Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-20, 22:39
  #13
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Hur menar du att en gitarr skulle få plats där??? Annars visst bra och billigt sätt att flytta grejer som är lättpackat. Gitarr är jag dock mer än tveksam till.

Själv kontaktade jag en helt vanlig flyttfirma som kom inom 24h tittade på grejerna och lämnade offert direkt. Väldigt prisvärt spelar egentligen inte så stor roll med vikt det är mest utrymmet och hur det packas som var det viktigaste.
Om du nu skrivit om ditt fantastiska tips tidigare så hade vi inte behövt skriva fler inlägg, synd att ditt alternativ inte nämner kostnaden som är intressant. Vart skrev jag storleken på lådorna? Att du kände dig illa till mods av att få info på postens kg prislista är inget som direkt beror mig, men orka stå ut, det går över...
Citera
2016-10-21, 18:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Om du nu skrivit om ditt fantastiska tips tidigare så hade vi inte behövt skriva fler inlägg, synd att ditt alternativ inte nämner kostnaden som är intressant. Vart skrev jag storleken på lådorna? Att du kände dig illa till mods av att få info på postens kg prislista är inget som direkt beror mig, men orka stå ut, det går över...

Sorry orkar inte se över alla inlägg och det är väl lite upp till var och en när man vill hoppa in i tråd.

Verkar som du tog mitt inlägg helt fel men undrade bara hur en gitarr skulle få plats där.

Du får gärna berätta hur det skulle gå till. Om man vill ha reda på exakt pris gör man väl bäst i att offerta själv. Jag äger liksom inte flyttfirman. Men det var i alla fall väldigt prisvärt för mig när jag gjorde det.

Sedan kommer väl din info till nytta för någon annan som bara ögnar igenom trådarna.

Så det är ju inget att hänga läpp för.
Citera
2016-10-22, 10:19
  #15
Medlem
beaver_ses avatar
Om posten bara har fyrkantiga lådor så blir det till att skicka med lite trälim och nån tving...
Vet faktisk inte om de har långa smala lådor, gav bara ett tips om att Thailändska posten fungerar iallafall, kanhända nån annan kan använda tipset som du skrev.

Sen kan man ioförsig jaga rätt på de som säljer plats i styckegods containers men om dessa har jag ingen direkt insyn i.

Hur som är det viktigt att att packa rejält vad man än skickar som är lite ömtåligt, men som sagt Thailändska posten med båttransport till Svedala fungerar utan konstigheter (men ljug inte om innehållet, tullen kollar även denna vägen).
Citera
2016-10-22, 10:49
  #16
Medlem
onnyts avatar
Jag skickade en gång med DHL Cargo från Landvetter till Manila. Det gick jävligt snabbt. Mindre än två dygn har jag för mig och inte var det så dyrt heller. Skickade tre rullstolar plus en massa annan handikaputrustning. Gick på under 3000 spänn och då var den övre viktgränsen den gången på 150 kg.
Citera
2016-10-22, 17:06
  #17
Medlem
postkrans avatar
Varför skulle inte en sådan enkel sak gå o fixa haha? Får själv saker skickade till mig hela tiden via ems,däribland harpuner som kan vara upp till 160cm långa. Finns det inte att fixa på postkontoret så kan man ju kontakta någon som sysslar med trä och be dom bygga dom på det sätt man vill.


Enda jobbiga är väll packa skiten så att sakerna inte blir förstörda under transporten.
__________________
Senast redigerad av postkran 2016-10-22 kl. 17:15.
Citera
2016-10-23, 12:49
  #18
Medlem
Kom ihåg att träet skall vara mer pårökt än ni som häckar i Kambojda. Skeppade själv en MC från Japan 2007 och lasthäcken kostade typ 5 papp eller så. EU är stenhårde på rökt trä för att skydda från parasiter. Så det går inte bara att gå till vem som helst som sysslar med trä utan snacka med speditionsfirman. Apelsinlådor är väl en sak men för den här mängden krävs det stabilare grejor. Men det kan ju hända att dom lokalt i BKK är billigare än min erfarenhet eller att dom återanvänder material.

Länk:

https://en.wikipedia.org/wiki/ISPM_15

Lycka till!
Citera
2016-10-28, 14:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Hur menar du att en gitarr skulle få plats där??? Annars visst bra och billigt sätt att flytta grejer som är lättpackat. Gitarr är jag dock mer än tveksam till.

Själv kontaktade jag en helt vanlig flyttfirma som kom inom 24h tittade på grejerna och lämnade offert direkt. Väldigt prisvärt spelar egentligen inte så stor roll med vikt det är mest utrymmet och hur det packas som var det viktigaste.

Du skickade grejer från Thailand till Sverige? Hur mycket, vad kostade det?
Citera
2016-10-28, 14:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbak
Du skickade grejer från Thailand till Sverige? Hur mycket, vad kostade det?

Det var 4 st kanoter vilket firman snickrade ihop i ett sett. Det gick på ca 20 000b motsvarande 4 700 kr på den tiden. 3 månaders väntetid.
Citera
2016-10-29, 10:48
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Det var 4 st kanoter vilket firman snickrade ihop i ett sett. Det gick på ca 20 000b motsvarande 4 700 kr på den tiden. 3 månaders väntetid.


wow, 4700, det är riktigt billigt. Men då skickade du till någon av de stora hamnarna? Antar du bor i anknytning till någon större stad?

Men tre månader, det är lång tid.

4 kanoter, hur stor är en kanot? Om du exempelvis uppskattar i kubikmeter?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2770460

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback