Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-16, 10:19
  #13
Medlem
Du kan ju dränera filtret

Citat:
däremot tror jag mig minnas att meken sagt att det fanns vatten i filtret, ska kolla det.
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsi...LJARE?id=14170

Det är den lilla skruven (vingmuttern) under filtret, släpp ut lite diesel så att du ser att det är diesel som kommer ut.
Om den sitter hårt använd en liten tång, men var noga med att dra åt rätt håll. Dra bara några varv så ser du att det rinner diesel och inte vatten.

Även du kan göra detta, men du kommer att få diesel på¨händerna om du inte använder handskar.

Jag tror inte detta är bekymret men det är lätt att chansa och det kostar ingenting.

Vattnet kan komma från kondens (knappast så mycket) dålig diesel, snö på vintern om den varit dåligt täckt etc.

När du konservat motorn har du troligtvis bytt filter så om bekymmren består så får du kolla en gång till.

Det finns massor av md5 or eller liknande smådieslar så du får prata med bryggrannarna eller båtgårdsgrannarna. Många har bra kunskap om dessa motorer.
Citera
2017-07-11, 13:30
  #14
Medlem
Hej igen alla hjälpsamma människor!
Jag vet inte om ni ser det här men det var i alla fall matarpumpen som behövde bytas ut,
det hade tydligen räckt med att byta membran, men det fick jag reda på när jag redan köpt en ny...
Citera
2017-07-11, 17:40
  #15
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viola2016
Hej igen alla hjälpsamma människor!
Jag vet inte om ni ser det här men det var i alla fall matarpumpen som behövde bytas ut,
det hade tydligen räckt med att byta membran, men det fick jag reda på när jag redan köpt en ny...

Kul med uppföljning om vad som hände sen. Borde fler följa....
En ny pump är en ny pump, och kostar inte skjortan om man köper pirat. Jag har lyckats få av en matarpump till en Md21 på mitten när jag skulle byta just membran..
Citera
2017-07-21, 19:25
  #16
Medlem
Har motorn gått sedan varvet bytte filter? Om inte kan du ju kanske nämna namnet så jag kan undvika att ha med dem att göra i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback