än ett kort liv där man har ångest fram och tillbaka för allt man gör

Något sånär bara, de exempel jag drog var ju bara exempel, och är inte helt felfria. Så kritisera hellre mina idéer om ett dygdigt och bra liv istället. Tack
Citera
2016-10-12, 23:42
  #2
Avstängd
Psyghosts avatar
Jag mar bra. Nu da? Dags att ma samre igen eller?

(skoj)
Citera
2016-10-12, 23:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyghost
Jag mar bra. Nu da? Dags att ma samre igen eller?

(skoj)
Du skulle säkert kunna 'må bättre'!
Citera
2016-10-14, 18:22
  #4
Medlem
Missplacedgunks avatar
Caritas.

Ett altruistiskt beteende. Finna något som är gott för dig och som på samma gång inte risker någon annans autonomi.
Citera
2016-10-14, 19:32
  #5
Medlem
Soxis avatar
Att vara lycklig. Har vi lyckan har vi allt.
Citera
2016-10-14, 19:54
  #6
Medlem
Jag håller med om dina råd men det är lättare att säga en tulipanaros än att göra en.
Citera
2016-10-15, 16:23
  #7
Medlem
Ett gott hjärta och ett stillat sinne.
Citera
2016-10-15, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
..

Min poäng är, att de alla vill ha social samhörighet, ett sätt att livnära sig på, ett sätt att vara 'immortalized', frid i sinnet, och de 'köttsliga' lusterna. Vi är i grunden alla samma människor, och skillnaderna är bara på IQ och annan genetisk läggning, men den är inte så relevant.

Vad tycker DU att man bör göra, oavsett vilken miljö man är i, om man bortser från de saker som kräver specifika resurser? Jag har ett par grejer.

1. Offra dig själv för andra. Således du inte lever med fulländade rövhål, så kommer du få 'egoistisk' feedback på det här, om inte, så kan du leva med dig själv bra och känna att du är en hedervärd, och bra person med god integritet
2. Täta till alla hål i din modus operandi. Lämna inget öppet. Så fort du får ett problem med hur du ser världen eller vad du tänker, så måste du försöka få ett sätt att fixa det. Du ska inte gå efter några principer annat än 'making sense'. Ha inga emotionella band till dåliga vanor eller oproduktiva grejer
3. Ta god vara på din potential. Tänk på att detta kanske är den enda gången du får uppleva livet. Du har möjligheten att förbättra livet för andra och att göra mer än vad du tror för andra.
4. Att reducera lidande är alltid viktigare än att få njuta. Med andra ord, var framtidsorienterad. Träna, ät bra, ta hand om dig själv, meditera, plugga, ha lite tråkigt ibland. Bättre ett långt liv där man har frid i sinnet än ett kort liv där man har ångest fram och tillbaka för allt man gör

Något sånär bara, de exempel jag drog var ju bara exempel, och är inte helt felfria. Så kritisera hellre mina idéer om ett dygdigt och bra liv istället. Tack
Citat:
Det finns bara ett mål i livet, i alla fall i livet hos oss som är självmedvetna: att må bra.
Välmående, som övergripande mål då? Självmedvetenhet, på en stor, kanske flerdimensionell skala. Sträva, eller kanske snarare, se premisserna och delarna i för det övergripande målet om välmående/reducerat lidande.

Citat:
Vad tycker DU att man bör göra, oavsett vilken miljö man är i, om man bortser från de saker som kräver specifika resurser?
Känna sig själv och en de individer man möter. Andra mänskor är dock en specifik resurs, man alltid kan vänta sig skenhelig hjärtlighet och inbillad godhet av. Hur ska man annars kunna veta vad som är potentialer, behov, premisser för det övergripande målet? Hur kan man undvika att använda någon som enbart medel, och inte mål i sig själv, om man inte känner personen i fråga? Eller undvika att själv bli använd som medel och inte mål, om man inte känner sig själv? Eller offra sig för någon, något? Detta knyter också an till det du påstår delas av alla, utan att lägga till att det också handlar om äkthet/autencitet, vilket alltså kräver att man är sann mot sig själv och andra, vilket förstås inte betyder utan skal eller välvilligt dumsnäll, redo att bli exploaterad.

Apropå social samhörighet. Om man nu inte anser att massmord och systematiska kollektiva övergrepp är bra, så har ju alla dessa orsakats av sociala samhörigheter, under en eller annan flagga/ideologi. Varför skulle man då, som något gott i sig, vilja social samhörighet? Ibland tror jag det är ett tecken på osjälvständighet eller att någon inte vågar se kritiskt på kollektiv-relaterade begrepp. Eller någon slags marknad-individ-överfört ackumulations-ideal.

Alla dessa begrepp, offer, strävan, kan betyda lite vad som helst. Bjuda på sig själv, kanske är att offra sig själv. Det låter som: något man ska göra trots att man egentligen inte vill. Vill man, känns det väl knappast som att man offrar sig själv? Så, åter till, att känna sig själv och andra, för att veta vad man vill, vad som är behov, och för att inte använda andra som enbart medel utan också mål i sig själva.

Citat:
Så fort du får ett problem med hur du ser världen eller vad du tänker, så måste du försöka få ett sätt att fixa det. Du ska inte gå efter några principer annat än 'making sense'. Ha inga emotionella band till dåliga vanor eller oproduktiva grejer
Jag håller delvis med, men det är att lägga ribban högt. Inga emotionella band? Är väl bättre att ha några eller något band än inga alls? Känslomässig död? Även om dom bara existerar likt emma i kalles klätterträd. Jag kan väl förstå de som ser en trygghet och förutsägbarhet i att välja det destruktiva. Mängden falska jag som behöver narcissistiskt ackumulerande bekräftelse gör dock att making sense antingen inte finns eller är så motbjudande att det fyller ingen funktion. Får lite KBT-känsla av förslaget, som om man kan fixa allt.
Men grattis till er som "lyckas" med det här. Trötta, förmodligen lite halvt osammanhängande, fem-cent på det hela, från funderande.
Citera
2016-10-16, 00:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Ett gott hjärta och ett stillat sinne.
Definitionen av dessa skiljer sig väl troligen ganska vitt människor emellan.

Kan du gå in lite mer specifikt? Ändras dina definitioner om vad ett stilla sinne och ett gott hjärta är ständigt ?
__________________
Senast redigerad av Timewave-Zero 2016-10-16 kl. 00:32.
Citera
2016-10-16, 00:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Jag håller med om dina råd men det är lättare att säga en tulipanaros än att göra en.
Självklart ! Men bättre att försöka nå dem än att inte försöka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback