Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 12:27
  #1
Medlem
Jag skulle vilja bygga en apparat som man inte kan se att den är gjord för spritframställning, kan man inte göra sprit med labutrustning som man kan köpa på sagitta? Typ en sån här plus en kylspiral: http://www.sagitta.se/artikel.php?ki...=#.V_tsMfmLTIU
Citera
2016-10-10, 12:59
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axmozy
Jag skulle vilja bygga en apparat som man inte kan se att den är gjord för spritframställning, kan man inte göra sprit med labutrustning som man kan köpa på sagitta? Typ en sån här plus en kylspiral: http://www.sagitta.se/artikel.php?ki...=#.V_tsMfmLTIU

Det går utmärkt att tillverka en kokare av glas om man är beredd att betala för det, men risken är väl i sådana fall att folk tror att du ägnar dig åt betydligt mer graverande verksamhet? Hallå tjacklabb liksom

Du kommer behöva kokmantel om du inte i dubbel bemärkelse vill leka med elden, rundkolv, kolonn och kylare. Den senare bör vara av något effektivare (läs: ha större gränssnittsyta) än liebigtyp, då glas ju har ganska lågt värmegenomgångstal.

Då det är tidskrävande, dyrt och tämligen svårt att lära sig bearbeta glas med precision, så antar jag att du får vara nöjd med vad som finns färdigt. Du kommer sätta ihop något, utan möjlighet till modifikation. För spritdestillation kommer med andra ord de etablerade modeller av hembyggen som finns (VM, LM etc) vara betydligt mycket effektivare och bättre än något du sätter ihop av labutrustning.

Om jag vore i dina kläder, så skulle jag i sådana fall hellre bygga någon etablerad kokarmodell i metall, men göra den modulär, och förvara delarna utspridda i hemmet. Nån rörstump här och nån gryta där ensamna är svårt för andra än den invigde att känna igen som delar av en kokare.
Citera
2016-10-14, 05:00
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Kom själv precis i tankarna på att dra ihop något för husbehov + den inre bekantskapskretsen.
Dock vill jag inte ha en meterlång koppargolem som ser ut som att avkomman av en pelletsbrännare och en kaffepanna bosatt sig mitt i lägenheten, utan ska det prompt vara så får det åtminstone se lite sofistikerat ut.
Dessutom kan proper glasutrustning omöjligen hävdas vara "ämnad för sprittillverkning" ifall lagens långa arm skulle vara framme, den är trots allt ämnad för precis vadhelst man nu häller i den.

Efter två dagars läsande och övervägande hade det verkat enklast att bara köra med någon luftkondensor (typ vigreux eller kanske stålullfylld glaskolonn, vilket dock blir fulare) för återflöde och något vattenkylt i slutändan, men då det är så fruktansvärt magert med svenska återförsäljare med bra utbud så får det bli att beställa något jätteglaskit från Kina för runt 1300, plus lite tull och grejer.
Då finns det dessutom ändå gott om utrustning till att expandera med refluxkondensering och allt lullull när jag känner för det.

Problemet är bara att jag inte känner för att stå och byta vätska hela tiden, och att ge sig direkt på kontinuerlig destillering känns lite övermäktigt, om än väldigt lockande.
De medföljande kokflaskorna är på max 1000ml och dessutom fruktansvärt otympliga att diska ur, så byte till större och lättåtkomligare kärl eller fördestillering i enklare stålullkolonn till kontinuerlig process i glasutrustningen känns som enda rimliga alternativen.

Frågan är då; vad känns som en lämplig anslutning mellan en gigantisk ikeagryta och ett lätt koniskt glasrör?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-10-14 kl. 05:11.
Citera
2016-10-14, 09:04
  #4
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Kom själv precis i tankarna på att dra ihop något för husbehov + den inre bekantskapskretsen.
Dock vill jag inte ha en meterlång koppargolem som ser ut som att avkomman av en pelletsbrännare och en kaffepanna bosatt sig mitt i lägenheten, utan ska det prompt vara så får det åtminstone se lite sofistikerat ut.
Dessutom kan proper glasutrustning omöjligen hävdas vara "ämnad för sprittillverkning" ifall lagens långa arm skulle vara framme, den är trots allt ämnad för precis vadhelst man nu häller i den.

Efter två dagars läsande och övervägande hade det verkat enklast att bara köra med någon luftkondensor (typ vigreux eller kanske stålullfylld glaskolonn, vilket dock blir fulare) för återflöde och något vattenkylt i slutändan, men då det är så fruktansvärt magert med svenska återförsäljare med bra utbud så får det bli att beställa något jätteglaskit från Kina för runt 1300, plus lite tull och grejer.
Då finns det dessutom ändå gott om utrustning till att expandera med refluxkondensering och allt lullull när jag känner för det.

Problemet är bara att jag inte känner för att stå och byta vätska hela tiden, och att ge sig direkt på kontinuerlig destillering känns lite övermäktigt, om än väldigt lockande.
De medföljande kokflaskorna är på max 1000ml och dessutom fruktansvärt otympliga att diska ur, så byte till större och lättåtkomligare kärl eller fördestillering i enklare stålullkolonn till kontinuerlig process i glasutrustningen känns som enda rimliga alternativen.

Frågan är då; vad känns som en lämplig anslutning mellan en gigantisk ikeagryta och ett lätt koniskt glasrör?

Åh, nog tusan kan en kopparpanna bli väl så tjusig, bara man lägger lite själ i hantverket, och som dansken säger, knofedt i slutputsen. Det enda jag kommer ge dig här är att glaskylare i allmänhet är en fröjd för ögat. Det är något nästan magiskt med att se de ädla dropparna kondensera och leta sig ut ur en allihn

Återigen undrar jag om just alkoholanrikning inte är det minst graverande såväl polis som vänner kan misstänka att regelrätt labutrustning används till i hemmamiljö? Personligen hade jag ju tänkt tjacklabb eller sprängämnesframställning om jag såg nåt sådant ståendes i bokhyllan.

Fördestillationen behöver du ingen kolonn till. Redan med enkelpanna får destillatet av en normalstark mäsk nästan för hög alkoholhalt för andradestillationen, om du inte vill tumma på säkerheten. Du har helt rätt i att kontinuerlig destillation är en ganska stökig process att styra manuellt. Det är ingen slump att man i regel kör satsvis i hemmamiljö.

Instinktivt börjar jag ju tänka på något i stil med en straubkoppling för att ansluta det lätt koniska glasröret till Ikeagrytan, en sådan skulle utöver att hålla tätt och sprida de mekaniska påfrestningarna på röret över en ganska stor yta, också ge en viss stabilitet. Det finns straubkopplingar med snabblåsning, som dessutom skulle vara enkla och bekväma att använda. Det är ju förstås inte särskilt elegant, but then again, det kommer nog aldrig ett bygge där en Ikeagryta är inblandad någonsin bli. Vill man uppnå det är det E- eller rundkolv i glas som kokkärl och inslipade anslutningar som gäller.
Citera
2016-10-14, 13:56
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Åh, nog tusan kan en kopparpanna bli väl så tjusig, bara man lägger lite själ i hantverket, och som dansken säger, knofedt i slutputsen. Det enda jag kommer ge dig här är att glaskylare i allmänhet är en fröjd för ögat. Det är något nästan magiskt med att se de ädla dropparna kondensera och leta sig ut ur en allihn

Återigen undrar jag om just alkoholanrikning inte är det minst graverande såväl polis som vänner kan misstänka att regelrätt labutrustning används till i hemmamiljö? Personligen hade jag ju tänkt tjacklabb eller sprängämnesframställning om jag såg nåt sådant ståendes i bokhyllan.

Fördestillationen behöver du ingen kolonn till. Redan med enkelpanna får destillatet av en normalstark mäsk nästan för hög alkoholhalt för andradestillationen, om du inte vill tumma på säkerheten. Du har helt rätt i att kontinuerlig destillation är en ganska stökig process att styra manuellt. Det är ingen slump att man i regel kör satsvis i hemmamiljö.

Instinktivt börjar jag ju tänka på något i stil med en straubkoppling för att ansluta det lätt koniska glasröret till Ikeagrytan, en sådan skulle utöver att hålla tätt och sprida de mekaniska påfrestningarna på röret över en ganska stor yta, också ge en viss stabilitet. Det finns straubkopplingar med snabblåsning, som dessutom skulle vara enkla och bekväma att använda. Det är ju förstås inte särskilt elegant, but then again, det kommer nog aldrig ett bygge där en Ikeagryta är inblandad någonsin bli. Vill man uppnå det är det E- eller rundkolv i glas som kokkärl och inslipade anslutningar som gäller.
Jo så är det ju förstås, mycket kan tyckas och tänkas.
I händelse av en direkt husrannsakan så går det förstås inte förneka vad en metalluppsättning är till för, men en glasutrustning kan ändå härledas till mer ädla syften. Har trots allt predikat mitt kemiintresse för hela bekantskapskretsen i något år nu, så om jag skaffar en hemuppsättning är det inte konstigare än att det är för undervisningssyfte.

Skulle polisen vilja testa utrustningen för att se efter spår av narkotikatillverkning är det ju fritt fram eftersom någon sådan inte skett (än...).
Frågar de om varför rören luktar sprit så är de förstås nyligen diskade med handsprit, och sedan får jag hoppas att jag hann tömma och gömma mäskhinken.

Hursomhelst så ska det hela antagligen stå i sovrummet. Gott om utrymme och färre åskådare (vilket väl kanske är lite synd på hur fint det ska bli, kastrullen åsido), plus att jag kan hålla koll på det hela även om jag i princip är sängliggande.
Ventilation och kylning blir däremot lite jobbigare.
Jag vill varken ha en lägenhet som stinker rysk firmafest eller vattenledningar som susar och väcker misstanke, så jag funderade om det torde gå förlänga med vattenslang, vrida kranen på fullt (för att minska motståndet/susandet där), minska flödet med en mindre susande kran i andra änden, genom kylarna och därefter genom en vattensug som får pumpa bort överskottsgaserna i änden av sista kylaren tillsammans med spillkylvattnet.

Torde det duga för den allra värsta lukten åtminstone?
Finns det "susfria" kranar/regulatorlösningar för en mindre peng?
Kommer jag ändå behöva ventilera ordentligt p.g.a värmen? Kommer köra på portabel spisplatta.

Vad gäller straubkopplingen, är det något särskilt som skiljer den från en gummerad rörklammer?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-10-14 kl. 13:59.
Citera
2016-10-14, 15:09
  #6
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jo så är det ju förstås, mycket kan tyckas och tänkas.
I händelse av en direkt husrannsakan så går det förstås inte förneka vad en metalluppsättning är till för, men en glasutrustning kan ändå härledas till mer ädla syften. Har trots allt predikat mitt kemiintresse för hela bekantskapskretsen i något år nu, så om jag skaffar en hemuppsättning är det inte konstigare än att det är för undervisningssyfte.

Skulle polisen vilja testa utrustningen för att se efter spår av narkotikatillverkning är det ju fritt fram eftersom någon sådan inte skett (än...).
Frågar de om varför rören luktar sprit så är de förstås nyligen diskade med handsprit, och sedan får jag hoppas att jag hann tömma och gömma mäskhinken.

Hursomhelst så ska det hela antagligen stå i sovrummet. Gott om utrymme och färre åskådare (vilket väl kanske är lite synd på hur fint det ska bli, kastrullen åsido), plus att jag kan hålla koll på det hela även om jag i princip är sängliggande.
Ventilation och kylning blir däremot lite jobbigare.
Jag vill varken ha en lägenhet som stinker rysk firmafest eller vattenledningar som susar och väcker misstanke, så jag funderade om det torde gå förlänga med vattenslang, vrida kranen på fullt (för att minska motståndet/susandet där), minska flödet med en mindre susande kran i andra änden, genom kylarna och därefter genom en vattensug som får pumpa bort överskottsgaserna i änden av sista kylaren tillsammans med spillkylvattnet.

Torde det duga för den allra värsta lukten åtminstone?
Finns det "susfria" kranar/regulatorlösningar för en mindre peng?
Kommer jag ändå behöva ventilera ordentligt p.g.a värmen? Kommer köra på portabel spisplatta.

Vad gäller straubkopplingen, är det något särskilt som skiljer den från en gummerad rörklammer?


Själv hade jag i egenskap av hängiven akvarist börjat yra om det förbannade oskicket att tillsätta natriumhydroxid i det kommunala vattnet, och vad neocaridina spp. anser om det vid ett eventuellt myndighetsbesök. Det egentliga problemet är väl dock att man alls sitter på en apparat som väcker fel sorts uppmärksamhet, vad man faktiskt använder den till är helt sekundärt. Plockar de med sig den för provtagning är man nog ganska körd, oavsett vad.

Nåja, i slutändan är det nog ändå högeligen osannolikt att Farbror Blå faktiskt ringer på dörren hos den som inte bedriver någon kommersiell verksamhet, utan nöjer sig med produktion för eget bruk.

Ah, du behöver inte oroa dig. Kan inte ångorna leta sig ut någon annan väg än genom kylaren kommer det inte lukta någonting alls, nästan. Det är läckande apparater som osar rysk firmafest, och läckor är något du ändå av rena säkerhetsskäl inte bör tillåta på några villkors vis. Har ältat sönder det här i forumet; ur brandsäkerhetsaspekten är det ungefär lika smart att bränna hemma som att koka bensin på spisen. Ska man ägna sig åt sådant får man vara noga och se till att ha koll på läget.

De mängder vatten du behöver för att kyla bort halvannan kilowatt värme, eller vad du nu kan tänkas få ut efter förluster på största möjliga värmekälla du kopplar in på en vanlig 10A-säkring i lägenheten, är mycket mindre än du tror. En liten mysrännil räcker, typ. Det kommer inte susa så det hörs i några rör.

Vill du ändå ta det jättesäkra framför det säkra, så rekommenderar jag att du kopplar in dig på handfatskranen i badrummet, om du vill göra som du föreslår. Strålsamlaren brukar ha en M22x1-gänga om jag inte missminner mig, du kan lossa den och koppla in dig där. Kökskranar är tyvärr mindre lämpliga, de där svängbara utkastarna gillar inte riktigt mottryck, och kan läcka i leden.

Ventilera ordentligt vill du ändå göra som säkerhetsåtgärd. Om det trots dina ansträngningar ändå skulle börja läcka, så är god ventilation det bästa sättet att försäkra sig om att eventuell luft/etanolblandning aldrig når upp i brännbarhetsområdet.

Straubkopplingen ger ett tätt förband mellan två rörsektioner. Gummerade rörklammer är tänkta att fixera rör med, gummit är bara en skoning, och har inte till uppgift att täta något. Det kan väl säkert hända att du kan hitta en gummerad rörklamma som är konstruerad så att den tätar av en ren slump, men räkna inte med det.

Det fina med straubkopplingar är att de inte kräver några flänsar, gängor, etc, och öht är väldigt förlåtande, men samtidigt har väldigt bra mekaniska egenskaper. De utvecklades från början för retrofitting av nya rörsektioner i befintliga system. Ponera att du har ett rör det gått hål i. Istället för att behöva plocka ner hela sektionen vid flänsarna/kopplingarna/whatever, eller svetsa/löda på plats, kapar du bara ut den skadade delen med lite marginal, och stoppar dit en ny någorlunda lika lång rörstump med en straubkoppling i varje ända. Idag används de på grund av sin effektivitet även vid nyinstallationer när inte kraven är extrema.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2016-10-14 kl. 16:44.
Citera
2016-10-14, 16:39
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
*Text*
Hmm, kanske får investera i en Blendtec ifall det skiter sig då.
Lite (mycket) glaskross i köksmixern ser förstås också suspekt ut, men blodig skall jag slå mig om de hävdar att jag kokat sprit i glaskross. Om inte annat finns ju då packmaterial till en framtida glaskolonn

Men vad gäller lukt och brandsäkerhet, tror det får bli att jag inleder med att köra lätt undertryck i hela systemet för säkerhets skull, typ med en gammal datorfläkt eller så.
Tänker självklart inte vakuumsätta det på en gång, vill inte ha en storm av kinaglas som perforerar hela mitt levnadsrum.

Men hur ser det ut med interna tryckskillnader?
Kommer en tryckskillnad vid uppsamlingsflaskan att garantera samma tryckskillnad ända till värmekällan om man inte har några vattenlås eller tät kolonnfyllning? Glasen jag tänkte beställa består primärt av en vigreuxkolonn samt en liebig-, graham- och allihnkondensor vardera, så
det blir mer eller mindre öppet hela vägen utom kanske vid grahamkondensatorn som jag tänkte ha sist.
Borde väl egentligen veta det efter både kemi och fysik 1, men var inte så superhaj på tryck och acceleration.

EDIT: Kommer självklart inte undertrycka min planerade ikeagryta såvida jag inte hittat adekvat tätning.
Skulle ju vara fruktansvärt olyckligt med en luftstrimma i rören och en gnista på fel ställe.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2016-10-14 kl. 17:31.
Citera
2016-10-14, 17:33
  #8
Moderator
Tystnads avatar
"Don Pedro" är ju annars en klassiker som testades i ungdomen, med ett lock på överdelen med iskuber på

Smakade för Jävla illa (finkel) tog en evighet få fram ett glas, men funkade gjorde den.

Googla på "Don Pedro" så ser ni.... en kaffebryggare av glas
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2016-10-14 kl. 17:36.
Citera
2016-10-15, 14:16
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hmm, kanske får investera i en Blendtec ifall det skiter sig då.
Lite (mycket) glaskross i köksmixern ser förstås också suspekt ut, men blodig skall jag slå mig om de hävdar att jag kokat sprit i glaskross. Om inte annat finns ju då packmaterial till en framtida glaskolonn

Men vad gäller lukt och brandsäkerhet, tror det får bli att jag inleder med att köra lätt undertryck i hela systemet för säkerhets skull, typ med en gammal datorfläkt eller så.
Tänker självklart inte vakuumsätta det på en gång, vill inte ha en storm av kinaglas som perforerar hela mitt levnadsrum.

Men hur ser det ut med interna tryckskillnader?
Kommer en tryckskillnad vid uppsamlingsflaskan att garantera samma tryckskillnad ända till värmekällan om man inte har några vattenlås eller tät kolonnfyllning? Glasen jag tänkte beställa består primärt av en vigreuxkolonn samt en liebig-, graham- och allihnkondensor vardera, så
det blir mer eller mindre öppet hela vägen utom kanske vid grahamkondensatorn som jag tänkte ha sist.
Borde väl egentligen veta det efter både kemi och fysik 1, men var inte så superhaj på tryck och acceleration.

EDIT: Kommer självklart inte undertrycka min planerade ikeagryta såvida jag inte hittat adekvat tätning.
Skulle ju vara fruktansvärt olyckligt med en luftstrimma i rören och en gnista på fel ställe.

Ah, annars kan du ju mena på att det är en konstnärlig installation. Min tidigare chef vägrade att ha hjälm när han körde moped, hans plan var att presentera det som installationen fet gubbe utan hjälm på motorvelociped om han blev stoppad.

Att åstadkomma ett kontrollerat undertryck i systemet - för det är det jag uppfattar det som att du vill göra - är betydligt mycket mer komplicerat att åstadkomma än du instinktivt tror. Tänk på att vätskan expanderar till ~1700 gånger volymen när den förångas förutsatt konstant atmosfärstryck, och att avkokningen varierar väldigt i intensitet beroende på värmaren. Ingångsvärdena är såväl väldigt variabla som instabila. Reglerproblemet du har på halsen är inte att leka med.

I sådana fall är det bättre att ställa alltihopa i ett dragskåp, och evakuera det kontrollerat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback