Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-12, 15:11
  #1
Medlem
Tjena, hoppas ni kan hjälpa mig med detta. Har en kompis i Norrbotten som vill komma över lite flinta, han har fått tag i något slags medeltida eldstål och försöker nu hitta en bit ren flinta att para den med. Jag bor i Malmö och tydligen är det i denna del av landet det ska finnas "vild" flintasten, så jag lovade att kolla runt om jag kan få tag i någon.

Tyvärr vet jag inte ett skit om sten överlag, och Google leder mig bara till ryggsäckar och vindjackor och annat orelaterat. Så finns det någon som vet var/hur man kan hitta flinta? Har hört att det ska finnas vid öresundsbron men vill ogärna släpa mig ut dit utan att veta säkert om det finns/ens är sån flinta man kan starta eldar med först.

Tack på förhand!
Citera
2016-10-12, 16:17
  #2
Medlem
psflaxs avatar
Jag växte upp i Lomma, i de östra delarna.
Var man än satte spaden i marken så fanns det flinta.
Däremot kan det ha varit schaktmassor från någon helt
annan stans, det vet jag inte.
Citera
2016-10-12, 17:32
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Överallt längst standen!

Han vill ha en rejäl bit.
Man behöver färsk sönderslagen sten för att få gnistor...
Citera
2016-10-12, 17:42
  #4
Medlem
Flintan förekommer i allmänhet som inklusioner i krita. Tag med en hammare och gå en liten promenad längs någon klapperstensstrand. När du finner en oregelbundet formad (ofta mer eller mindre flat med gropig yta) vattenslipad vit sten, spräck den med hammaren! Jag skulle bli mycket förvånad om du inte träffar på flinta inom tre försök!
Citera
2016-10-12, 17:55
  #5
Medlem
när det begavs sig fanns det en pir av kalksten i Klagshamn. Vill minnas att den var full av flinta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback