Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-12, 10:31
  #1
Medlem
Skorpion76s avatar
Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.
http://s1302.photobucket.com/user/Ha....jpg.html?o=11

Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.

Det här fick mig att tänka på en kvinna som hade gjort en bronsskulptur av en arg tant. Hon blev inspirerad av en bild i en tidning som föreställde en arg tant som slåss med handväskan. Tanten smäller till en nynazist i ansiktet med handväskan och hon tänkte sätta upp statyn i Växjö på en plats där, men fick inte det. Istället fick hon göra en ny skulptur med en snäll tant som står med en handväska över axeln.
http://www.politism.se/content/uploa...6-1024x670.jpg
Den snälla tanten:
http://2.bp.blogspot.com/-vRJLbEqree...0/IMG_5406.JPG
Skulpturen med den arga tanten kritiserades för att vara våldsbejakande. Vad säger du som sewr det här? Är min bild så farligt rasistisk oh är verkligen skulpturen med den arga tanten våldsdsbejakande?
Citera
2016-10-12, 12:24
  #2
Medlem
Florencedemons avatar
Känner man sig kränkt av "konst", så ligger problemet i individen i fråga och inte i konsten, om det inte passar kan man dra åt helvete eller dra till ett land som har censur som människor tycker så mycket om.
Citera
2016-10-14, 15:27
  #3
Medlem
Skorpion76s avatar
Man visar ju alltid upp sina alster för att folk ska tycka saker och ge feedback. et är roligt när man får visa upp vad man har gjort och andra personer ger sina kommentarer och synpunkter, men om folk tycker negativa saker kan de faktiskt behålla de negativa åsikterna för sig själva.
Citera
2016-10-14, 18:38
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.
http://s1302.photobucket.com/user/Ha....jpg.html?o=11

Länken funkar inte för mig.
Citera
2016-10-14, 19:51
  #5
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Länken funkar inte för mig.
Nu ska den fungera!
http://s1302.photobucket.com/user/Ha....jpg.html?o=11
Citera
2016-10-16, 23:14
  #6
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Nu ska den fungera!
http://s1302.photobucket.com/user/Ha....jpg.html?o=11

Jäpp. Begriper inte alls vad du vill med din bild. Vad är det för brevfilm du talar om. Damen med handväskan är grundligt diskuterad i andra forum på Flashback.
Citera
2016-10-17, 06:47
  #7
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jäpp. Begriper inte alls vad du vill med din bild. Vad är det för brevfilm du talar om. Damen med handväskan är grundligt diskuterad i andra forum på Flashback.
Brevfilmen kan jag tyvörr inte visa eftersom jag har fått den av SVT i löfte om att inte sprida den. Min bild och även damen med handväskan är mycket spännande exempel på hur viss konst uppenbarligen provocerar rejält.
Citera
2016-10-17, 11:35
  #8
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Brevfilmen kan jag tyvörr inte visa eftersom jag har fått den av SVT i löfte om att inte sprida den. Min bild och även damen med handväskan är mycket spännande exempel på hur viss konst uppenbarligen provocerar rejält.

Men den verkar bygga på att man känner till filmen. Den är alltså inte fristående, eller? Har du några andra grejer?
Citera
2016-10-17, 13:35
  #9
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men den verkar bygga på att man känner till filmen. Den är alltså inte fristående, eller? Har du några andra grejer?
Nej, inte vad jag vet. Det ska vara min teckning då.
Citera
2018-02-07, 00:13
  #10
Medlem
Jag tycker att målet med konst är att det ska väcka så starka reaktioner och känslor som möjligt. Då har du lyckats. Väcker konsten dåliga och ledsna känslor och tankar hos åskådaren lär konsten inte uppskattas. Men det är inte dålig konst för det, tvärtom. Att lyckas skapa känslor genom att tillverka något som endast är till för att tittas på är konst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback