Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-07, 00:46
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag verkar vara allergisk mot fiskolja. Vill äta det för att få Omega3. Vad kan jag annars äta för att få Omega 3?

Det är proteinet i fiskoljan jag inte tål för det är utvunnet från fiskens kött och där finns fiskprotein som jag misstänker är det ämne jag är allergisk mot.

Det finns fiskleverolja som utvinns ur fiskens lever och därför inte innehåller fiskprotein. Men fiskleverolja innehåller mera tungmetaller för det utvinns från just levern som är det renande organet i fisken..

Hur bör jag göra, för att få tillräckligt med Omega3?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-10-07 kl. 01:03.
Citera
2016-10-07, 00:49
  #2
Medlem
Viltkött. Har jag hört..
Citera
2016-10-07, 00:53
  #3
Medlem
Vissa frön innehåller mycket Omega 3, som t.ex. chiafrön.
Citera
2016-10-07, 00:54
  #4
Medlem
Finns vegetariska kapslar (gjorda på linfröolja tror jag)

Tex denna nedan är dock gjord på alger..

http://www.svensktkosttillskott.se/p...FWEDcwodowsIoA
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2016-10-07 kl. 00:56.
Citera
2016-10-07, 01:01
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Linfröolja har jag googlat mig fram till. Den innehåller bra fördelning mellan omega6 och omega3. En del säger omega3 i linfröolja lättare tas upp av kroppen än omega3 från fiskolja gör.
Citera
2016-10-07, 01:02
  #6
Medlem
StigAllans avatar
Sitter och tittar på kallpressad rapsolja där det står att oljan innehåller 9 g omega3 per 100 ml olja.
Står också att 100 ml väger 92 g så det är skapligt med omega3 i den oljan.
Citera
2016-10-07, 01:11
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Sitter och tittar på kallpressad rapsolja där det står att oljan innehåller 9 g omega3 per 100 ml olja.
Står också att 100 ml väger 92 g så det är skapligt med omega3 i den oljan.

Linfröolja har en fördelning mellan omega6 och omega3 på 1:4. Det är en bra fördelning.
Rapsolja har en fördelning på 2:1 mellan omega6 och omega3. Det gör att omega6 som finns i växtbaserade källor av (omega6 och omega3) förbrukar ett enzym som behövs för att skapa "långkedjiga fettsyror", som även omega3 behöver för att tas upp i kroppen.

Det blir för mycket "konkurrens" om det enzymet som behövs för dom långkedjiga fettsyrorna, där omega3 förlorar, eftersom det är för mycket omega6 i rapsolja. Så därför rekommenderas det inte alls att äta just rapsolja för den som vill få i sig Omega3. Tvärt om faktiskt. Rapsolja ska "sabotera" för kroppen att ta upp just omega3.

Däremot är rapsolja bra för att steka i bland annat.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-10-07 kl. 01:15.
Citera
2016-10-07, 01:18
  #8
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Linfröolja har en fördelning mellan omega6 och omega3 på 1:4. Det är en bra fördelning.
Rapsolja har en fördelning på 2:1 mellan omega6 och omega3. Det gör att omega6 som finns i växtbaserade källor av (omega6 och omega3) förbrukar ett enzym som behövs för att skapa "långkedjiga fettsyror", som även omega3 behöver för att tas upp i kroppen.

Det blir för mycket "konkurrens" om det enzymet som behövs för dom långkedjiga fettsyrorna, där omega3 förlorar, eftersom det är för mycket omega6 i rapsolja. Så därför rekommenderas det inte alls att äta just rapsolja för den som vill få i sig Omega3. Tvärt om faktiskt. Rapsolja ska "sabotera" för kroppen att ta upp just omega3.

Däremot är rapsolja bra för att steka i bland annat.
Då kan man säga att det är vilseledande information på Zetas flaska för där nämns inget om omega6, bara att oljan är rik på omega3 vilket är helt oväsentligt när man läser ditt inlägg.
Citera
2016-10-07, 01:32
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Då kan man säga att det är vilseledande information på Zetas flaska för där nämns inget om omega6, bara att oljan är rik på omega3 vilket är helt oväsentligt när man läser ditt inlägg.

Ja, faktiskt. Det verkar vara mode inom livsmedelsindustrin att skriva omega3, sen inte förklara resten.

Här ser vi förhållandena:

Typ av olja Omega-3 Omega-6
Linfröolja 57 16
Rapsolja 10 22

Sen innehåller inte omega3 från växtriket fettsyrorna EPA och DHA som fiskoljan gör. Utan omega3 från växtriket innehåller bra fettsyran ALA: EPA och DHA är det som bland annat ger hälsoeffekter på hjärtat. DHA är för syn och hjärnfunktion. Jag hittar ingen dokumentation på vad fettsyran ALA egentligen gör. Men EPA och DHA är viktiga och kroppen kan inte tillverka dom själva. Utan måste intas genom exempelvis fet fisk eller fiskolja, fiskleverolja eller dylikt..
Citera
2016-10-07, 09:21
  #10
Medlem
StigAllans avatar
Tackar för infon och det blir en sardellpizza ikväll.
Sardellerna verkar vara rätt OK omega3 mässigt för oss som tål fisk, mycket D vitamin också.
Citera
2016-10-07, 09:29
  #11
Medlem
Ät mycket vanligt hedligt smör så blir det bra
Citera
2016-10-07, 09:53
  #12
Medlem
Vanlig makrill. Burk - eller om du vill lyxa till det: de inplastade med jägarkrydda. Men om det nu är bortom allt rimligt tvivel är bevisat att du de facto skulle vara allergisk mot just fiskprotein (en allergi som brukar göra sin debut i hyfsat tidig ålder) så kan du alltid slopa makrillen. Antar att du är tonåring således?
__________________
Senast redigerad av J.R 2016-10-07 kl. 10:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback