Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-07, 13:08
  #1
Medlem
Jag har en røde mic som kostade en del, men förstärkaren jag kopplar till datorns ljudkort är ifrån sena 80-talet så jag har kopplingen till datorns ljud i ett annat uttag än där micens egna externa ljudkort, ett Personus Audiobox iOne. Uttaget detta externa ljudkort går till phono i min förstärkare, så när jag använder FL studio 12 för att spela in måste jag först byta i Audio Settings för att spela in till presonus egna och genom detta hör jag inte mig själv och ska jag spela upp vad jag spelat in måste jag ändra Audio Settings till mitt sound blaster ljudkort. Detta irriterar mig, hur skall jag gå tillväga för att få rätt på eländet?
Citera
2016-10-08, 15:59
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag har en røde mic som kostade en del, men förstärkaren jag kopplar till datorns ljudkort är ifrån sena 80-talet så jag har kopplingen till datorns ljud i ett annat uttag än där micens egna externa ljudkort, ett Personus Audiobox iOne. Uttaget detta externa ljudkort går till phono i min förstärkare, så när jag använder FL studio 12 för att spela in måste jag först byta i Audio Settings för att spela in till presonus egna och genom detta hör jag inte mig själv och ska jag spela upp vad jag spelat in måste jag ändra Audio Settings till mitt sound blaster ljudkort. Detta irriterar mig, hur skall jag gå tillväga för att få rätt på eländet?

Du krånglar till det i onödan, koppla iOne till förstärkaren, ställ in i kontrollpanelen att det är ljudkortet du använder, likadant i FL12.

När du spelar in trycker du in knappen direct så kommer du höra dig själv i mikrofonen och det som är inspelat.
Citera
2016-10-09, 00:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Du krånglar till det i onödan, koppla iOne till förstärkaren, ställ in i kontrollpanelen att det är ljudkortet du använder, likadant i FL12.

När du spelar in trycker du in knappen direct så kommer du höra dig själv i mikrofonen och det som är inspelat.

Jag kopplar in iOne till förstärkaren, i phono uttaget - det är inte en ny förstärkare.
Ljudkortet använt i kontrollpanelen och i FL Studio 12 får mig inte att höra mig själv, istället spelar det automatiskt in beatet utan att det låter eftersom jag kör headset vilket är lustigt eftersom beatet inte ger sig ifrån ett ljud att bli dubbelinspelat. Klart jag krånglar till det i onödan, förstärkaren är från 80-talet och jag är inte världens mest tekniska person när det kommer till teknologi ifrån den tid då jag var en liten unge. Men jag har inte testat trycka in knappen direkt, skall göra det.

Ska jag koppla in iOne till "AUX" uttaget istället för mitt ljudkort som är kopplat till det eller skall jag låta iOne vara kvar på phono?
Citera
2016-10-09, 10:12
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag kopplar in iOne till förstärkaren, i phono uttaget - det är inte en ny förstärkare.
Ljudkortet använt i kontrollpanelen och i FL Studio 12 får mig inte att höra mig själv, istället spelar det automatiskt in beatet utan att det låter eftersom jag kör headset vilket är lustigt eftersom beatet inte ger sig ifrån ett ljud att bli dubbelinspelat. Klart jag krånglar till det i onödan, förstärkaren är från 80-talet och jag är inte världens mest tekniska person när det kommer till teknologi ifrån den tid då jag var en liten unge. Men jag har inte testat trycka in knappen direkt, skall göra det.

Ska jag koppla in iOne till "AUX" uttaget istället för mitt ljudkort som är kopplat till det eller skall jag låta iOne vara kvar på phono?

Det skulle undelätta om du skrev tydligare vad du gör.

Men skit i det anda ljudkortet som jag förmodar är intentljudkort i datorn, helst avaktivera det i kontrollpanalen, då jag förmodar att du kör windows.

Skit i förstärkaren också, koppla in hörlurar direkt till iOne.

Tryck in direct så ska direkt ljud och redan inspelat ljud höras.
Citera
2016-10-10, 11:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det skulle undelätta om du skrev tydligare vad du gör.

Men skit i det anda ljudkortet som jag förmodar är intentljudkort i datorn, helst avaktivera det i kontrollpanalen, då jag förmodar att du kör windows.

Skit i förstärkaren också, koppla in hörlurar direkt till iOne.

Tryck in direct så ska direkt ljud och redan inspelat ljud höras.
Edit #2, hittade adapter.... vad besviken jag blir på mig själv, ska nu testa om jag kan höra det jag vill..... satan vad man vill ge sig en omgång på käften av ren jävla lågbegåvning som spreds likt pesten i en tråd, jag skäms - inte inför andra eller att andra ser/läser det utan att jag själv varit blind för det uppenbara faktumet. Om det nu fungerar. Skall testa.

Edit; viktigare........ när hjärnan tänkte efter......
Angående hörlurar så är dessa kablarna som går från utgång till ingång tyvärr också AUX och utan en adapter passar de inte in i min iOne, vet inte ens vilket adapter jag skall använda för detta ändamål - texten under blir nästan irrelevant när jag tänker efter då det viktiga är att hörlurarna ger av ljudet och mig själv så att annat i bakgrunden inte tas upp. Hörlurarna är ett par bra studio hörlurar men tyvärr är jag amatör på inspelning och någon form av adapter tillkom inte, vad jag kan minnas. Men jag ska leta igenom mitt andra förråd, tipsa annars om en adapter om du vet vilken man ska använda.

__________________
Senast redigerad av testocyp 2016-10-10 kl. 12:14.
Citera
2016-10-11, 14:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Ska jag koppla in iOne till "AUX" uttaget istället för mitt ljudkort som är kopplat till det eller skall jag låta iOne vara kvar på phono?
Phono-ingång är till för skivspelare. Det är frekvensmodulerat, det är helt annorlunda än en aux-ingång, signalnivå och sådant. (RIAA)
Citera
2016-10-13, 09:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Phono-ingång är till för skivspelare. Det är frekvensmodulerat, det är helt annorlunda än en aux-ingång, signalnivå och sådant. (RIAA)

Jag vet, men enda ingången jag kunde utnyttja att koppla in iOne i för att sedan kunna spela upp ljudet i FL Studio 12. Finns där fler AUX uttag på nyare förstärkare eller hur fan fungerar det? Det jag egentligen vill är att just bara använda iOne ljudkortet sedan köpa ett bättre så jag slipper skifta omkring så satans mycket.

Kan det kopplas till AUX ingången? Är lat, sliten och slö så har inte orkat prova ännu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback