Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-09, 10:22
  #1
Medlem
Molton99s avatar
Hej!
Mitt gamla grafikkort behöver uppgraderas (det har ändå hållt i snart 8 år eller så)
Är väl vad folk kallar casual gamer, spelar inga direkt avancerade spel, sims 4 och blizzard spelen.

Det märks att kortet är trött, när jag kör sims 4 så låter datorn som ett tröskverk (tror att en del av grafikarbetet läggs över på processorn eller något (processorn är relativt modern, max 3 år gammal) )

skulle även vilja kunna spela spel som de nya rollercoaster spelen, och det klarar ju inte mitt gamla kort (behöver minst directX 11).

Det jag vill ha är ett prisvärt kort som håller länge (som ni märker är jag ju inte speciellt kräsen, eller så var 8800 kortet extremt bra när det var nytt? minns faktiskt inte). Uppdaterar ju som sagt inte allt för ofta, så vill ju ha ett kort som kommer funka bra om några år med (så att jag bara behöver uppdatera om en sisådär 8 år igen )
Citera
2016-10-10, 10:20
  #2
Medlem
Vilken upplösning kör du på skärmen?
Citera
2016-10-10, 11:48
  #3
Moderator
Falukropps avatar
Nu är det ju verkligen rätt läge att uppgradera grafikkortet i alla fall, Nvidias 1000-serie är ett enormt lyft. Den enda tveksamhetsfaktorn är väl att vi inte vet särskilt mycket om AMD:s kommande Vega-arkitektur. Matchar den Nvidias senaste serie kan man nog räkna med någon slags priskrig.

Vill du ha ett hyfsat framtidssäkert kort redan idag, skulle jag gå på ett Geforce 1070. Kortet du har var en värsting en gång i tiden, så får intrycket av att du hellre köper något fläskigt sällan än att uppgradera ofta. 1080 finns förstås också, men tycker de bara ger några dyra sista knop.

Är du inne på något i casual/budgetsegmentet finns det mycket att välja på. Ett 1060-kort ger bättre framtidssäkerhet med driverstöd då det helt enkelt är nytt, men ett annat alternativ är att köpa förra generationens värstingar, säg ett 980, till ungefär samma pris. Var dock på det klara med att de slukar en del ström, och kräver ett nätagg som klarar det.

På AMD-sidan finns det tyvärr inte så mycket intressant annat än just i budgetsegmentet för närvarande. Där skiner de dock väldigt starkt. RX 480 ger ett enormt värde för pengarna.
Citera
2016-10-10, 11:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nu är det ju verkligen rätt läge att uppgradera grafikkortet i alla fall, Nvidias 1000-serie är ett enormt lyft. Den enda tveksamhetsfaktorn är väl att vi inte vet särskilt mycket om AMD:s kommande Vega-arkitektur. Matchar den Nvidias senaste serie kan man nog räkna med någon slags priskrig.

Vill du ha ett hyfsat framtidssäkert kort redan idag, skulle jag gå på ett Geforce 1070. Kortet du har var en värsting en gång i tiden, så får intrycket av att du hellre köper något fläskigt sällan än att uppgradera ofta. 1080 finns förstås också, men tycker de bara ger några dyra sista knop.

Är du inne på något i casual/budgetsegmentet finns det mycket att välja på. Ett 1060-kort ger bättre framtidssäkerhet med driverstöd då det helt enkelt är nytt, men ett annat alternativ är att köpa förra generationens värstingar, säg ett 980, till ungefär samma pris. Var dock på det klara med att de slukar en del ström, och kräver ett nätagg som klarar det.

På AMD-sidan finns det tyvärr inte så mycket intressant annat än just i budgetsegmentet för närvarande. Där skiner de dock väldigt starkt. RX 480 ger ett enormt värde för pengarna.

Sitter han på ett 8800 kort så kan han ju knappast sätta i ett 1070 eller dylikt, det skulle vara som att gå från en moped till en stor motorcykel utan att byta däck, förgasare/insprut m.m..
Han kommer ju sitta på en ENORM flaskhals i.. Ja.. Förmodligen hela systemet, möjligtvis inte om det skulle ha varit en mediadator som knappt behöver bra GPU, endast RAM å CPU.

Det är ju lika bra å dumpa datorn alt. Sälja billigt å köpa en ny samt gärna en i delar å bygga ihop hemma.. Eller en nyare begagnad på blocket bara.. Finns många bra deals under 8000.
Citera
2016-10-10, 12:19
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashacash
Sitter han på ett 8800 kort så kan han ju knappast sätta i ett 1070 eller dylikt, det skulle vara som att gå från en moped till en stor motorcykel utan att byta däck, förgasare/insprut m.m..
Han kommer ju sitta på en ENORM flaskhals i.. Ja.. Förmodligen hela systemet, möjligtvis inte om det skulle ha varit en mediadator som knappt behöver bra GPU, endast RAM å CPU.

Det är ju lika bra å dumpa datorn alt. Sälja billigt å köpa en ny samt gärna en i delar å bygga ihop hemma.. Eller en nyare begagnad på blocket bara.. Finns många bra deals under 8000.


Fast processorn, och därmed sannolikt också moderkort och minne, var ju bara tre år gammal. En IB eller Haswell i någorlunda vass modell torde inte flaska ett 1070 något sådär fruktansvärt i alla fall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback