Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-08, 10:36
  #1
Medlem
Keyzs avatar
God dag.

Vi har Powerline nätverk i huset med klonat SSID.

Problemet är att våra trådlösa enheter håller desperat fast vid den AP enheten hade kontakt med sist, trots att jag står precis bredvid en annan AP. Varför hoppar våra enheter inte över till AP'n med starkast signal?
Har kollat igenom alla inställningar i mobilen men hittar inte relevanta inställningar.
Jag har testat diverse appar som enligt deras egna utsago ska koppla till AP med starkast signal men det gör dom inte! Mobilen klamrar sig fast även när signalen är jättedålig!

Nämnvärt är att Apple-produkter hoppar automatiskt till starkast WiFi signal men med Androidenheter måste jag stänga av och starta WiFi för att få den starkaste signalen.

Har googlat som en idiot utan resultat.

Flera olika SSID är inget jag vill ha. Köpte utrustningen för att få ett helt seamless wifi nätverk i huset.

Tips?
Citera
2016-10-08, 11:07
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
Svårt att hjälpa till när du varken nämner produkter och uppsättning. Lite tips @ http://www.tp-link.us/faq-593.html
Citera
2016-10-08, 11:09
  #3
Medlem
En del Androidenheter har möjligheten att man ställer in att de ska undvika dålig wifi-signal. Alla har inte det.
Citera
2016-10-08, 11:16
  #4
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
En del Androidenheter har möjligheten att man ställer in att de ska undvika dålig wifi-signal. Alla har inte det.

Alla våra Android har inte den funktionen, men jag känner till den.
Citera
2016-10-08, 11:22
  #5
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Svårt att hjälpa till när du varken nämner produkter och uppsättning. Lite tips @ http://www.tp-link.us/faq-593.html

Från väggen (fiber) har jag en Linksys E300. Från linksys går en rj45 kabel till TP-Link 4220 Powerline "huvudplugg", som är inkopplad på elnätet. Resterande accesspunkter TP 4220 sitter på diverse ställen i huset, och kommunicerar med TP link 4220 huvudplugg. Allting är inställt med "Quick wizard" och WSP-knappen.
Ställde ner signalstyrka till minimum på Powerline pluggarna i hopp om att signalen bryts när jag byter rum, men min mobil håller desperat fast vid den minimala signal den har.
Citera
2016-10-10, 14:03
  #6
Medlem
Keyzs avatar
Verkar som problemet nu är löst.

Jag fabriksåterställde all utrustning på reset-knapparna och parade ihop allt igen från början.
Allt är tillsynes som innan återställning förutom att mina android-enheter nu hoppar automatiskt till starkast AP-signal.
Mycket märkligt att de inte gjort så innan och dessutom finns det mängder med diskussioner på nätet om samma problem, alla utan fungerande lösningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback