Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-20, 19:31
  #25
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Om du tycker att Italienare är 'blattar' måste du rimligen ha nazistisk politisk lutning? Om Italienare är blattar vilka är det då inte? Svaret är antagligen Skandinaver. T.o.m. Hitler var ju allierad med Italienarna så du måste vara ÄNNU mer extrem i din klassificering än han var.
Italienare är vita Européer precis som vilken svennebanan som helst.

Ja Hitler var allierad med Mussolini men det var nog mer en tidsfråga hur länge den pakten skulle hålla i sig.
Citera
2017-01-20, 19:39
  #26
Medlem
Pinkamenas avatar
Min erfarenhet av de är att de är mer konservativa när det kommer till familjevärderingar och synen på jämställdhet men i övrigt vet jag inte.
Citera
2017-01-20, 20:07
  #27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Italienare är konservativa när det gäller mat. Men varför inte; deras kök är ju lysande. De är konservativa när det gäller kaffe; men varför inte, deras espresso är bäst i världen. De är konservativa när det gäller klassisk musik; men varför inte, deras operor är svåröverträffade, deras operahus världens vackraste.

I övrigt är de inte särskilt konservativa, tvärtom väldigt öppna för allt mänskligt. De är t ex inte så skitnödiga som svenskar när det gäller finkultur. Tvärtom blandar de gärna högt och lågt, klassisk musik och vanliga bananlåtar vid samma tillfälle, Berlusconimedier samsas med intellektuella alster av hög halt. På 80-talet röstade var tredje italienare på kommunistpartiet. Den distingerade kommunistledaren Enrico Berlinguer dyrkades av väldigt många, han var Italiens Palme. Sedan kom Berlinguers intellektuella och estetiska motsats, Silvio Berlusconi, och formade landet i 20 år. Samtidigt var den förre kommunisten Giorgio Napolitano landets president, som av många sågs som den som räddade Italiens värdighet. Italien är svårfångat, motsägelser verkar kunna leva sida vid sida, ej sällan inom en och samma person.

Intressant sammanfattning med, bedömer jag, mycket fog för sig. Just arvet av ett starkt kommunistparti är en faktor som sätter Italien i en särställning i Västeuropa under efterkrigstiden - inte ens Frankrike hade ett så starkt kommunistparti.
Citera
2017-01-20, 23:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Min erfarenhet av de är att de är mer konservativa när det kommer till familjevärderingar och synen på jämställdhet men i övrigt vet jag inte.

Konservativa och konservativa. Familj har väl haft en stark ställning runt hela medelhavet sen urminnes tider, medan individuella prestationer har haft en starkare ställning i norra europa. Familjen har knappast någonsin haft den starka ställningen här uppe, här har man inte gömt sig bakom det, det är du och din insats som räknats. Vissa adelsfamiljer har hållt på sina privilegier, och har man sett till att födas till stålar har man inte varit dummare än att man sett dessa pengar som sin liberalistiska rättighet. Men familjen som enhet har väl aldrig haft den ställning här som den har nere i mananabältet? Visst, de olika skiftena skapade av effektivitetsskäl gårdar, men även de var kollektiv av pigor, drängar och andra.
Citera
2017-01-23, 14:28
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Ja Hitler var allierad med Mussolini men det var nog mer en tidsfråga hur länge den pakten skulle hålla i sig.

Ja eftersom Hitler ville ta över Österrike där Mussolinis vän hade makten + att Mussolini aldrig hade något problem med vare sig Katoliker eller Judar vilket Hitler hade. Men det gör inte Italienare till blattar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback