Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-17, 20:54
  #25
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Ok. När det kommer till arbetsmarknadspolitiken ser jag samma förändring som S utlovar, så där kan man ju lika gärna rösta på S. När det kommer till ekonomin, ser jag samma förändring som M utlovar, så där kan man lika gärna rösta på M. När det kommer till äldrevården ser jag samma förändring som V utlovar, så där kan man lika gärna rösta på V.
Nej, inte riktigt. Men om vi bortser ifrån detaljer.
Om man vill ha både skattesänkningar, ökad välfärd, satsningar på infrastrukturen osv ska du rösta på 3 partier samtidigt då?
Och det är bara SD som har en budget ens i närheten till att få ihop det. Och det är bara SD som har någon form av trovärdighet att genomföra det de säger att de vill göra.
Citera
2016-10-18, 02:10
  #26
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej, inte riktigt. Men om vi bortser ifrån detaljer.
Om man vill ha både skattesänkningar, ökad välfärd, satsningar på infrastrukturen osv ska du rösta på 3 partier samtidigt då?
Nej, man kan rösta på ett mittenparti. Men vill man baka en kaka av ytterligheter blir det svårt, ja. Det blir en fråga om hur det ska finansieras...
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Och det är bara SD som har en budget ens i närheten till att få ihop det. Och det är bara SD som har någon form av trovärdighet att genomföra det de säger att de vill göra.
...vilket SD löst genom ett ad hoc-resonemang: "ta bort invandringen och vi har råd med allt det vi lovar". Även om vi ponerar att det stämmer så kommer det inte att ske imorgon. Jag tror partiet förstår det här själva, dvs att politik handlar om prioriteringar. För när det kommer till kritan, även om man profilerar sig som något av ett arbetar- och landsbygdsparti, för man i praktiken en borgerlig politik: när Alliansen styrde röstade man i nio fall av tio med regeringen, man såg Alliansens budget som den "näst sämsta" och – nu senast – svängde man i frågan kollektivavtalskrav vid offentlig upphandling osv.
Citera
2016-10-18, 23:20
  #27
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Nej, man kan rösta på ett mittenparti. Men vill man baka en kaka av ytterligheter blir det svårt, ja. Det blir en fråga om hur det ska finansieras...

...vilket SD löst genom ett ad hoc-resonemang: "ta bort invandringen och vi har råd med allt det vi lovar". Även om vi ponerar att det stämmer så kommer det inte att ske imorgon. Jag tror partiet förstår det här själva, dvs att politik handlar om prioriteringar. För när det kommer till kritan, även om man profilerar sig som något av ett arbetar- och landsbygdsparti, för man i praktiken en borgerlig politik: när Alliansen styrde röstade man i nio fall av tio med regeringen, man såg Alliansens budget som den "näst sämsta" och – nu senast – svängde man i frågan kollektivavtalskrav vid offentlig upphandling osv.

Ett mittenparti? Menar du Annie "fyttio mijooner invandjaje" då? Eller Majoren, skolkungen med språktest
Finns bara ett seriöst mittenparti och det är SD.

Klart det stämmer. Är du helt oinformerad vad massinvällningen av ekonomiska migranter kostar svenskarna? Nej det är klart att 30 år av vansinnig migrantionspolitik inte går att lösa hux flux.
Men SD har konkreta förslag. SD är enda partiet i riksdagen helt utan skuld.
Och nej. Det är en Aftonbladetmyt att SD röstade borgerligt 9/10 ggr under 2010-14. Bryt ut sakfrågorna ur paketen så framgår det att SD röstade ca 6 av 10 ggr med borgarna.

Börja läs modern media mer. Du har ju hittat Flashback och det bådar gott.
Citera
2016-10-19, 09:46
  #28
Medlem
De flesta partier tror jag kommer att göra allt för att slippa bekänna färg i regeringsfrågan innan valet. Dvs (S) försöker komma undan med att de söker stöd för en ren (S) regering och allianspartierna söker stöd för en alliansregering. Detta medan (V), (MP), och (SD) deklarerar att de minsann inte kommer att bara passivt stödja en regering utan inflytande på politiken.

Kör alla partier den linjen så kommer ingen tvingas på några närmare besked. Bägge blockens linje är precis lika ohållbar men det blir då lönlöst att för journalister att försöka påpeka det. Partiledarna kan bara stå tysta och skämmas tills journalisterna väljer att fråga om något annat.

Deklarerar däremot något parti öppet hur de skall agera ifall valresultatet blir som opinionsmätningarna visar. Exempelvis (L) och (C) gör ett utspel att de föredrar regeringssamarbete med (S) och (MP) framför Alliansen med aktivt stöd från (SD). Eller att (M) väljer (SD) framför (S). Då finns det något att diskutera och övriga partier tvingas bekänna färg på ett helt annat sätt.
Citera
2016-10-19, 11:26
  #29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Nej det gör dom inte. De rödgröna har genomfört stora förändringar på det området.

Nu vill inte SD gå tillbaka till en socialdemokratisk välfärd iofs så mängden bidragstagare bland invandrare är underordnad ändå. Men även om de skulle vara så finns det poster som är betydligt kostsammare än att hjälpa flyktingar och då skulle man kunna starta ett enfrågeparti om dessa saker. Skatteflykt exv.
Nej de för de inte, vi har ett inflöde på 30.000 st vilket är extremt högt i en europeisk kontext.

Sverige klarar inte av att hantera fler bidragsturister och det enda partiet som vill adressera frågan seriöst är SD.
Citera
2016-10-20, 16:13
  #30
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ett mittenparti? Menar du Annie "fyttio mijooner invandjaje" då? Eller Majoren, skolkungen med språktest
Finns bara ett seriöst mittenparti och det är SD.

Klart det stämmer. Är du helt oinformerad vad massinvällningen av ekonomiska migranter kostar svenskarna? Nej det är klart att 30 år av vansinnig migrantionspolitik inte går att lösa hux flux.
Men SD har konkreta förslag. SD är enda partiet i riksdagen helt utan skuld.
Och nej. Det är en Aftonbladetmyt att SD röstade borgerligt 9/10 ggr under 2010-14. Bryt ut sakfrågorna ur paketen så framgår det att SD röstade ca 6 av 10 ggr med borgarna.

Börja läs modern media mer. Du har ju hittat Flashback och det bådar gott.

Mittenpartier är de partier som (i stort sett) går tvärsemot att definiera en målgrupp utan försöker fånga hela samhällsspektrumet genom att kompromissa så mycket som möjligt. På engelska kallas det "catch all". I den ekonomiska aspekten hamnar faktiskt Miljöpartiet mer i mitten än både Centern och Liberalerna. Men nu för tiden är värderings- och kulturfrågor lika viktiga och med dem blir det svårare att kompromissa. Sverigedemokraterna skulle ha varit ett mittenparti om det inte varit för invandringsaspekten (det finns kanske andra värdering- och kultursaspekter, men jag måste i så fall kolla upp hur SD:s politik förhåller sig till majoritetens syn; jag kan återkomma i det om du vill). Annie Lööf uttryckte sig kaxigt angående invandring när det bland den stora massan var populärt att göra det. Sen kom SD:s valframgång 2014 samt flyktingkrisen. Och det märks att man nu är försiktigare.

Jag vet vad migrationen kostar. Och jag vet att alla problem inte skulle lösas om man skar av den budgeten.

Angående min påstådda felinformation får du gärna komma med en källa.

Jag läser både sånt som är trovärdigt och sånt som inte är det. Oftast är det lätt att se skillnaden.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av BierFurAlle 2016-10-20 kl. 16:16. Anledning: Förtydliganden
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback