2016-10-07, 12:42
Medlem
Varför har de som bor i villa/bostadsrätt i princip mer pengar över än de som bor i hyresrätt? De har de också i princip bättre och nyare bilar på sina uppfarter, borde det inte vara tvärt om? Eller handlar bara om att de oftast har bättre lön?
Citera
2016-10-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Varför har de som bor i villa/bostadsrätt i princip mer pengar över än de som bor i hyresrätt? De har de också i princip bättre och nyare bilar på sina uppfarter, borde det inte vara tvärt om? Eller handlar bara om att de oftast har bättre lön?

Det är dyrare i längden att bo i en hyresrätt än villa/bostadsrätt.
Citera
2016-10-07, 12:57
Medlem
Conceptions avatar
Två skäl som jag kan se det med risk för att vara fördomsfull.

1) De som bor i egenägd bostad har oftast bättre ekonomi än de i hyresrätt. Dvs de som kan låna pengar eller köpa en bostad gör också det.

2) Har man bra ekonomi men bor i en hyresrätt så är man oftast någon som inte tror på att låna pengar och att ha en bil skulle de aldrig för de tycker att det är för dyrt.
Citera
2016-10-07, 13:03
Medlem
För att de som har råd att köpa bostadsrätt gör det.
Citera
2016-10-07, 13:09
Medlem
SkateBlinds avatar
För att du "betalar till dig själv".

Tar mig själv som exempel:

Min hyresrätt kostar med allt inräknat ca 9000 kr/mån
Samma kostnad per månad blir det om jag köper ett hus med lån på 2,5 miljoner, med den stora skillnaden att 2500 kr/mån betalar jag tillbaka på lånet, alltså kostar det mig 6500 kr/mån som jag inte får igen.

Sen är ju det alltid risk med ett "eget boende" du får stå för alla kringkostnader jämfört med en hyresrätt, kylen packar ihop och du måste ha en ny, ja då får den som hyr ofta det utbytt utan problem eller lagat om det går, medans egna hem ägaren får bekosta det själv.
Citera
2016-10-07, 13:11
Medlem
Det är nog många som belånat sina bostäder också, för att kunna köpa bilar, resa utomlands och flasha på krogen. Idag är ju yta och fasad viktigare än att vara skuldfri så det är nog inte alla gånger det är som det ser ut.
Citera
2016-10-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
För att du "betalar till dig själv".
Min hyresrätt kostar med allt inräknat ca 9000 kr/mån
Samma kostnad per månad blir det om jag köper ett hus med lån på 2,5 miljoner, med den stora skillnaden att 2500 kr/mån betalar jag tillbaka på lånet, alltså kostar det mig 6500 kr/mån som jag inte får igen.

^^ This.

Samtidigt som du betalar tillbaks till dig själv... amorterar du sakta men säkert ner ditt lån, samtidigt som fastigheten med allra största säkerhet stiger i värde för vart år.

Detta kan du som fastighetsägare utnyttja på många sätt;
- Belåna värdeökningen
- Sälja fastigheten med vinst (bostadskarriär)
- Amortera av lånen helt så ditt boende enbart består av driftskostnader
Citera
2016-10-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
- Amortera av lånen helt så ditt boende enbart består av driftskostnader
Jag har bott i egetägt boende i hela mitt liv, och jag har aldrig behövt, måla, byta vitvaror, göda gräset, köpa gräsklippare, vattna gräset, byta fönster, sota skorstenen, ringa rörmokaren, byta kök, uppgradera badrum, pengarna fullkomligt ramlar över mig som hemmansägare, har fått börja skänka pengar eftersom bostäderna ständigt ökat i värde, var månad när bostaden gått upp i värde så har det ramlat in tiotusentals kronor på kontot, tänker nu köpa 10 bostäder till så kommer jag få in hundratusentals kronor på kontot var månad verkar faktiskt som jag funnit lösningen på all världens fattigdom, köp bostäder i Sverige och låt detta enorma överskott gå till världens fattiga.

Eller?
Citera
2016-10-07, 16:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag har bott i egetägt boende i hela mitt liv, och jag har aldrig behövt, måla, byta vitvaror, göda gräset, köpa gräsklippare, vattna gräset, byta fönster, sota skorstenen, ringa rörmokaren, byta kök, uppgradera badrum, pengarna fullkomligt ramlar över mig som hemmansägare, har fått börja skänka pengar eftersom bostäderna ständigt ökat i värde, var månad när bostaden gått upp i värde så har det ramlat in tiotusentals kronor på kontot, tänker nu köpa 10 bostäder till så kommer jag få in hundratusentals kronor på kontot var månad verkar faktiskt som jag funnit lösningen på all världens fattigdom, köp bostäder i Sverige och låt detta enorma överskott gå till världens fattiga.

Eller?
Missförstå much?

Vad i begreppet "driftskostnader" begriper du inte?
Citera
2016-10-07, 20:58
Medlem
penols avatar
Citat:

Det bara ser så ut. Bilen, båten, huset och semestern är köpt med lånade pengar. Sen tillkommer all tid och pengar husägaren och bostadsrättsägaren behöver lägga ner på gräsklippning, snöskottning, underhåll och skit. Tid är också pengar.

Jag hyr och har en standard som motsvarar nyproduktion av bostadsrätt, men utan allt skit som tillkommer. Behöver bara ringa när något går sönder. Behöver aldrig vara med på "gårdsdag med gemensam ogräsrensning" eller skotta snö. Bilen byter jag till ny var tredje år och betalar kontant.
Senast redigerad av penol 2016-10-07 kl. 21:06.
Citera
2016-10-07, 21:14
Medlem
Gaiseric2s avatar
Citat:

De lånar pengar, i längden är det oftast ganska smart att låna. Nu börjar det dock bli oroligt tycker jag
Citera
2016-10-07, 23:02
Medlem
Det är självuppfyllande. För att köpa en bostadsrätt krävs det att man har ett sparkapital och om man har det så har man generellt också bättre ekonomi. Så länge jag har varit med så har det också varit en ekonomiskt bra affär att bo i bostadsrätt jämfört med att hyra, så det blir lite snöbollseffekt. Rik blir rikare, livet är ett pyramidspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in