Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 17:27
  #1
Medlem
dawns avatar
Jag har till och från pratat om detta fenomen men vore kul om man kunde prägla det med en titel för bekvämlighetens skull.

Det jag syftar på är vad folk ibland kan kalla för övertrötthet; där de är så trötta att de inte kan somna. Alltså de har varit i behov av sömn men haft massor att göra och således har hjärnan slutat skicka dessa signaler om att det är dags att sova och istället gått över till att producera stresshormoner och nor-/ och eller adrenalin för att motverka detta. Så då blir det ju kämpigt att somna då du stått emot det så pass länge.

Det fick mig att tänka på det hela på ett primitivt plan. Vi tar djur som är trötta och deras hjärnor skickar ut dessa signaler om att det är dags för sömn. Men om djuret till exempel befinner sig i en miljö där fara föreligger så slappnar deras kroppar inte av för att de måste vara beredda på sk "fight or flight." Samma kan appliceras för när de har djur runt omkring sig som vill åt deras föda eller i värsta fall rovdjur som är ute efter deras småttingar.

Så, har detta något övergripande namn eller kan man bryta ner det i flera delprocesser?

/d
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback